Ποιοι είναι οι
μεγάλοι σύγχρονοι Αμερικανοί συγγραφείς; Πού πάνε τη λογοτεχνία και πώς η
Αμερική ως πολιτισμική υπερδύναμη τροχοδρομεί και το σύγχρονο μυθιστόρημα;
Απ’ τον Saul Bellow, τον J.D. Salinger και τη Sylvia Plath
ώς τον εξαμερικανισθέντα Vladimir Nabokov και τη Γενιά των Beat (Allen Ginsberg, Jack Kerouac και William S. Burroughs).
Από τον Norman Mailer, τον Joseph Heller και τον Kurt Vonnegut
μέχρι τον John Updike, τον Philip Roth και τους Thomas Pynchon, David Foster
Wallace, Joseph McElroy, Don DeLillo.
Κι απ’ την Νομπελίστα Toni Morrison ώς τον Cormac McCarthy και τον Jonathan Franzen.
Τα ονόματα της
μεταπολεμικής παραγωγής ρίχτηκαν στο χαρτί σε μια γρήγορη αναδρομή στη
βιβλιοθήκη μου, αλλά σίγουρα λείπουν πολλά.
Εδώ στο
Βιβλιοκαφέ έχουμε διαβάσει πολλούς απ’ τους παραπάνω, άλλους πιο κλασικούς, πιο
παλιούς αλλά και άλλους νέους, που βρίσκουν δίοδο μέχρι τα ράφια των
βιβλιοπωλείων μας και το κομοδίνο των αναγνώσεών μας:
Ας ξεκινήσουμε με τους θεωρούμενους κλασικούς και μεγάλους:
- “Ο αχυρώνας φλέγεται” του Ουίλλιαμ
Φώκνερ
- “Ένας φίλος του Κάφκα και άλλες ιστορίες” του Ισαάκ
Μπάσεβις Σίνγκερ (εβραιοπολωνικής καταγωγής)
- “Χόμερ & Λάνγκλεϋ” του E.L. Doctorow
- “Οι δρόμοι του δολοφόνου” του Τζέιμς Ελρόι
- “21 ιστορίες και Το κοράκι” του Edgar Allan Poe
Συνεχίζουμε με σημαντικά έργα:
- “Πληγωμένοι” και “Η θεραπεία του νερού” του
Percival Everett
- “Η τριλογία της Νέας Υόρκης”, “Το βιβλίο των ψευδαισθήσεων”,
“Η επινόηση της μοναξιάς”, “Αόρατος” και “4 3 2 1” του Paul Auster
- “Τότε που ήταν καλό κορίτσι”, “Το θέατρο του Σάμπαθ”, “Νέμεσις” και “Η ταπείνωση” του Philip Roth
- “Ο Στόουνερ” του John
Williams
- “Ο μάστορας” του Μπέρναρντ
Μάλαμουντ (εβραιορωσικής καταγωγής)
- “Λήθη και Λίνκολν” του George
Saunders
- “Η σκούπα και το σύστημα” του David Foster Wallace
- “Η εικοστή έβδομη πολιτεία” του Τζόναθαν Φράνζεν
Και τέλος νεότερες πέννες και ονόματα που
διαγκωνίζονται να φτάσουν ψηλά:
- “Το βουνό των πελαργών” του Μίροσλαβ Πένκοφ (βουλγαρικής
καταγωγής)
- “Οι ψαράδες” του Chigozie Obioma (νιγηριανής
καταγωγής)
- “Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου” του André
Aciman (εβραιοαιγυπτιακής καταγωγής)
- “Middlesex” και “Δελτία παραπόνων” του Τζέφρυ
Ευγενίδης (ελληνικής καταγωγής)
