Δυο
μάνες. Η πραγματική και η νταντά. Κι οι δυο με τα δικά τους λάθη. Αλλά η
δολοφόνος δεν μπορεί να μείνει στην πραγματικότητα και διαβαίνει τη νοητή
γραμμή που τη χωρίζει από τον θάνατο. Των παιδιών.
In2life,
13/2/2018
Leila Slimani
“Chanson douce”
Gallimard -2016
Λεϊλά Σλιμανί
“Γλυκό τραγούδι”
μετ. Τ. Δημητρούλια
εκδόσεις Ψυχογιός -2017
|
Μια ιστορία αλήθειας και κλείνει το τραύμα (MC Yinka):
Όταν
θα κάνω παιδί, όταν θα γίνω μητέρα, δεν ξέρω πόσο μέγαιρα μπορεί να γίνω αν
απειλείται ο γιος ή η κόρη μου. Κι αυτή η προοπτική κάνει το βιβλίο της Slimani τσεκούρι που σπάει
κόκαλα.
Τα κακά τα κείμενα / Τη δική μου τη φθορά / Τα
ψευτοπαλίκαρα (MC Yinka):
Το
μυθιστόρημα ξεκινά σκληρά. Μ’ αυτήν την τσεκουριά που κανείς δεν θέλει να
ζήσει. Δυο παιδιά, η Mila
κι
η Adam,
βρίσκονται νεκρά κι οι γονείς τους αυτοοικτίρονται για την νταντά που διάλεξαν.
Ο
Paul
είναι
ηχολήπτης και η Miriam
επιστρέφει στη δικηγορία. Κι όταν χρειάστηκαν μια γυναίκα να προσέχει τα
παιδιά, προσπάθησαν να βρουν την πιο κατάλληλη. Η Louise φαίνεται πολύ καλή και με επαρκείς
συστάσεις. Κι όντως από την πρώτη στιγμή κερδίζει τη συμπάθεια των γονιών. Κι
ακόμα περισσότερο των παιδιών, που δηλώνουν με καμάρι ότι έχουν μια
νταντά-νεράιδα. Η ζωή παίρνει μέσα στο σπίτι μια εξαιρετική ομαλότητα.
Πιάνω
κάθε φορά το βιβλίο με τρέμουλο. Είναι η μητρική συνείδηση που ξέρει ότι τα
παιδιά θα σφαγιαστούν. Κι η Slimani
κατάφερε εξ αρχής να παγιδέψει τους αναγνώστες στον απηνή ιστό μιας
παιδοκτονίας. Η ομαλότητα όλοι ξέρουμε ότι θα καταλήξει μια φρικιαστική
τραγωδία. Είναι οι πολλές ώρες δουλειάς που έκαναν τη Miriam να λείπει απ’ την οικογένειά της
και τα παιδιά να βιώνουν ένα είδος εγκατάλειψης; Είναι η Louise π’ ανέλαβε πλήρως ρόλο κηδεμόνα για
να καλύψει το προσωπικό της κενό; Είναι η διαφορά μεταξύ των γονιών (που είναι
μουσουλμάνοι μετανάστες, φυσικά εξευρωπαϊσμένοι) και της νταντάς (που είναι
γνήσια Γαλλίδα);
Τα
κεφάλαια μικρά ολιγοσέλιδα. Μικρές σκηνές μιας κοινής οικογενειακής ζωής. Η
ενσωμάτωση της Louise
σε βαθμό πέμπτου μέλους. Το νοικοκυριό, το party της
μικρής Mila,
οι διακοπές στη Σίφνο, οι έξοδοι στα πάρκα κ.ο.κ. Σ’ όλη αυτή την
καθημερινότητα προβάλλονται γλαφυρά οι ευθύνες της μάνας που παραμελεί τα
παιδιά της. Η Miriam
θέτει
σε προτεραιότητα την καριέρα της και βάζει λίγο έως πολύ στο περιθώριο τον
μητρικό της ρόλο. Η Louise
εξίσου
μεγαλώνει ατσούμπαλα την κόρη της Stephanie. Η οποία εμφανίζει παραβατική
συμπεριφορά στο σχολείο. Η νταντά έχει ένα μυστηριώδες ψυχικό κενό που
προσπαθεί να καλύψει με τα παιδιά των άλλων.
Κάπου
εκεί τρυπώνει η “παραληρηματική μελαγχολία”. Μικρά δείγματα οργής και
επιθετικότητας. Ανεπαίσθητες κινήσεις εσωστρέφειας. Από thriller που ξεκίνησε το έργο
μετατρέπεται προοδευτικά σε ψυχολογικό μυθιστόρημα. Ξέρουμε τον φόνο, ξέρουμε
και τον δολοφόνο κι αναζητάμε σε μια ανάποδη μη-αστυνομική ιστορία τα ψυχικά
υποστρώματα της αποτρόπαιης πράξης. Η πραγματική αιτία δεν αποκαλύπτεται ρητά.
Πολλές ενδείξεις, που εδράζονται στον πολύπλοκα τραυματισμένο ψυχισμό της Louise, αλλά καμιά πραγματική αιτία.
Έτσι, το έργο μένει ανοικτό και πολλές σκέψεις πλανώνται στο μυαλό μας.
Το μυαλό μου ν’ ανοίξει να δώσει τροφή στην πένα
(MC Yinka):
Το
βραβείο Goncourt
που απέσπασε το βιβλίο είναι φυσικά μεγάλη τιμή. Και φυσικά δίκαιη, χωρίς να
ξέρω ποια άλλα ήταν συνυποψήφια. Μια σκληρή ιστορία που εξελίσσεται με όρους κοινωνικούς
και ψυχολογικούς. Που παρασέρνει στη δίνη της διπλής ανθρωποκτονίας και τα
συναισθήματα του αναγνώστη.
> Η Leila Slimani γεννήθηκε το 1981 στη Γαλλία, είναι
αλγερινής και μαροκινής καταγωγής, και έχει σπουδάσει στο Ινστιτούτο Πολιτικών
Επιστημών στο Παρίσι. Το 2014 εκδόθηκε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο
"Dans le Jardin del’Ogre", το οποίο αναφέρεται στον γυναικείο εθισμό
στο σεξ. Για το δεύτερο μυθιστόρημά της "Chanson douce" της
απονεμήθηκε το σημαντικότερο γαλλικό λογοτεχνικό βραβείο, Goncourt.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment