Πώς ένας μεγάλος
μυθιστοριογράφος περνά στο διήγημα και καταθέτει κι εκεί τα διαπιστευτήριά του;
Η ιστορία, η Κολομβία, το τραύμα, η απώλεια, η αδικία, η πίκρα…
Juan Gabriel Vásquez “Canciones
para el incendio” 2018 “Τραγούδια για την πυρκαγιά” μετ. Α. Κυριακίδης εκδόσεις Ίκαρος 2020 |
Διαβάζω ό,τι
κυκλοφορεί από Vásquez. Έχω διαβάσει τα προηγούμενα έργα του, που είναι
μυθιστορήματα, και δεν απογοητεύτηκα σχεδόν καθόλου. “Οι πληροφοριοδότες”, “Η μορφή των λειψάνων” και “Οι υπολήψεις”.
ΤΑ BLOGS δεν είναι φυσικά ημερολόγια κριτικών, όπως οι
εφημερίδες, αλλά ημερολόγια αναγνώσεων. Καταγράφουν περισσότερο σκέψεις και
αναγνωστικές ανταποκρίσεις, χαρές και απογοητεύσεις, αναπηδήσεις και κατήφειες,
προβληματισμούς και εκλάμψεις, όπως γεννιούνται από τα βιβλία. Επομένως, κάθε post είναι μια
τέτοια παρακαταθήκη ενός πωρωμένου αναγνώστη.
ΟΤΑΝ λοιπόν
διάβασα τα πρώτα διηγήματα του Κολομβιανού συγγραφέα, είπα ότι άλλο πράγμα το
μυθιστόρημα κι άλλο το διήγημα. Στο
μυθιστορηματικό είδος ο Vásquez είναι μάστορας συνδυάζοντας ιστορία και story, εθνικές
πολιτικές και ατομικές πορείες, αφήγηση και ελιγμούς… Στο διήγημα
όμως έμεινε στα ρηχά της μικρής έκτασης που δεν χωράει όλα αυτά. Συνέχισα
συνεπώς με χαμηλωμένα τα φτερά μου…
…ΩΣΠΟΥ συνάντησα τα “Βατράχια”. Είναι το τρίτο
κείμενο της συλλογής, όπου ο Σαλάζαρ συγχρωτίζεται με ανθρώπους που συμμετείχαν στον πόλεμο της Κορέας ως
απόστρατος κι αυτός, που πέρασε πολλά αλλά δεν μιλάει πολύ γι’ αυτά. Ο
οδυνηρός αυτός πόλεμος, στον οποίον σημειωτέον είχαμε κι εμείς λάβει μέρος με
εθνικά τραύματα στην πλάτη, άφησε στη μνήμη των Κολομβιανών βετεράνων πληγές
και ανεπούλωτα τραύματα. Κι όμως, πράγμα που εξ αρχής βλέπαμε να αχνοφαίνεται, ο
Σαλάζαρ δεν είναι αυτό που δείχνει και η συνάντησή του υπό συνθήκες, οι οποίες
κανείς δεν θέλει να αποκαλυφθούν, με τη σύζυγο ενός άλλου απόστρατου κάνει το
μυστικό να μην αντέχει άλλο τη σιωπή.
ΣΥΓΚΡΙΝΩ τα
μυθιστορήματα του Κολομβιανού συγγραφέα και τα διηγήματά του και βλέπω πως στο
μεγάλο σχέδιο μπορεί καλύτερα να κρύψει και να αποκαλύψει τα μυστικά της ματιάς
και της γραφής του. Κρατώ τη συγκίνηση
και τη μαεστρία που δεν χάνεται ποτέ.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment