Νίκος Φαρούπος “Περί γυναικών και άλλων μυστηρίων” εκδόσεις Κέδρος 2020 |
Είχα ενθουσιαστεί με τον “Αρχιβιβλιοθηκάριο”
κι από τότε
κοιτάζω πού και πού τον Φαρούπο. Μαγεία και φαντασία.
ΕΔΩ ΕΧΟΥΜΕ ιστορίες που περιστρέφονται γύρω από γυναίκες. Στο κέντρο η γυναίκα και γύρω της άντρες, συνήθως ένας, μερικές φορές πιο πολλοί, οι αντίζηλοι, οι σύζυγοι, οι εραστές. Εκείνη μοιραία, πιστή, ωραία, αγέρωχη, λίγο κάνει, περισσότερο ίσταται. Εκείνοι τρέχουν, μαχαιρώνουν, κάνουν φυλακή, εργάζονται, αγωνίζονται, θυμώνουν …για χάρη της. Γυναίκες μικρές, μαθήτριες, ή μεγαλύτερες, παντρεμένες, μοιραίες που χωρίς να κάνουν σχεδόν τίποτα προκαλούν, τουρίστριες, τσαμπουκαλούδες, κυρίες… Παλιότερες ως επί το πλείστο εποχές, που σκιαγραφούνται μέσα στο κλίμα τους, από τις λαϊκές συνοικίες έως τα νησιωτικά μπαράκια. Οι γυναίκες συνδέονται συχνά με τη νύχτα, άλλοτε με γρήγορα αυτοκίνητα, μερικές φορές με το ποδόσφαιρο, το μποξ ή το μπιλιάρδο, αναδεικνύουν όχι μόνο τον έρωτα και την καψούρα, αλλά και την ατμόσφαιρα μιας εποχής, όπου οι άντρες γοητεύονταν από την ταχύτητα και τον ανταγωνισμό.
Ο ΦΑΡΟΥΠΟΣ μού έδωσε πάλι την εντύπωση ότι παίζει,
ότι παίζει λογοτεχνικά για να ανοίξει τον διαβήτη του από τη γυναίκα στο
περιβάλλον της και να καταδείξει τρόπους και πρακτικές της προδικτατορικής και
μεταδικτατορικής εποχής. Παλαιικά σκηνικά, παλιά ήθη, διαχρονικά όμως
σουσούμια και διαφυλικές σχέσεις, τραγούδια, αυθαίρετα, αστυφύλακες,
κομουνιστές, κόντρες με αυτοκίνητα, καμάκια στα νησιά, μπαράκια, ταβερνεία,
μαχαιροβγάλτες, καράτε… μια Ελλάδα της καθημερινότητας, αλλά και της “ευελιξίας”,
με τα μέσα, τα μικρά και τα μεγάλα, με τις κομπίνες και τις προσπάθειες να τη
βγάλουν καθαρή.
ΑΠ’ ΤΗΝ ΑΡΧΗ, το ύφος, ειδικά στο πρώτο διήγημα, μου θύμισε Τσιφόρο: λαϊκοί τύποι, αργκό, μαγκιά, ειδικό λεξιλόγιο και προφορικός χύμα λόγος. Κι ένα κλίμα ζωής με την ιδιαίτερη τιμή του. Η αφήγηση συχνά γίνεται από ένα ανώνυμο πρόσωπο, που βρισκόταν όμως κοντά στα γεγονότα, σαν αυτόπτης μάρτυρας, κι έτσι η όλη ιστορία αποκτά χαρακτήρα μαρτυρίας. Ενισχύεται έτσι αυτό που έγραψα παραπάνω, η αποτύπωση μιας εποχής, με τη γυναίκα να είναι το κλειδί για να την ξεκλειδώσουμε.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment