Sunday, May 05, 2019

Η Αμερική κρατά ψηλά το μυθιστόρημα


Ποιοι είναι οι μεγάλοι σύγχρονοι Αμερικανοί συγγραφείς; Πού πάνε τη λογοτεχνία και πώς η Αμερική ως πολιτισμική υπερδύναμη τροχοδρομεί και το σύγχρονο μυθιστόρημα;

Απτον Saul Bellow, τον J.D. Salinger και τη Sylvia Plath
ώς τον εξαμερικανισθέντα Vladimir Nabokov και τη Γενιά των Beat (Allen Ginsberg, Jack Kerouac και William S. Burroughs).
Από τον Norman Mailer, τον Joseph Heller και τον Kurt Vonnegut  
μέχρι τον John Updike, τον Philip Roth και τους Thomas Pynchon, David Foster Wallace, Joseph McElroy, Don DeLillo.
Κι απτην Νομπελίστα Toni Morrison ώς τον Cormac McCarthy και τον Jonathan Franzen.
Τα ονόματα της μεταπολεμικής παραγωγής ρίχτηκαν στο χαρτί σε μια γρήγορη αναδρομή στη βιβλιοθήκη μου, αλλά σίγουρα λείπουν πολλά.

 * * *

Εδώ στο Βιβλιοκαφέ έχουμε διαβάσει πολλούς απ’ τους παραπάνω, άλλους πιο κλασικούς, πιο παλιούς αλλά και άλλους νέους, που βρίσκουν δίοδο μέχρι τα ράφια των βιβλιοπωλείων μας και το κομοδίνο των αναγνώσεών μας:


Ας ξεκινήσουμε με τους θεωρούμενους κλασικούς και μεγάλους:
- “Ο μεγάλος Γκάτσμπυ” του Francis Scott Fitzgerald
- “Ο αχυρώνας φλέγεται” του Ουίλλιαμ Φώκνερ
- “Ένας φίλος του Κάφκα και άλλες ιστορίες” του Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ (εβραιοπολωνικής καταγωγής)
- “Γυναίκες”  του Τσαρλς Μπουκόφσκι
- “Χόμερ & Λάνγκλεϋ” του E.L. Doctorow
- “Φαρενάιτ 451” του Ρέι Μπράντμπερι
- “Εν ψυχρώ”  του Τρούμαν Καπότε
- “Οι δρόμοι του δολοφόνου” του Τζέιμς Ελρόι
  

Συνεχίζουμε με σημαντικά έργα:
- “Πληγωμένοι” και “Η θεραπεία του νερού” του Percival Everett 
- “Ο Στόουνερ” του John Williams
- “Γκίλιαντ” και “Λάιλα” της Μέριλιν Ρόμπινσον
- “Ο μάστορας” του Μπέρναρντ Μάλαμουντ (εβραιορωσικής καταγωγής)
- “Λήθη και Λίνκολν” του George Saunders
“Ημέρα ανεξαρτησίας” και “Καναδάς” του Ρίτσαρντ Φορντ
- “Η εικοστή έβδομη πολιτεία” του Τζόναθαν Φράνζεν


Και τέλος νεότερες πέννες και ονόματα που διαγκωνίζονται να φτάσουν ψηλά:
- “Το βουνό των πελαργών” του Μίροσλαβ Πένκοφ (βουλγαρικής καταγωγής)
- “Οι ψαράδες” του Chigozie Obioma (νιγηριανής καταγωγής)
- “Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου” του André Aciman (εβραιοαιγυπτιακής καταγωγής)
- “Middlesex” και “Δελτία παραπόνων” του Τζέφρυ Ευγενίδης (ελληνικής καταγωγής)
- “Ρώτα τη σκόνη” του John Fante (ιταλικής καταγωγής)
- “Όσα δεν σου είπα ποτέ” της Celeste Ng (ασιατικής καταγωγής)
- “Little Scarlet” του Walter Mosley
- “Όλες οι χάρες του ουρανού” του Dinaw Mengestu (αιθιοπικής καταγωγής)
- “Αϊλίν” της Οτέσα Μόσφεγκ
- “Λίγη ζωή” της Hanya Yanagihara
- Τελευταία ευχή των James Patterson & Liza Marklund
- “Στη λίμνη”  του James Sallis
- “Ο ποταμός της μνήμης” του Ρίτσαρντ Πάουερς
- “Ο κύκλος” του Dave Eggers
- “Το Δίδυμο” του Τζορτζ Πελεκάνος (ελληνικής καταγωγής)
- “Εμείς τα θηρία” του Τζάστιν Τόρρες (πορτορικανής καταγωγής)
- “Ο καλός κλέφτης” της Hannah Tinti
- Ρόζα του Jonathan Rabb
  

Ο προβληματισμός είναι πάντα ο ίδιος. Διαβάζουμε τους Αμερικάνους συγγραφείς, επειδή αποτελούν μία από τις καινοτόμες λογοτεχνίες της εποχής μας, ή επειδή η Αμερική ασκεί πολιτισμικό ιμπεριαλισμό και μας “επιβάλλει” τα παράγωγα προϊόντα της, είτε είναι κινηματογράφος είτε λογοτεχνία; Και πόσο η καταγωγή τους παίζει ρόλο στην αμερικανική ταυτότητα που οικοδομούν;

Τελικά θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε ποιες είναι οι τάσεις στην αμερικάνικη λογοτεχνία, ώστε να δούμε τουλάχιστον έναν από τους πυλώνες της παγκόσμιας παραγωγής πώς στέκεται, πού πάει, πού οδηγεί τα πράγματα. Ιδού τα προσεχώς:
- Γουίλιαμ Μπόυλ, “Gravesend”
- Nicole Krauss, “Δάσος σκοτεινό”
- Trevanian, “Η λεωφόρος”
- Ρίτσαρντ Μπρότιγκαν, “Η έκτρωση”
- Brit Bennett, “Οι μητέρες”
- Raymond Carver, “Ελέφαντας”

Πάπισσα Ιωάννα

4 comments:

Anonymous said...

Καλημέρα. Ο Graham Greene που αναφέρεις ήταν Άγγλος. Πολύ ωραίο το άρθρο πάντως.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση.
Π.Ι.

Anonymous said...

Οι Αμερικανοι Δεν ξερουν και αγνοουν επιδεικτικα τη λογοτεχνια ως συνολο.Οποιοι εχουμε παει,ξερουμε οτι το Μορφωμενο κοινό (γιατι Αυτοι διαβαζουν) Ξερουν το Μαρκ Τουαιην,τον οποιο εχουν Μεγαλυτερο Συγγραφεα τους,και τους Ν.Χάμμετ και Ρ.Τσαντλερ.
ΑΥΤΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΓΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΟΥΣ.Ολοι οι αλλοι λογιζονται για Μπεστ σελεριστες,ή ακατανοητους (Φωκνερ,Ωστερ πχ).
Οι αμερικανοι μην ξεχνατε,ειναι λαος Βαθια Αμορφωτος-Κι ουτε τον νοιαζει.-

Πάπισσα Ιωάννα said...

Στις άλλες χώρες το ποιοτικό αναγνωστικό κοινό είναι καλύτερο;
Μήπως παντού κάποιες μειονότητες αναγνωστών δίνουν το στίγμα;
Πάπισσα Ιωάννα