Η Ιστορία είναι ανδροκρατούμενη και ως προς το ποιος την κινεί και ως προς το ποιος την γράφει. Ένας άνδρας λοιπόν συγγραφέας διαπερνά τον 20ό αιώνα με όχημα δύο άνδρες …πεοφόρους!
Μάνος Κοντολέων “Ερωτική αγωγή” Πατάκης 1983, 2020 |
Τον Κοντολέοντα τον γνώρισα μικρή. Από τα cross over του. Κι από τότε δεν δοκίμασα έργα του για ενήλικες. Ήρθε η ώρα λοιπόν.
ΚΑΝΟΝΙΚΑ έπρεπε
να είμαι θυμωμένη με το βιβλίο. Εκφράζει
μια διπλή σύνδεση ανάμεσα στον ανδρισμό και την Ιστορία, αλλά και ανάμεσα
στον ανδρισμό και τον ηδονισμό. Με πιο απλά λόγια, δηλώνει μέσα από τη ζωή του
Χρήστου Βαλλή την ιδέα ότι η Ιστορία,
εθνική, κοινωνική, πολιτική κ.ο.κ., προωθείται μέσω της σεξουαλικότητας.
Ίσως αποδίδει φροϋδικά πρότυπα, καθώς οι άνδρες δρομολογούν τις εξελίξεις
οδηγούμενοι απ’ την πορεία που χαράζει το πέος τους. Έτσι, οι επιλογές του
πρωταγωνιστή, που ξεκίνησε από τα χωριά της Ηπείρου, για να περάσει απ’ τα
Γιάννινα και να καταλήξει στην Αθήνα, οιστρηλατούνται από τις ορμές του.
ΚΑΝΟΝΙΚΑ θα έπρεπε ως γυναίκα να νιώθω προσβεβλημένη απ’ αυτή τη σεξιστική ανάγνωση της ιστορίας. Αλλά με κέρδισαν άλλες αρετές του συγγραφέα. Καταρχάς, η άνεση στην αφήγηση που με τσαλίμια και χαριεντισμούς προχωρά την ιστορία. Ο ήρωας μεγαλώνει, σπουδάζει νομική, διορίζεται στην τράπεζα, καλοβλέπει όποια γυναίκα, ελεύθερη, παντρεμένη ή εκδιδόμενη, μπορεί να ικανοποιήσει τις ορέξεις του. Περνά την Κατοχή, αβρόχοις ποσί που λέγαν οι παλιοί, ζει τον Εμφύλιο με το μέρος των νικητών, μεταβαίνει στη μεταπολεμική εποχή αστός. Οι σελίδες γυρνάνε γρήγορα όχι επειδή διαβάζουμε μια ουδέτερη γλώσσα, αλλά επειδή οι συγγραφικές φιοριτούρες είναι τόσο όσο.
ΚΙ ΕΚΕΙ μέσα
εμφιλοχωρούν λέξεις καθαρεύουσας ή αρχαίες, μόνο όπου θα ήθελε ο πεζογράφος να διανθίσει τα γεννητικά
όργανα, ανδρών και γυναικών, τις στάσεις του έρωτα, τις επαγγελματίες του
είδους και τα υπόλοιπα γενετήσια δρώμενα με ανοίκειες λέξεις και φράσεις,
με απρόσμενες περιγραφές, με μονολεκτικές εκφράσεις των ποταπών συμπεριφορών. Δεν
φτάνει βέβαια στην ποιητικότητα του Εμπειρίκου
και του “Μεγάλου Ερωτικού”, δεν
φτάνει ούτε στην πορνογραφία του, αφού άλλωστε δεν το θέλησε. Προσεγγίζει
ωστόσο το ταπεραμέντο του ποιητή, όταν ξενίζει τον αναγνώστη με λέξεις όπως πάτταλος,
ενεργοβατώ, τιτθία, δαγύδα, καταγιγαρτίζειν, δελφάκιον, λέξεις
που σημαδεύει εύγλωττα λόγω της σπανιότητάς τους ο κορέκτορας του Word.
Ο ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ ως μοχλός κίνησης και προόδου, ως ανδρικό σύμβολο της κατάκτησης και της ανόδου, συνεχίζεται με συνεχείς προδρομικές αφηγήσεις στον γιο του Χρήστου Άρη. Ανδροκρατούμενη πορεία και στίξη της Ιστορίας. Ο άνδρας επιβάλλεται με την π… του. Συγκρίνω αυτόν τον άξονα με το βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου “Στο αυτί της αλεπούς”, όπου η μεταβίβαση απ’ τη μια γενιά στην άλλη της παράδοσης, της ιστορίας, της ζωής γίνεται από γυναίκα σε γυναίκα. Η μία ματιά και η άλλη δείχνουν και πώς τα δύο φύλα προσεγγίζουν την πορεία της ανθρωπότητας.
ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
γράφεται με θεωρίες πανηδονισμού, που κανοναρχεί τον άνδρα κι αυτός την
ιστορία. Λέξεις και σκηνές, σχεδόν πορνογραφικές, όχι όμως ωμές, καθώς είναι σε
περιβάλλον λογοτεχνικό, ξεπαρθενέματα, κατακτήσεις, ηδονές, μυστικά κι
αφανέρωτα, αλλά και σεξουαλικοί κομπασμοί.
Πάπισσα Ιωάννα
8 comments:
Χάρηκα για την ανάρτηση. Παρακολουθώ το blog χρόνια. Και ομολογώ πως με εντυπωσίαζε το γεγονός πως εκείνο δεν παρακολουθούσε εμένα. Τώρα δόθηκε η απάντηση -η βαριά όσο και σημαντική σκιά της παιδικής / νεανικής λογοτεχνίας. Ελπίζω πλέον να διαλύθηκε για το καλό και το δικό μου (sic), και του blog (sic) και -ας μου επιτραπεί- της λογοτεχνίας μας.
Επί της ουσίας των θέσεων ασφαλώς και συμφωνώ. Μα και διαφωνώ. Ας επιτρέψουμε στους Άντρες να λατρεύουν τις Γυναίκες με το δικό τους κώδικα λατρείας. Οι ίδιοι άλλωστε έχουν αποδεχτεί να λατρεύονται από εκείνες με τον τρόπο που αυτές θέλουν.
Μεγάλη συζήτηση -ίσως όμως και ξεπερασμένη. Μιας και όπως και στο συγκεκριμένο μυθιστόρημά μου σημειώνω ως τελευταία φράση: η Ερωτική Αγωγή συνεχίζεται... Τώρα πια στη ρευστότητα του διαδικτυακού χώρου.
Έχω μεγαλώσει με τα εφηβικά και τα παιδικά σας έργα. Έχω διαβάσει πολλά απ’ αυτά και τα έχω αγαπήσει. Μετά, όμως, δεν μπορούσα να αφήσω αυτήν την αίσθηση και να περάσω στα άλλα βιβλία σας.
Ξεκίνησα λοιπόν από την “Ερωτική Αγωγή”. Ως γυναίκα όμως είδα μια πολύ αντρική ματιά, που με πέταξε έξω από την ιστορία. Ιδεολογικά είδα μια υποβάθμιση. Συνέδεσα την ιστορική πορεία του 20ού αιώνα με την ανδροκρατούμενη ματιά σας.
Καλή σας μέρα.
Πάπισσα Ιωάννα
Κατανοητά όλα αυτά. Μα -μιας και σας μεγάλωσα- ας πάρω το δικαίωμα να προτείνω και μια άλλη αναγνωστική στάση. Αυτή που αναζητά την ευκαιρία να δει και με μια άλλη ματιά ό,τι με κάποια άλλη έχει ως τώρα δει. Η όποια στερεοτυπία είναι δολοφόνος της Τέχνης. Εγώ τουλάχιστόν αυτό πρεσβεύω και από το πρώτο έργο μου μέχρι το τελευταίο το εφαρμόζω. Στην περίπτωση της 'Ερωτικής Αγωγής' το μη στερεοτυπικό δεν είναι η ανάγνωση του 20ου αιώνα με μια ανδροκρατούμενη ματιά, αλλά η καταγραφή του από αιώνα του Έρωτα σε εποχή του Ερωτισμού. Και σε αυτήν την μετάλλαξη θύματα όσο και θύτες είμαστε όλοι μας ασχέτως φύλου.
Μαζί με τη δική μου καλημέρα και η χαρά από τη σύντομη αυτή συζήτησή μας.
Μάνος Κοντολέων
Μάλλον η αντρική σας και η γυναικεία μου ματιά δεν συμπίπτουν και γι' αυτό βλέπουμε διαφορετικά το βιβλίο και την εξέλιξή του.
Πολύ λογικό, νομίζω!
Κι εγώ χαίρομαι τέτοιες συζητήσεις. Καλημέρα.
Πάπισσα Ιωάννα
Πρωινή η καλημέρα σας. Και μέσα στην χαμηλή κυριακάτικη ένταση σημειώνω πως στη λογοτεχνία -μα και στην Τέχνη γενικότερα- τόσο ο δημιουργός του έργου όσο και αντίστοιχα ο με δημιουργικότητα αποδέκτης του αξίζει να μπορούν ή και έστω να προσπαθούν να αποτινάξουν προκατασκευασμένες ταυτότητες. Και να αναζητούν με δημιουργικότητα πάντα να προσεγγίσουν τον άλλον.
Προσωπικά και τόσο ως αναγνώστης / κριτικός όσο και ως συγγραφέας έργων και για ενήλικες και για εφήβους ή παιδιά, αυτή την προσπάθεια καταθέτω. Κι έτσι και χωρίς να αποποιηθώ την αντρική ματιά και εμπειρία μου, να έχω 'εισέλθει' στον κόσμο του λεσβιακού έρωτα (Δάχτυλα πάνω στο σώμα της), της γυναικείας διεκδίκησης (Μέλι κόλλησε στα χείλη), της επίσης γυναικείας καταγγελίας της βίας (Η Κασσάνδρα στη Μαύρη Άμμο), στην πολυπλοκότητα της ανδρικής ομοφυλοφιλίας (Μάσκα στο φεγγάρι), στην αθωότητα του έρωτα δυο εφήβων (Γεύση Πικραμύγδαλου), στον υπόγειο ανταγωνισμό δύο αδελφιών (Ο αδελφός της Ασπασίας), μα και το τι σημαίνει να θυσιάζεις την ταυτότητά σου στο όνομα μιας προστασίας (Δε με λένε Ρεγγίνα, Άλεχ με λένε)...
Οπότε -και χωρίς να σταματήσω να σέβομαι την άποψη του άλλου- νομίζω πως δικαιούμαι να υπενθυμίζω πως τα κείμενα δεν τα ταξινομούμε βασισμένοι κυρίως στις ατομικές μας απόψεις, αλλά σύμφωνα με το πόσο ουσιαστικά αυτά τα ίδια έχουν δομήσει την αρχική ιδέα που τα συνέλαβε.
Με τις ευχαριστίες μου για αυτήν την πρωινή κουβεντούλα
Μάνος Κοντολέων
Καλημέρα (πάλι πρωινή).
Το ότι πρέπει να αποτινάξουμε “προκατασκευασμένες ταυτότητες” δεν σημαίνει ταύτιση με τη γνώμη του άλλου, πολύ περισσότερο που δεν ταυτίζομαστε με την “αρχική ιδέα που τα συνέλαβε”. Με άλλα λόγια, ο αναγνώστης προσεγγίζει ένα βιβλίο, χωρίς την υποχρεωτική συναντίληψη των άλλων έργων του συγγραφέα (κάθε έργο μπορεί να καινοτομεί ή διαφέρει), ούτε με την προσπάθεια κατανόησης των προθέσεων του λογοτέχνη. Οι προθέσεις του ούτε είναι ορατές, ούτε εκφράζονται πάντα επιτυχώς στο ίδιο το κείμενο. Το ίδιο το βιβλίο έχει τη δική του ιδεολογία, και η ανάγνωση εκτιμά το πώς και το τι. Έρχομαι στο κείμενο ανοικτή στο να δω τον λόγο του, αλλά δεν μπορώ να αποβάλω το ότι είμαι γυναίκα, μα και δεν μπορώ να προσχωρήσω στην αντρική ματιά και να τη δικαιολογήσω, επειδή “δεν είναι αυτό που φαίνεται”! Ο αναγνώστης έχει δικαιώματα: χωρίς να παραλλάξει τον πυρήνα του έργου, να το δει ως αυτοτέλεια.
Με εκτίμηση
Πάπισσα Ιωάννα
...Και καλό μήνα,
Το γνωρίζω από τις αναρτήσεις σας πως έχετε μια εντελώς κεντροαναγνωστική (λέξη κατασκευασμένη) στάση. Και ξέρω πως αυτή η στάση υπάρχει και σε πολλούς άλλους αναγνώστες. Ως, για χρόνια, συντονιστής Λεσχών Ανάγνωσης πολύ συχνά την έχω συναντήσει.
Πάντα προσπαθώ και στα πλαίσια ενός ανοιχτού διαλόγου, να φωτίσω και την άλλη άποψη. Είναι αυτή που φέρνει στο κέντρο τον συγγραφέα μαζί με όλο το έργο του και βασισμένη σε αυτή την εστίαση προχωρά στην πρόσληψη ιδεών και συναισθημάτων. Με άλλα λόγια δεν μπορώ να φανταστώ έργο χωρίς δημιουργό. Αν κάτι τέτοιο συμβαίνει, θα είναι ή γιατί δεν γνωρίζουμε τον δημιουργό ή γιατί υφαρπάζουμε την πατρότητα του έργου.
Απόψεις όλα αυτά. Προσωπικά και μέσα στην πολυετή και ποικίλη εμπειρία μου με τη λογοτεχνία, έχω κάπου καταλήξει. Ίσως λανθασμένα... Μπορεί και ...κεντροσυγγραφικά (άλλη κατασκευασμένη λέξη). Σίγουρα πάντως είναι μια στάση που επίσης ποικιλόμορφα με βοηθά.
Αν θέλετε μπορείτε να την δοκιμάσετε.
Καλή συνέχεια και καλή εβδομάδα
Μάνος Κοντολέων
Συνηθίζεται ο blogger να έχει τον τελευταίο λόγο στο blog του. Εγώ σπάω αυτή τη συνήθεια και αφήνω τις ώριμες σκέψεις σας να μας συντροφεύουν.
Καλημέρα.
Πάπισσα Ιωάννα
Post a Comment