Sunday, December 21, 2008

Μελομακάρονα: βραβείο αναγνωστών

Όταν το εμπορικό βραβεύεται…

Είμαι κατά των ενόρκων στα δικαστήρια, γιατί το λαϊκό αίσθημα περί δικαιοσύνης είναι πολύ αβέβαιο, ρευστό, ατεκμηρίωτο και ως εκ τούτου η κοινή γνώμη με τον συναισθηματισμό της παρασύρεται εύκολα και παλινδρομεί.
Ο θεσμός των βραβείων αναγνωστών κλείνει φέτος 4 χρόνια. Διοργανώνεται από το ΕΚΕΒΙ, περιέλαβε λέσχες ανάγνωσης και βιβλιοπώλες και τελευταία μια κριτική επιτροπή που κατάρτισε τη βραχεία λίστα. Το 2005 το βραβείο το κέρδισε η Ευγ. Φακίνου, το 2006 η Ρ. Γαλανάκη, το 2007 ο Ανδρ. Μήτσου και το 2008 ο Δ. Μπουραντάς.
Δεν με ενοχλεί πως τη βραχεία λίστα την καταρτίζουν οι βιβλιοπώλες ή οι κριτικοί (βλ. τις ενστάσεις της Μ. Θεοδοσοπούλου το 2006: http://www.poiein.gr/archives/495/index.html ). Δεν με ενοχλεί το ίδιο το βιβλίο που τις περισσότερες των περιπτώσεων είναι από κακό ως απλώς ανεκτό.
Με ενοχλεί πρώτιστα το γεγονός ότι επιβραβεύονται βιβλία που καταναλώθηκαν σε ευρεία έκταση. Μα αυτά κέρδισαν τη θέση τους στην εκάστοτε χρονιά με τις πωλήσεις τους και με την ένταξή τους στις λίστες των best seller. Τι χρειάζεται και μια επιβεβαίωση σε στυλ Eurovision; Το κριτήριο του ευρέος κοινού είναι πολύ επιδερμικό, όσο κι αν υποστηρίζω τα ιστολόγια και τους ανώνυμους αναγνώστες. Το κριτήριο του κοινού είναι αποτέλεσμα καλού marketing και διαφήμισης, κριτήριο τελικά εμπορικό και όχι μακράς πνοής ή διαχρονικότερων δεδομένων.
Καταργήστε επομένως το βραβείο! Αντικαταστήστε το με άλλο που να μην αναδεικνύει τη μάζα ως πόλο αποφάσεων, όσο κι αν τα δημοκρατικά μας ανακλαστικά είναι ισχυρά.
Υπάρχει ένας αντίλογος: το βραβείο αυτό κινητοποιεί αναγνώστες και τονώνει το ποσοστό αναγνωσιμότητας. Ακούγεται καλό, αλλά δεν ξέρω αν φτάνει. Δεν ξέρω δηλαδή αν όντως πετυχαίνει αυτό τον σκοπό, αν οι ψηφοφόροι δεν είναι παρά οι άνθρωποι που ήδη διαβάζουν ή –χειρότερα- που έτυχε να διαβάσουν ένα-δυο βιβλία και τα ψήφισαν μέσα στην ημιμάθειά τους.

Δεν είχαν σκοπό να ασχοληθώ με το θέμα αν δεν παράγγελναν μελομακάρονα δύο θαμώνες του Βιβλιοκαφέ: ο Φώτης Θαλασσινός και η Pellegrina. Καταγράφω μερικά από τα σχόλιά τους:
«Το βραβείο του κ. Μπουραντά θα εκτοξεύσει κι αλλο τις πωλήσεις και ο Πατάκης θα μαζέψει κεφάλαιο για να εκδώσει πχ τα άπαντα της Μάρως Δούκα ή και της Σώτης. Να είναι καλά λοιπόν ο κ. Μπουραντάς.» (Pellegrina)
«Επιπλέον, ως αναγνώστρια, για να είμαι δίκαιη θα πρέπει να διαβάσω δεκαπέντε βιβλία, έτσι; Κανείς όμως δεν το κάνει αυτό, στην καλύτερη ψηφίζουν ό,τι έχουν διαβάσει (στη χειρότερη ότι ΔΕΝ έχουν διαβάσει). Οπότε τα ευπώλητα έχουν από χέρι την πρωτιά.» (Pellegrina)
«οι λέσχες ανάγνωσης δεν μου φαίνονται και πολύ φερέγγυος θεσμός. Απ' τη στιγμή που θεσμοθετήθηκε το πράγμα μυρίζει… Η ιστορία με τις λέσχες αναγνωσης, είναι ακόμη μια κίνηση να συσπειρώσουν και να κάνουν κραταιά την καταναλωτική βρώμα και στον χώρο του βιβλίου. Να συσπειρώσουν, να κατευθύνουν , να αναδείξουν και άλλα γνωστά στην γνωστή χώρα που ανέδειξε τη δημοκρατία και την αρπαχτή....» (Φώτης Θαλασσινός)
Βλέπε και την εξαιρετικά πολύπλευρη και ενδιαφέρουσα συζήτηση στο ιστολόγιο «Σύγχρονη έκφραση»: http://sigxroniekfrasi.blogspot.com/ στις αναρτήσεις 9, 17, 19, 23 και 30 Ιουνίου 2008.
Αφού οι αναγνώστες «ψηφίζουν» με την αγορά ενός βιβλίου, αφού αγοράζουν καλώς ή κακώς το ένα ή το άλλο και δεν αγοράζουν το x ή το ψ, γιατί πρέπει να θεσμοθετείται μια εφήμερη επιλογή με βραβείο; Τι θα ψήφιζαν οι σημερινοί αναγνώστες, αν λ.χ. καλούνταν να επιλέξουν το καλύτερο βιβλίο για το 1989 και όχι για το 2009; Θα επιβίωνε ένα έργο που τότε έκανε πάταγο, θα το δεχόταν το σημερινό κοινό ή θα λάμβανε –λόγω της απόστασης- σωστότερες αποφάσεις;

Πατριάρχης Φώτιος

35 comments:

Anonymous said...

καταρχήν σας ευχαριστώ που συμπεριλάβατε , πατριάρχη, τις απερισκεψίες μου στο κείμενο σας. Θα τις συνεχίσω λέγοντας ακόμη μια...αλλά ας ξεκινήσουμε με την βιογραφική επισήμανση οτι από τον Αυγουστο του 2008 ζω στην Κω. Η κατάθεση μου είναι η εξής... η λέσχη ανάγνωσης κω ξεκίνησε με το βιβλίο του προέδρου πέτρου μάρκαρη , συνέχισε με το βιβλίο του θανάση χειμωνά...δεν εχω κάτι με τους συγγραφείς προς Θεού , άλλη είναι η απορία μου προς το ε.κε.βι... όταν ο φορέας αυτός έφτιαχνε τις πολιτικές του, γιατί συνέχεια αυτοί στο μυαλό τους, γιατί οχι κι άλλοι που δεν τους ξέρουμε? ...ειναι πολύ απλό όταν ελέγχεις κάτι στον καπιταλισμό κινείς και το ποτάμι του χρήματος . Γι' αυτους τους μεγάλους κουκουλοφόρους που δεν τους ξέρω που εχουν βάλει το χρήμα πάνω απ τη ψυχή σ' αυτη τη χώρα, σ' αυτη τη χώρα που όζει πατόκορφα, που μέχρι πρότινος είμασταν φάρα και όχι έθνος ή λαός, έχουμε αρχίσει να ξελασπώνουμε , με όρμη κατεβαίνουν άλλα ποτάμια από τα βάθη της ανθρώπινης ιστορίας...και για να μην νομιζετε ότι μεμψιμοιρώ θα πω ότι πέραν αυτού ( ότι δηλαδή κάθε θεσμοθετημένο , κρατικό κ.ο.κ είναι και σιχαμερό...) πιστεύω σε ένα βραβείο και ελπίζω να μην αλλάξει το βραβείο της γνωμης των αναγνωτών του κάθε μας αλλά και σε ένα άλλο βραβείο λιγότερο υπερβατικό...στο βραβείο του περιοδικού διαβάζω...
φιλια πολλά
φωτης θαλασσινος. Στοοοοοπ!!!!!!

Πάπισσα Ιωάννα said...

Φώτη, να καταλάβω το εξής; Πιστεύεις ότι οι λέσχες ανάγνωσης, που οργανώνονται από το ΕΚΕΒΙ, χειραγωγούνται κιόλας από αυτό; Ακόμα κι αν συμβαίνει κάτι τέτοιο, δεν βλέπω πώς το τελικό βραβείο δίνεται σε ένα βιβλίο σαν του Μπουραντά που πληροί μόνο προδιαγραφές ευπώλητων.
Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

σαφέστατα και χειραγωγούνται γιατί η επιλογή γινεται ανάμεσα σε βιβλία που έχουν διαβαστεί. Και είναι βιβλία που έχουν διαβαστεί από τις λέσχες ανάγνωσης σε όλη της ελλάδα. Εδω μιλάμε για κατάλυση της δημοκρατίς πριν καν διαβαστεί το ονομα της. Το επόμενο βιβλίο που έχει αποφασίσει το εκεβι να διαβάσουν ειναι το καινουργιο βιβλίο του θέμελη. Δεν διαφωνώ με αυτά που γράφετε στα κειμενα σας για τις επιτροπές και την δημοκρατία της μαζας και όλα τα συμπαρομαρτουντα.και παλι σε ευχαριστώ πατριαρχη και ελπίζω να παρουν μέρος και αλλοι αναγνωστες και συγγραφεις στο διάλογο.
φώτης

Anonymous said...

μιλάω πάντα για την τοπική λέσχη ανάγνωσης. Η λαική ετυμηγορία οφείλει να επανέλθει στις προθήκες. Χρειάζονται όμως ζυμώσεις γι' αυτό . Καταρχήν να ας βγάλει καποιος από τα κατεργα. Τα νοσοκομεία της περιφέρειας δεν εχουν γιατρούς , όταν μια εγκυμοσύνη αντιμετωπίζεται με διακομιδή της γυναίκας σε νοσοκομείο της Αθήνας καταλαβαινετε γιατί μιλάω...
φωτης.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Συνεχίζω να αναρωτιέμαι: 1) η επιλογή των βιβλίων που θα διαβαστούν σε κάθε λέσχη ανάγνωσης ανά την επικράτεια είναι κεντρική, από τη διοίκηση του ΕΚΕΒΙ; 2) Δεν απαντήθηκε το άλλο μου ζήτημα: ο Μπουραντάς λ.χ. –μια και είναι ο τελευταίος βραβευθείς- ψηφίστηκε από τα μέλη των λεσχών; Μάλλον όχι, γιατί φέτος η λίστα καταρτίστηκε από επιτροπή και κυρίως γιατί το βιβλίο του ήταν στα ευπώλητα παρά τις αρνητικές κριτικές που είχε δεχτεί και από αυτό εδώ το μπλογκ και από άλλα. Άρα, ακόμα κι αν εξαιρέσουμε τις λέσχες από την ευθύνη, είναι το ευρύ κοινό κατάλληλος κριτής; Εφήμερα ίσως ναι, μακροπρόθεσμα ΟΧΙ!!!
Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

στην λέσχη της κω είχαν λίστα βιβλίων από το ε.κε.βι την οποία τηρούν κατα γράμμα. πρεπει να στοχεύεις στην ουτοπία αγαπητέ , ενα βραβείο αναγνωστών θα μπρούσε να ήταν βραβείο αξιοπρεπες αν ευνοουνταν η πολυδιασπαση της μαζας τωνα αναγνωστων. Τωρα όλοι πάνε μονοπαντα στα ευτελέστερα των βιβλίων , στα πιο ελαφριά αναγνώσματα και ακόμη ομως κι εκεί , δηλαδη και απο εκείνα, τα πιο μπαναλ. η βραχεία λίστα προκυπτει από τις προτάσεις των μελων των λεσχων αναγνωσης. Μπες στο google και χτυπα λεσχη αναγνωσης κω . Θα διαφωτιστεί για το πως κινουνται οι κρατικοδιαιτοι άνθρωποι του πνεύματος. Τωρα μόλις είδα και την αγάπη που έχουν προς το πρόσωπο μου τα μέλη αυτής της λέσχης όπου έχουν εξοστρακίσει από την βραχεία λίστα για το κρατικό βραβείο διηγηματος όπου είχα δει στην ανακοίνωση που είχε αναρτησει η λωρη κέζα οτι ήμουν υποψηφιος ...κατσε να δω μήπως εδιαγράφη και απο εκεί να χάσω τα μαλλιά μου. Επανερχομαι ...πολλα ερωτηματικά.
φωτης

Anonymous said...

ενταξει στο www.keza.gr υπαρχω ακόμη. Στην πατριδα μου δεν με θελαν . Ποιος ξέρει γιατί ...θα τους καταγγειλω και αυτούς και το κυκλωμα που εχουν στησει οι δυο υπευθυνες με βιβλιοπωλη ευεπίφορο στα καρτελ. Το βιβλιοπωλείο του λεγεται έκφραση και ειναι ο Χαράλαμπος Κλάδης , αυτός διακινει και τα βιβλία που αγοράζει η λέσχη δεν θελω να πω περισσοτερα περα απ το γεγονος οτι αποτελει πληγη για την τοπικη κοινωνία η βλακεία του και ευχομαι να τα διαβαζει αυτα ολος ο κόσμος να ξερει τι παιχνίδια παιζουν στην πλάτη του. Να βαλει μυαλο ο κόσμος καποτε ...μια ευχή, με την ευκαιρια και των γιορτων πατριαρχη.
φωτης.
φωτης

Anonymous said...

πατριαρχη θελω καποιος να με στηριξει σ αυτο τον αναιτιο πολεμο...ποιος ομως εγω δεν βγαινω από το σπίτι μου και οπως βλεπεις εχω εχθρούς. Γιατι ρε γαμώ το μου...
κριμα

Anonymous said...

τώρα καταλάβατε ότι χειραγωγούνται οι ωραίες λεσχές (που θα έλεγε και η Κατρίν Β.);
Πέρσι υπήρχε γκρίνια από συγκεκριμένο εκδότη και φέτος ως εκ θαύματος μπήκε ένα βιβλιαράκι του στις υποψηφιότητες. Όλα σοφά μοιρασμένα. Οι λέσχες μαζεύουν κυρίως κάτι συνταξιούχους που έτσι κι αλλιώς διαβάζουν, δεν προωθείται έτσι το βιβλίο. Οι άνθρωποι αυτοί φαίνεται να εξαντλούν τα διαβάσματά τους στα 20-30 γνωστά βιβλία που μονοπωλούν τις λίστες. Το βιβλίο του Θαλασσινού, αιρετικό και δύσκολο, δεν θα μπει ποτέ στα προς συζήτηση. Το βραβείο είναι σαν τα καθρεφτάκια που μοιράζουν στους ιθαγενείς. Ας συγκροτούν κάθε χρόνο μια επιτροπή, όπως το Διαβάζω, η οποία να απονέμει το βραβείο του ΕΚΕΒΙ.
Ευχαριστώ

ΥΓ: Αυτά τα περί κεφαλαίου που θα επιτρέψει στον Πατάκη να βγάλει τα άπαντα της Δούκα και της Τριανταφύλλου είναι για τα πανηγύρια.

Pellegrina said...

Καλησπέρα.
Φώτη μωρό μου μη στενοχωριέσαι, γράφε εσύ καλά και θα ερθουν και τα βραβεία. Άλλωστε είσαι τόσο νέος.

Πατριάρχη, τι άλλο να πούμε, σύστημα, συμφέροντα, θεσμοί, λεφτά, πάντα ετσι δεν είναι; Το θέμα είναι, έστω κι ετσι να προβάλλονται καλά βιβλία.

Son,τι να πω, θα ξερεις καλυτερα. Απλώς θα ή θ ε λ α να ειναι ετσι!

Anonymous said...

πελλεγκρινα στενοχωρεθηκα γιατι η λεσχη αναγνωσης της Κω, όπου γεννηθηκα μεγαλωσα και ζω στην ανακοίνωση των κρατικών (για τα οποία δεν θέλω να επαναλαβω την αποψη μου ) βραβείων δεν συμπεριελαβαν το ονομα μου στους υποψηφιους προς βραβευση για να μη γινει σουσουρο στη μικρη κοινωνία μας για λογους που θίγω με το γαντι παραπανω. Προεβησαν σε μια αυθαιρεσια η οποία με θίγει ποικιλοτρόπως. Σαν λογοκρισία ενα πράγμα. Αυτα πολυ ήρεμα ότι ειχα να πω το ειπα. Καλημερα σας.
φωτης θαλασσινος .

a.c. said...

καλημερούδια και χίλια συγγνώμη,
αλλά - μέρες πού' ναι - (είμαι και άθεος, τρομάρα μου, αλλά τα πρόσφατα αίσχη μ' έχουν κάνει λίγο λωξάνδρα: αφ'ενός θέλω να τούς αγαπήσω όλους, κι αφ' ετέρου, κάθε φορά που βλέπω φωτιά, μού' ρχεται να φωνάξω "σφαή!") μη γράφετε ρε παίδες εναντίον του μπουραντά.
κατανοώ τα επιχειρήματα, και ναι, σαφώς, κάθε βραβείο (όπου γης: στα μπούκερ, τα γκονκούρ και τα νομπέλ να δεις τι λοβιτούρα πέφτει από ορισμένους συγγραφείς) μπορεί να γίνει ψιλομπουζουριέρα, αλλά επειδή τά' χα τραβήξει και γω με το μισιακό κρατικό παιδικό μου, είναι λίγο άσχημο, στα καπάκια που παίρνει ο άλλος ένα βραβείο, που ό,τι διάλο και νά' ναι το βιβλίο του κι όσο και νά' χει πουλήσει λαχταρά κι αυτός σα συγγραφέας ν' ακούσει ένα επίσημο, εφημεριδάτο 'μπράβο πασά μου!' (ιδίως οι μπεστσελεράδες, που δε βλέπουν σχεδόν ποτέ τα βιβλία τους σε 'σοβαρές' κριτικές), να βγαίνεις και να γράφεις, έστω και στον ιστότοπό σου: "το βιβλίο σου είναι σκατένιο και ο θεσμός αποσκατένιος."
και πάλι σόρι για το ντου.
ευτυχείτε εντατικά.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Αύγουστε,
από την πλευρά σου έχεις δίκιο, αν και το βραβείο για το παιδικό που πήρες ήταν πολύ άξιο (μια επιφύλαξη: δεν έχω διαβάσει όλα τα συνυποψήφια).
Αλλά… για τον ίδιο το βιβλίο του Μπουραντά έχω γράψει εκτενώς τη γνώμη μου και επομένως δεν επανέρχομαι. Μιλάω για το θεσμό, για την κρίση του κοινού, για το ότι αναγορεύουμε σε βραβείο το όποιο best seller. Και το λέω ακόμα και για τη Γαλανάκη, που δεν ανήκει στο ίδιο επίπεδο, γιατί δεν μιλάω εδώ για την αξία ή απαξία του βιβλίου αλλά για τον μηχανισμό που το βραβεύει.
Αν ήμουν ομάδα και έπαιρνα κάλπικο πέναλτι, θα το αξιοποιούσα αλλά μέσα μου θα ντρεπόμουν που νίκησα έτσι… Δεν ξέρω αν ταιριάζει η αναλογία, αλλά μου ήλθε αυθόρμητα.
Πατριάρχης Φώτιος

(δεχόμαστε και άθεους, αρκεί να σέβονται τις άγιες μέρες και το Οικουμενικό Πατριαρχείο!!!)

Anonymous said...

καλημέρα,
είναι δυνατόν ο Μπουραντάς των 50 χιλιάδων αντιτύπων να χρηματοδοτήσει την έκδοση της Τριανταφύλλου που έχει πουλήσει τα πενταπλάσια; Δεν έχει λογική το επιχείρημα.
Ο α.κ. έχει δίκιο για τα περί γκρίνιας. Στην συντηρητικούρα της Ελλάδας όμως δεν μπορεί να αγνοείται συστηματικά κάθε ψίγμα πρωτοπορίας. Κανείς δεν προσβάλει τον Μπουραντά, το κλίμα όμως βρωμάει φορμόλη.
Καλές γιορτές

Πάπισσα Ιωάννα said...

Son,
δεν κατάλαβα για ποιο ψήγμα πρωτοπορίας μιλάς. Εγώ πάντως, αφού αφήνω τα παιχνίδια και τις τυχόν στημένες επιλογές στην άκρη, αρνούμαι την ίδια τη δύναμη του κοινού να τεκμηριώσει ένα βραβείο μόνο από όσα έτυχε ή πείστηκε να διαβάσει. Θα ήθελα να ακούσω σε ποιον αναφέρεσαι όταν μιλάς για πρωτοπορία.
Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

Το πλαισιο τεθηκε εξ αρχης από τον ευλογημένο άνθρωπο αυτού του μπλογκ. Δεν σχολειαζουμε ποιος πήρε το βραβειο να το έχει και να το χαιρεται και να το αξιζει και να είναι όλα τα καλά του κοσμου ο ανθρωπος. Μιλαμε για βραβεία ως ιδέα , ως τι προσφερει, ως ποιους αναδεικνυει , εσχουμε θέσει τη συζητηση σε ενα πολυ θεωρητικό επιπεδο. Κανεις δεν γκρίνιαξε για κανένα προσωπικά. τωρα τα περί πρωτοπορίας τα αφηνω στην άκρη. ειναι θέματα παρακινδυνευμένα και διάτρητα . Μην φαω και κανένα διαδικτυακό παπούτσι σαν τον μπους...
φωτης.

Anonymous said...

ας το θέσουμε σε άλλη βάση: τι εξυπηρετεί ένα βραβείο, όπου οι αναγνώστες επιβραβεύουν κάτι που έχουν ήδη επιβραβεύσει με την αγορά του βιβλίου; Κατά τη γνώμη μου: απολύτως τίποτα. Από την άλλη: τι εξυπηρετεί ένα βραβείο, το οποίο επιβραβεύει ένα κείμενο που δεν είχαμε προσέξει, όπως πχ το Περί Ερώτων και Αοράτων; Ανοίγουμε τους ορίζοντές μας. Πρωτοπορία, αγαπητέ, είναι το Σύσσημον του Παναγιωτόπουλου (σε άλλη κατηγορία, βέβαια) που έμεινε στην απ' έξω, ο Αμανατίδης αν θες, ο Τριαρίδης, ο Μαγκλίνης, ο Θαλασσινός και πολλοί άλλοι. Για την χρονιά που αφορούσε το βραβείο θέλει λίγο σκέψη παραπάνω. Σε όλες τις προηγμένες αναγνωστικά χώρες (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία κλπ)υπάρχουν οι μπεστσελλεράδες, κανένας δεν τους έριξε στο πυρ το εξώτερο. Η διαφορά είναι ότι εκεί υπάρχει παράλληλα και μια αγορά πιο ποιοτική, τρόποι ανάδειξης του πιο στριφνού και σοβαρού που έχει κι αυτό τη θέση του και βρίσκει τρόπο να αναδεικνύεται. Ας μην αναφέρουμε ονόματα.
Αυτά τα λίγα.

Anonymous said...

son σας ευχαριστώ πολύ,
με συγκινειτε,
η αληθεια είναι πως η ετερορροπη λογοτεχνία δεν έχει στην ελλάδα προοπτική ανέλιξης. Καμια φορά τους συγγραφείς της φυγόκεντρης, πειραματικής, αποκλινουσας , ...αλλα και αυτιστικής, ναρκισσευόμενης και καθόλου ρηξικελευθης λογοτεχνίας δεν τους προσέχει κανεις γιατί και αυτοί δεν βλέπουν προς τα έξω. Τωρα για τους υπολοιπους που βλέπουν προς τα έξω και αγνοουνται συμφωνω με τα όσα λέτε. Ειμαι φαν του τριαρίδη..πολυ φαν ομως. Και παλι σας ευχαριστώ.
φωτης θαλασσινος.

Pellegrina said...

Καλημέρα. Φώτη δεν το πολυκατάλαβα, γιατί οι συντοπίτες σου να σε βγάλουν από τον κατάλογο; Τι σχέση εχει η τοπική λεσχη με τα κρατικά βραβεία; Τέλος πάντων, πολύ κατινίστικο μου φαίνεται ολο αυτό. Θα έλεγα να μην ασχολείσαι, αλλά όπως νιώθεις.

Εννοείται πως έχει δίκιο ο κ. Κορτώ, ο άνθρωπος (Μπουραντάς) πήρε ένα βραβείο και του την πέσαμε(έτσι μοιάζει, κι ας μην ειναι προσωπικό). Αν και δεν νομίζω ότι μας δίνει σημασία!

Μάλλον δίκιο εχεις son, δεν ξερω από κεφάλαια (εννοώ σε απόλυτους αριθμούς), απλώς θεωρητικολόγησα.

Να σας βάλω τώρα μια άλλη παράμετρο: το κοινό, το πάσης φύσεως "μέσο" ή και "άκρο" κοινό, νέοι, φοιτητές, γυναίκες εργαζόμενες και νοικοκυρές, έχει ένα ...κοινό: θεωρεί την ποιοτική λογοτεχνία συλλήβδην ως ένα μέινστριμ κατεστημένο. Αγνοεί ποιοι είναι τα καθιερωμένα ονόματα, ποιοι τα δεύτερα και τριτα, ποιοι στην απ έξω: όπου ακούει να γίνεται λόγος για "λογοτεχνία" έχει μια νεφελώδη εικόνα για ένα κατεστημένο παλιών αριστερών και δεξιών και ων επιγόνων τους, που φλυαρούν και "κουλτουριάζονται", τσεπώνοντας χρήματα και αλώνοντας θεσμούς που κανέναν δεν αφορούν. με αυτή τη ματιά -εν μερει προϊόν ημιμάθειας, αλλά που σηκώνει συζήτηση ως προς το ποιοι φέρουν ευθύνες- βιβλία τύπου Μπουραντά "διαβάζονται" (σημειολογικά εννοώ) ως ..πρωτοπορία. Ως κάτι νέο, κοντά στον κόσμο και τα ενδιαφέροντά του, έξω από το κύκλωμα. Σκεφτείτε ότι πήρε ψήφους (sms!!)από τους φοιτητές του (μην αμφιβάλλετε ότι εκεί οφείλει τη νίκη του), τους ίδιους δηλαδή φοιτητές (της ΑΣΟΕΕ μάλιστα) που αυτές τις μέρες ήταν πρωτοπορία στις διαδηλώσεις. Ως πράξη επανάστασης, ως δικό τους λόγο θα το βίωσαν τα παιδιά! Η σύγχυση ειναι πολύ μεγάλη, και δεν φταίει μόνο ο "καπιταλισμός" (τα εισαγωγικα΄υποδηλώνουν αμφισβήτηση της ισχύος του στην Ελλάδα) γι αυτό.

Για όσους έχουν διαβάσει τη "Μάσκα" μου (είμαι σίγουρη ότι ένας τουλάχιστον εδώ μεσα υπάρχει!), εννοώ μια αντίδραση σαν αυτή των νεαρών ηθοποιών ("οι πιτσιρίκες του χορού")μετά το "σκάνδαλο με τις πορτοκαλάδες". Ήταν σίγουρες ότι "αρχαιοκάπηλοι, πολιτικοί, δημοσιογράφοι και Πόπη Γαβρά" ήταν ένα και το αυτό. Αυτή είναι πάνω κάτω η γνώμη της νέας γενιάς για τους παλιότερους (μετά το ξεπούλημα των παντων στη δεκαετία του 80) και η μπάλα παίρνει και λογοτεχνία και όλα!
Ουφ, αυτά!

Anonymous said...