- “Ρώτα τη σκόνη” του John Fante (ιταλικής
καταγωγής)
- “Ο τσάρος της αγάπης και της τέκνο” του Anthony
Marra
- “Όσα δεν σου είπα ποτέ” της Celeste Ng
(ασιατικής καταγωγής)
- “Αιχμηρά αντικείμενα” και “Σκοτεινός τόπος” της
Τζίλιαν Φλιν
- “Αϊλίν” της Οτέσα
Μόσφεγκ
- “Λίγη ζωή” της Hanya
Yanagihara
- “Ο γλωσσολόγος ήταν σχεδόν τέλειος” του Ντέιβιντ
Κάρκιτ
- “Οι χαρισματικοί” του Marcus Sakey
- “Ο ποταμός της μνήμης” του Ρίτσαρντ
Πάουερς
- “Ο κύκλος” του Dave Eggers
- “Το Δίδυμο” του Τζορτζ
Πελεκάνος (ελληνικής καταγωγής)
- “Εμείς τα θηρία” του Τζάστιν
Τόρρες (πορτορικανής καταγωγής)
- “Ας συζητήσουμε για το διαβήτη με κουκουβάγιες” του David
Sedaris
- “Ο καλός κλέφτης” της Hannah Tinti
- “Η πόρτα στη σκάλα” της Lorrie Moore
Ο προβληματισμός
είναι πάντα ο ίδιος. Διαβάζουμε τους Αμερικάνους συγγραφείς, επειδή αποτελούν
μία από τις καινοτόμες λογοτεχνίες της εποχής μας, ή επειδή η Αμερική ασκεί πολιτισμικό ιμπεριαλισμό και μας
“επιβάλλει” τα παράγωγα προϊόντα της, είτε είναι κινηματογράφος είτε
λογοτεχνία; Και πόσο η καταγωγή τους παίζει ρόλο στην αμερικανική ταυτότητα που
οικοδομούν;
Τελικά θα
συνεχίσουμε να ψάχνουμε ποιες είναι οι τάσεις στην αμερικάνικη λογοτεχνία, ώστε να δούμε τουλάχιστον έναν από τους πυλώνες της
παγκόσμιας παραγωγής πώς στέκεται, πού πάει, πού οδηγεί τα πράγματα. Ιδού τα
προσεχώς:
- Γουίλιαμ
Μπόυλ, “Gravesend”
- Nicole Krauss,
“Δάσος σκοτεινό”
- Trevanian, “Η
λεωφόρος”
- Ρίτσαρντ
Μπρότιγκαν, “Η έκτρωση”
- Brit Bennett,
“Οι μητέρες”
- Raymond Carver, “Ελέφαντας”
Πάπισσα Ιωάννα
4 comments:
Καλημέρα. Ο Graham Greene που αναφέρεις ήταν Άγγλος. Πολύ ωραίο το άρθρο πάντως.
Ευχαριστώ πολύ για τη διόρθωση.
Π.Ι.
Οι Αμερικανοι Δεν ξερουν και αγνοουν επιδεικτικα τη λογοτεχνια ως συνολο.Οποιοι εχουμε παει,ξερουμε οτι το Μορφωμενο κοινό (γιατι Αυτοι διαβαζουν) Ξερουν το Μαρκ Τουαιην,τον οποιο εχουν Μεγαλυτερο Συγγραφεα τους,και τους Ν.Χάμμετ και Ρ.Τσαντλερ.
ΑΥΤΟΥΣ ΕΧΟΥΝ ΓΙΑ ΚΛΑΣΣΙΚΟΥΣ.Ολοι οι αλλοι λογιζονται για Μπεστ σελεριστες,ή ακατανοητους (Φωκνερ,Ωστερ πχ).
Οι αμερικανοι μην ξεχνατε,ειναι λαος Βαθια Αμορφωτος-Κι ουτε τον νοιαζει.-
Στις άλλες χώρες το ποιοτικό αναγνωστικό κοινό είναι καλύτερο;
Μήπως παντού κάποιες μειονότητες αναγνωστών δίνουν το στίγμα;
Πάπισσα Ιωάννα
Post a Comment