Αυτοπαρουσίαση στο Έθνος
Το «Έθνος» προχθές, την Κυριακή του Πάσχα, κάλεσε για την Ανάσταση τον Πατριάρχη αυτοπροσώπως! Με άλλα λόγια η Ελένη Γκίκα, την οποία ευχαριστώ για την τιμή, περιέλαβε στη μόνιμη πλέον στήλη για τα μπλογκς και το Β Ι Β Λ Ι Ο Κ Α Φ Ε.
Τα λόγια της: Κερνάει… καφέδες και χυμούς υπό μορφή βιβλιοφιλικών ποστ στη διαδικτυακή διεύθυνση http:vivliocafe.blogspot.com. Πατριάρχης Φώτιος υπογράφει και συστεγάζεται με την Κάτια. Ειδικότης τους η ελληνική εκδοτική παραγωγή με έμφαση στη λογοτεχνία. Ενδεικτικοί τίτλοι που χαρακτηρίζουν το μπλογκ: «Χυμός αχλάδι: αυτοβελτίωση», «Coca Cola light: γνωρίζω τον συγγραφέα», «Σαγκρία: Αχιλλέας Κυριακίδης», «Bloody Mary: Παύλος Μάτεσις», «Βυσσινάδα: Το χαμένο κοινό της λογοτεχνίας». Όλα ξεκίνησαν βέβαια τον Ιούνιο του 2006 στην αρχή με… σκέτους χυμούς: «Βυσσινάδα», «Χυμός ροδάκινο» και «Χυμός πορτοκάλι».
Και τα δικά μου:
Το ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ κερνάει ροφήματα και χυμούς για την ελληνική (και ξένη) βιβλιοπαραγωγή, ειδικά στον χώρο της πεζογραφίας· δίνει δηλαδή τροφή σε παρέες για γόνιμες συζητήσεις με τους επισκέπτες του μπλογκ.
Ξεκίνησα τον 9ο μ.Χ. αιώνα, όταν αποφάσισα να κρατήσω σημειώσεις για βιβλία που διάβαζα, με αποτέλεσμα να βγει η “Μυριόβιβλος” με καταγραφές μου για 280 συγγραφείς. Συνέχισα, όταν τελείωσα το λύκειο, με καρτέλες, όπου καταγράφω συστηματικά τα σχόλιά μου για βιβλία που διαβάζω από τότε, με αποτέλεσμα να διαθέτω πλέον έναν αρκετά μεγάλο αριθμό.
Τώρα πια, από τον Ιούνιο του 2006, (μαζί με την “Κάτια”, που λείπει τώρα στο εξωτερικό) κοινοποιώ στο ιστολόγιό μας τις παρατηρήσεις μου για βιβλία κυρίως της τρέχουσας ελληνικής πεζογραφίας, ενώ σκοπεύω να οργανώσω και αναδρομές σε κλασικά ελληνικά έργα, τα οποία δεν προβάλλονται στις εφημερίδες. Παράλληλα, δημοσιεύω τις σκέψεις μου για όσα απασχολούν τους Έλληνες αναγνώστες, από τα διαβάσματά τους ως την κριτική και από τη συγγραφική πράξη ως τη δημιουργική γραφή. Πετάω δηλαδή μποτίλιες στο πέλαγος…
Στόχος μου είναι το ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ να αποτελέσει στέκι βιβλιόφιλων, οι οποίοι δεν έρχονται για να πιάσουν κουβεντούλα κομμωτηρίου, αλλά να συνομιλήσουν για το βιβλίο με όρους γόνιμου διαλόγου, με επιχειρήματα και απόψεις και όχι με ατάκες ή πυροτεχνήματα. Προσπαθώ να είμαι νηφάλιος στις εκτιμήσεις μου, να στηρίζω όσα λέω και περιμένω ανάλογη διάθεση. Στο ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ δεν διασταυρώνονται πρόσωπα αλλά επιχειρήματα, και γι’ αυτό ο Πατριάρχης Φώτιος είναι οι απόψεις του και όχι αυτός που κρύβεται πίσω του, είτε είναι μοναχός στο Άγιο Όρος ή βιβλιόφιλος αναρχικός στα Εξάρχεια, καθηγητής Πανεπιστημίου ή μπογιατζής, δημοσιογράφος της κακιάς ώρας ή φιλήσυχος συνταξιούχος. Ως εκ τούτου, δεν πιστεύω στα βιβλιοφιλικά μπλογκς όπου συζητάνε προσωπικά θέματα σαν πρωινάδικα της ιστο-τηλεόρασης.
Τι κέρδισα από όλο αυτό το εγχείρημα; Μα φυσικά να συζητάω με ανθρώπους άλλης κουλτούρας και νοοτροπίας, ώστε να ξεφύγω από τον δικό μου αναγνωστικό μικρόκοσμο. Κέρδισα τη δυνατότητα να εκθέτω τη γνώμη μου και επομένως να τη σκέφτομαι διπλά, αλλά και να ακούω την απάντηση, την οποία πάντοτε προσπαθώ να κατανοήσω, συχνά συμφωνώντας και συχνά διαφωνώντας. Απεχθάνομαι τον δογματισμό, γιατί δείχνει μονομέρεια, απεχθάνομαι τις εμπειρικές κρίσεις, γιατί ενθρονίζουν την προσωπική γνώμη σε γενικευμένη αλήθεια. Γι’ αυτό, παράλληλα με τη πεζογραφία, προχωρώ σε αφανές διάβασμα, όπως θεωρία λογοτεχνίας, φιλοσοφία, ποίηση, ιστορία, κοινωνιολογία κ.τ.λ., ώστε να ενισχύσω τον αναγνωστικό μου εξοπλισμό και να είμαι πιο υποψιασμένος αναγνώστης.
Γενικά τα μπλογκς δίνουν φωνή στον αναγνώστη και μορφοποιούν τον ορίζοντα πρόσληψης της εποχής, πέρα από τις επώνυμες βιβλιοκριτικές. Γι’ αυτό τέτοιες συστηματικές προσπάθειες είναι ψηφίδες στην ιστορία της λογοτεχνίας και των ιδεών.
Χριστός Ανέστη!
Πατριάρχης Φώτιος
11.4.2007
10 comments:
Παρακολουθώ σιωπηλά to blog σας εδώ και αρκετό καιρό. Χάρηκα την παρρησία με την οποία εκφραστήκατε αμφότεροι όσον αφορά σε συγκεκριμένα βιβλία. Συνεχίζοντας λοιπόν να σας παρακολουθώ
απόψε ΚΑΙ σας καλησπερίζω.
Βολκώφ
θεοδόση, Χριστός ανέστη. Ευχαριστώ για τις φιλοφρονήσεις, θα χαρώ εξίσου και για τα σχόλιά σου σε ό,τι κοινό μπορούμε να συζητήσουμε.
Καλωσόρισες στο Βιβλιοκαφέ μας.
Πατριάρχης Φώτιος
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Αν και πολύ καινούργιος στις περιηγήσεις των blog-παρά τη μεγάλη ηλικία μου-ειναι πολύ καλά τα κείμενα σας.
Δεν ξέρω όμως πως νάρθω στο ΒΙΒΛΙΟΚΑΦΕ.Προσπαθούμε με λίγους καλούς φίλους μια εκστρατεία περισυλλογής μεταχειρισμένων βιβλίων για δανειστικές βιβλιοθήκες.Αν σας ενδιαφέρει ας μαθευτεί "απο στομα σε στόμα".
δείτε www.pixisbook.blog.com
Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία.
Υ.Γ.Ρωτείστε μας για τη Μυριόβιβλο!
Λεωνίδη, καλωσόρισες.
Είσαι ήδη στο βιβλιοκαφέ, από τη στιγμή που πίνεις τα ροφήματα και τους χυμούς μας και σχολιάζεις ό,τι σε ενδιαφέρει: το καφέ μας είναι διαδικτυακό.
Καλό κουράγιο στην προσπάθειά σας για τις δανειστικές βιβλιοθήκες.
Πατριάρχης Φώτιος
Καλησπέρα. Καλη τυχη εύχομαι στον κύριο Λεωνίδη. Πραγματικά ενδιαφέρουσα προσπάθεια.
anakalypsa to bibliocafe teleiws tyxaia kai emeina eklphktos apo thn dimiourgikothta sas. elpizw na ta poume syntoma!