δεν ειναι ετσι νιοβη και κλεινω με αυτη τη συζητηση. Δεν την πέσαμε στο πρόσωπο και το βιβλίο αλλα στο δίκτυο που για μια ακόμη φορά ανέδειξε ένα τέτοιου είδους βιβλίο. Περιμέναμε την διαψευση και δεν ηρθε. Γι' αυτό και για άλλα ξεσπαθώσα , εγω τουλάχιστον. Ευελπιστούμε στο μέλλον σε κατι καλυτερο ...
φωτης θαλασσινος.

Anonymous said...

Αγαπητέ Πατριάρχα,
νιώθω την ανάγκη να διευκρινίσω κάποια πράγματα σχετικά με τις λέσχες ανάγνωσης μιας και είμαι μέλος εδώ και 2+ χρόνια και τα πράγματα είναι πιο απλά απ΄ότι τα περιγράφει ο κ.Θαλασσινός. Δεν ξέρω πως λειτουργούν οι άλλες λέσχες αλλά η συγκεκριμένη που ανήκω επιλέγει τα βιβλία που θα διαβάσει κάθε μήνα μετά από πρόταση μέλους (και μάλιστα τον πρώτο ενάμισυ χρόνο βάσει κοινώς αποδεκτού πλάνου - κάτι σαν syllabus δηλαδή!). Σε περίπτωση περισσότερων προτάσεων συμφωνούμε με όρους πλειοψηφίας - όπως και η ιστολέσχη του Βιβλιοκαφέ άλλωστε πριν λίγο καιρό. Το ΕΚΕΒΙ δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο σε αυτό. Τώρα, όσον αφορά στο Βραβείο Αναγνωστών το ΕΚΕΒΙ έστειλε μια λίστα στην οποία περιλαμβάνονταν όλα τα βιβλία που εκδόθηκαν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (το οποίο μου διαφεύγει). Η συντονίστρια της λέσχης ενημέρωσε τα μέλη σχετικά αλλά τελικώς η λίστα που εστάλη απαρτίζονταν από βιβλία που σίγουρα κάποια από αυτά δεν είχαμε διαβάσει - τόσο ως λέσχη όσο και κατ'ιδίαν. Το ίδιο πιστεύω ότι θα έγινε και με τις υπόλοιπες λέσχες. Τα κριτήρια με τα οποία οι λέσχες επέλεξαν τα βιβλία θα έπρεπε να εξεταστούν ξεχωριστά από αυτά που επιλέγει ένας αναγνώστης της ευρείας μάζας που έχει συγκεχυμένη γνώμη για το τι είναι λογοτεχνία και είναι εξαιρετικά πείσμων για αυτό που διάβασε. Έχω την εντύπωση ότι το βραβείο αναγνωστών απευθείνεται στο ευρύ κοινό και όχι σε λάτρεις, ειδήμονες του είδους ή απλώς συνεπείς και ενημερωμένους αναγνώστες. Άλλωστε η καλή και υψηλή λογοτεχνία δεν έγινε ποτέ αποδεκτή από την πλατιά μάζα των αναγνωστών και είναι κάτι που το γνωρίζουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε λιγότερο επιδερμικά με τη λογοτεχνία.

Καλό απόγευμα.

Pellegrina said...

γεια παλι. sue (και οι άλλοι) έχω την εξής πολύ μεγάλη απορία: για ποιο λόγο να γίνω μέλος σε μια λέσχη ανάγγωσης, αν αυτό σημαίνει ότι απεμπολώ την ατομική μου ελευθερία επιλογής ως προς το διάβασμα, τη δυνατότητα να διαβάζω ό,τι, όποτε και όπως μου αρέσει, σύμφωνα με τους ρυθμούς μου, τα γούστα, τις παρορμήσεις μου; Ποιος άνθρωπος το κάνει με τη θέλησή του αυτό; Γιατί αν μου βάζετε homework, πότε στην ευχή θα προλάβω να ικανοποιήσω τις προσωπικές μου αναγνωστικές επιθυμίες; Δεν το καταλαβαίνω καθόλου, μα ΚΑΘΟΛΟΥ.

Anonymous said...

Αγαπητή Πελεγρίνα,
κανείς δεν υποχρεώνει κανέναν να συμμετέχει σε κάτι που δεν θέλει. Προσωπικά, διατηρώ την αναγνωστική μου ανεξαρτησία και διαβάζω κι εκτός λέσχης. Πολύ περισσότερο φυσικά. Το ένα βιβλίο που θα διαβάσω για την λέσχη άλλωστε δεν πέφτει βαρύ - αν αναλογιστεί κανείς ότι 11 από τα 23 βιβλία που έχω διαβάσει για τη λέσχη ανήκουν στην σφαίρα της ελληνική κλασικής λογοτεχνίας, νομίζω ότι αξίζει τον κόπο. Αν μη τι άλλο, βλέπω και ακούω διαφορετικές γνώμες και οπτικές. Είναι πολύ ενδιαφέρον (βέβαια εξαρτάται και από την σύνθεση της λέσχης). Επιπλέον, στην επαρχία όπου ζω, είναι περιορισμένες οι δυνατότητες να συζητήσεις με ευχαρίστηση γύρω από ένα βιβλίο.

Pellegrina said...

Sue: οκέι, πειστικό ακούγεται. Να εισαι σιγουρος/η ότι και στην πρωτεύουσα ειναι λίγες οι δυνατότητες να συζητήσεις ΜΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ για ένα βιβλίο! Υποψιάζομαι μάλιστα ότι στην επαρχία ειναι περισσότερες!

Κι αυτό μου γεννάει μια άλλη ερώτηση, που συνδέεται και με προηγούμενο ποστ του Πατριάρχη: η ανάγνωση γεννάει άραγε αλλαγές στη συμπεριφορά, προς το ανατρεπτικότερο; Δηλαδή, αν, ας πούμε, η ζωή στην επαρχία είναι πολύ συντηρητική (είναι; δεν ξέρω), η ανάγνωση προτρέπει λχ. μια νέα κοπέλα να τα βροντήξει και να την κάνει (για την πόλη, για το εξωτερικό), έναν συνταξιούχο να καταγγείλει λαμογιές, μια μητέρα να βγάλει στη φόρα την ενδοοικογενειακή κακοποίηση του παιδιού της, μια δασκάλα να τα βάλει με υποκριτές παπάδες;

Διευκρίνιση: ΟΧΙ ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΥΧΝΑ ΑΥΤΑ, Απλώς στην επαρχία θα φαίνονται, γι αυτό ρωτάω. Ευκαιρία να μας πείτε, εσείς που έχετε σφαιρικότερη εικόνα της κοινωνίας: το διάβασμα αλλαζει τη ζωή, ή έιναι απλώς παρηγοριά (όπως είπα κάποτε, στη θέση κεντήματος της δεσποσύνης των παλιότερων εποχών;;)

υγ: Πατριάρχη ξέρω, είμαι μονίμως "από την πόλη ερχομαι", αλλά πριν με κράξετε, προσέξτε: ρωτάω για τις λέσχες ανάγνωσης: εκτός από το να ψηφίζουν λοιπόν βραβεία, κάνου τίποτα πιο αθόρυβο αλλά ουσιστικότερο για τη ζωή των ανθρώπων;

Πόλυ Χατζημανωλάκη said...

Αυτό το «λαχταρά κι αυτός σαν συγγραφέας ν’ ακούσει ένα επίσημο εφημεριδάτο ‘μπράβο πασά μου’ » που εγκαλεί τους θαμώνες ο κ. Κορτώ ότι δεν σταματούν να κριτικάρουν τον βραβευθέντα «μπεστεσεράκια που δε βλέπει ποτέ το βιβλίο του σε σοβαρές κριτικές» μόλις έχει στεφθεί με το Όσκαρ του βραβείου αναγνωστών το ακούω μόνο σαν αστείο.
Από πότε ο μάνατζερ που «κερδίζει» τα βραβεία θα κερδίζει και τις σοβαρές κριτικές (με όσα κατά καιρούς έχουν ειπωθεί και για αυτές);
Και ο άλλος, ο χαμένος, ο απογοητευμένος; Αυτός με τα τραύματα από τις ματαιώσεις, που πάνω σε αυτά πιάνεται η δημιουργία για να παραφράσω τα «τρωτά σημεία» της Κικής Δημουλά; Αυτός δεν δικαιούται έστω για μια στιγμή την αναγνώριση έστω του μη συμβιβασμού; Τη δικαίωση της ματαίωσης;

Όχι; Πάρτα όλα είναι το παιχνίδι; Τα δικά μου δικά μου και τα δικά σου δικά μου;

Anonymous said...

Πελεγρίνα,
η ανατροπή έγκειται στις συνθήκες ζωής και στο τι έχει ανάγκη ο αναγνώστης εκείνη τη στιγμή που διαβάζει - διαβάζουμε ότι είμαστε λέει το μότο, διαβάζουμε κι ότι έχουμε ανάγκη συμπληρώνω εγώ. Δεν έχω υπ'όψιν μου ανατροπές κι αντιδράσεις του είδους που περιγράφεις αλλά έχει τύχει να πάω σε συγκέντρωση της λέσχης με πολύ άσχημη διάθεση (τη χείριστη θα έλεγα αν δεν ήταν λίγο) και να φύγω με την εντελώς αντίθετη και λόγω των άλλων μελών και λόγω του διαλόγου που προέκυψε από το θέμα του βιβλίου. Αυτή η θετική ατμόσφαιρα επικρατεί μέχρι πρώτινος, και δεν έχει ανατραπεί ούτε από τις αρκετές κι αρκετά σφοδρές αντιρρήσεις και παρατηρήσεις μου για κάποιες επιλογές. Εδώ στην επαρχία όπου
τα πράγματα είναι αρκετά περιορισμένα, όπου βρίσκεις την ευκαιρία και με καλές συνθήκες, δεν την αφήνεις.

Κα Χατζημανωλάκη,
πόσο δίκιο έχετε για τους μη νικητές του κάθε διαγωνισμού. Αυτό μου εγείρει και την εξής σκέψη: οι αποτυχώντες του βραβείου είναι μια καλή ευκαιρία για τους "ανήσυχους" αναγνώστες
να τους γνωρίσουν. Για μένα, η αντι-λίστα αποτελεί πρόκληση. Αν και περιορισμένο, είναι κάποιο όφελος.

ΥΓ: το Sue είναι θηλυκό και ανήκει σε δασκάλα αγγλικών.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Χαίρομαι αφάνταστα που το ιστολόγιό μου, όπως και πολλά άλλα, λειτουργεί σαν ένα υπερ-τοπικό πεδίο συζητήσεων, μια άυλη λέσχη ανάγνωσης, με τις κοινές αναγνώσεις, με τις προτάσεις βιβλίων, με τους εποικοδομητικούς διαλόγους. Πρώτιστα εγώ μαθαίνω από όλους εσάς, εσείς συχνά αποτελείτε την πρώτη ύλη για τις αναρτήσεις μου, οι δικές σας απόψεις είναι ενίοτε πιο ουσιαστικές από τα δικά μου ποστ.
Όσο για τις λέσχες ανάγνωσης, -χωρίς να ξέρω από κοντά τι συμβαίνει- πιο πολύ την εικόνα της Sue είχα κατά νου παρά αυτήν του Φ. Θαλασσινού. Γι’ αυτό πιστεύω σ’ αυτές, ασχέτως αν το βραβείο των αναγνωστών το θεωρώ έναν αποτυχημένο θεσμό.
Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

τελικά χθες περιηγούμενος στους διαφορους ιστοτοπους κατάλαβα ότι δεν ήμουν υποψηφιος ή τουλάχιστον εκεί συγκλινουν οι περισσοτερες αναρτησεις-δημοσιευσευσεις στην συντριπτική τους πλειοψηφια για κρατικό βραβείο διηγηματος...τι να πω ...δεν ξέρω αν κάποιος υπεύθυνος διαβάζει και θελει να με ενημερωσει θα του ήμουν υποχρεος.
φωτης θαλασσινος

Anonymous said...