Xristos Anesth
sd
Σας χαιρετώ Πατριάρχη
α) Υποψιασμένος αναγνώστης: είδος, νομίζω εν ανεπαρκεία! Από όσα αναφέρετε, ας διάβαζαν, μόνο, λίγη ιστορία. Τόση ωστε να αντιλαμβάνονται στοιχειώδη πραγματολογικά που στον Χ συγγραφέα φαίνονται αυτονόητα και τα χειρίζεται για να πει άλλα πράγματα. Όμως, τι να πει σε ένα κοινό που αγνοεί πχ τη σημασία του έτους 1989 για την Ευρώπη (και την έναρξη του μεταναστευτικού ρέυματος στην Ελλάδα πχ), ή έχει πολύ χλομή εικόνα του τι ήταν οι μαυραγορίτες (ή δεν έχει καθόλου)ή η γενιά του Πολυτεχνείου είναι, γι αυτό, απλώς η σημερινή διεφθαρμένη εξουσία; Τα άλλα μετά (κοινωνιολογία -απαραίτητη για να συλλάβεις κοινωνικές συγκρούσεις σε ένα μυθιστόρημα, φιλοσοφία -για τη λογοτεχνία ιδεών- ποίηση -πώς θα εκτιμήσεις τη γλώσσα ενός πεζογραφήματος σε αντιδιαστολή πχ με ένα δοκίμιο, αν δεν συλλάβεις τις πολύ λεπτές αποχρώσεις συμβολισμών και πολυσημίας), τα άλλα λοιπόν φάινονται πολυτέλεια μπροστά στην ιστορία. Κι όμως...
β) Ελπίζω ο ορίζοντας πρόσληψης -όχι μόνο λογοτεχνίας- της εποχής μας να μην είναι αυτός που αποτυπώνεται στα μπλογκ (που έχουν μικρή διάδοση ακόμα) γιατί αν είναι...μάλλον στενό τον βρίσκω! Αλλά, ελπίζουμε!(και στη διάδοση των μπλογκ και στην αποκάλυψη, μέσω αυτής, ενός ευρύτερου ορίζοντα πρόσληψης)
Να είστε καλά, καλή Άνοιξη!
Kahtitsi, καλωσόρισες κι ελπίζω να βρίσκεις στο βιβλιοκαφέ μας ενημερώσεις για ανάλογες αξιόλογες προσπάθειες.
Sleepless dream, καλωσόρισες και ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Ποτέ δεν περίμενα να χαρακτηρίσει κανείς το μπλογκ μας δημιουργικό -απλώς προσπαθεί να είναι πολύπλευρο και αποτελεσματικό στον δημόσιο διάλογο.
pelegrina,
καλή άνοιξη.
Η ιστορία δεν φτάνει -νομίζω. Μπορεί να μην ξέρουμε το ιστορικό πλαίσιο λ.χ. του Προμηθέα Δεσμώτη, αλλά απολαμβάνουμε το έργο με τον ορίζοντα της εποχής μας. Ωστόσο χρειάζεται.
Από την άλλη, τα μπλογκς -καλά κακά- θα είναι ο ορίζοντας της εποχής, εφόσον δίνουν φωνή στον ανωνυμο μέσο αναγνώστη, που ως τώρα μιλούσε μόνο διά των αγορών του (και ίσως από στόμα σε στόμα).
Καλές αναγνώσεις σε όλους.
Πατριάρχης Φώτιος
"Από την άλλη, τα μπλογκς -καλά κακά- θα είναι ο ορίζοντας της εποχής, εφόσον δίνουν φωνή στον ανωνυμο μέσο αναγνώστη, που ως τώρα μιλούσε μόνο διά των αγορών του (και ίσως από στόμα σε στόμα"
Σωστά, αρκεί να είναι στην χειρότερη περίπτωση "κακά" και οχι χυδαία, όπως το πρόσφατο κρούσμα Μιχαλοπούλου και επίσης να καταφέρουν να χαλιναγωγήσουν την αντίστοιχη τάση κάποιων σχολιαστών τους.
Φίλε Καχτίτση,
η μπλογκόσφαιρα, ως δείγμα της δημοκρατίας της ύστερης τυπογραφίας, είναι πρόσφατο μέσο έκφρασης και θα περάσει χρόνος μέχρι να φτάσει σε ένα επίπεδο αξιοπρέπειας και επαρκούς επιχειρηματολογίας - τουλάχιστον τα μπλογκς που θα τεθούν επικεφαλής και θα διαμορφώσουν τον ιστολογικό κανόνα ανά θέμα. Κι αυτό γιατί ο μέσος όρος τους πάντοτε -όσο αυτά είναι προσβάσιμα στον καθένα- θα είναι δυστυχώς στο ίδιο επίπεδο με την κοινωνία μας. Το μόνο που εύχομαι είναι τα βιβλιοφιλικά μπλογκς να κρατήσουν ένα ιδιαίτερο ύψος ως ασχολούμενα με την πνευματική ζωή της χώρας.
Πατριάρχης Φώτιος
Post a Comment