τελικα μπαινοντας στην ιστοσελίδα του υπουργειου πολιτισμού διάβασα την ανακοίνωση τους και δεν ήμουν υποψήφιος για βραβείο διηγήματος. Τελος πάντων...
καλες γιορτες σε όλους με χαρα.
φωτης θαλασσινος

Anonymous said...

και ζητώ συγνωμη που ενηρησα σαν θερμοαιμος κουκουλοφόρος από το εκεβι και τον συντοπίτη μου βιβλιοπώλη που αναιτια έσπασα τις βιτρίνες τους. Οι απόψεις μου σαφέστατα και αυτές ειναι αποκεκαθαρμένες όμως απόλυτα από τα συνωμοσιολογικα σενάρια. Βέβαια το φυτιλι το άναψε αλλος και μου οφείλει νομίζω μια συγνώμη όπως ταπεινα και δημοσια καταθετω τη δικια μου εδώ.
φωτης Θαλασσινος

Anonymous said...

Στην επιτροπή είχα χρεωθεί τις κατηγορίες μυθιστόρημα και διήγημα. Το βιβλίο σου ήταν πρότασή μου και ήταν υποχρεωμένοι να το συμπεριλάβουν στη λίστα. Πήρα στο υπουργείο και ρώτησα γιατί δεν είναι στην ανακοίνωση η Λούπα και μου είπαν ότι έγινε ψηφοφορία (κάτι που δεν θυμάμαι) για να μην μπει. Αμέλησα να το κατεβάσω από το σάιτ.
Να είσαι καλά και να συνεχίσεις την ωραία δουλειά. Καλές γιορτές!
μεηλ από λώρη κέζα....
μηνυμα προς όλους . Αν με ξανεδειτε γραψτε μου
φωτης θαλασινος

Anonymous said...

δεν ειναι δυνατό σ αυτη τη χωρα τόση πολλη ανηθικοτητα δεν ειναι δυνατό,
εγινε ειδικη ψηφοφορια για να εξαιρεθει η Λουπα . Στο ονομα ποιας τιμιοτητας , ποιου φιλοτιμου, ποιου ιδανικού...τα καταστρέψατε όλα ? οριστε περιμενω το εκεβι και τον κο λιάπη για ενα έργο που εβγαλα τα έντερα μου, για ενα έργο αγαπης , τους περιμένω να με στηριξουν, τους δημοσιογράφους, που ειναι οι δημοσιογραφοι που τόσες μερες κλαιω για μια υποληψη ρε γαμω το μου.......που είναι ποιος, σε ποια θέση και με ποια αξια ειναι εκει.
φωτης , καταχρωμαι τον χώρο σας πατριαρχη για τελευταια φορά αλλα θα υιοθετησω κουβέντα του κυριου Κουμανταρέα. Η άνηθικότητα σ αυτή τη χώρα είναι τόσο μπροστά που αισθάνομαι 50 χρόνια πίσω. Λωρη μόνο εσύ και γιατί δεν κάνεις κάτι δεν θελω το βραβεί, να τοκανω τι , μια συμβουλη θελω πως να κινηθώ σ αυτή τη λοβιτούρα .
lautreamont991977@yahoo.gr
φωτης θαλασσινος

Pellegrina said...

Πωπωπω, Χριστουγεννιάτικα!!!

Πατριάρχη, προτείνω να κάνετε ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ μια ανάρτηση για τη Λούπα, να τη διαβάσω κι εγώ (εντάξει δεν είμαι ο κ. Λιάπης αλλά κάτι μου κόβει), και όποιος άλλος θέλει να συνδράμει, γιατί θα μας πάθει το έρμο το μωρό και είναι κρίμα!!:):)

ΦΩΤΗ ΦΙΛΙΑ!!

Πόλυ Χατζημανωλάκη said...

Βρε Φώτη μην κολλάς.

Αφήνω για τους θαμώνες του Βιβλιοκαφέ την κριτική στο Βήμα της Θεοδοσοπούλου για τη Λούπα σου,
Γητεμένος από μια Λύκαινα ,

Τι το θες το βραβείο; Θα έπρεπε μετά να αποδείξεις ότι δεν είσαι ελέφαντας.


Και για σένα, αφιερωμένους εξαιρετικά αντιγράφω τους στίχους του φίλου μου του Βαγγέλη:

"Oι αγενείς, οι φαύλοι, οι σκιές ας προσπεράσουν
τη νιότη ας προστατέψει η ζωή από τους τυμβωρύχους"

Πάπισσα Ιωάννα said...

Φώτη, μπορεί και να έχεις δίκιο. Μην ωρύεσαι ωστοσο, γιατί δεν είναι πολλοί αυτοί που έχουν μέσα στην επιτροπή δικό τους άνθρωπο και δεν είναι δύσκολο να σε κακοχαρακτηρίσουν.
Πατριάρχης Φώτιος

ΥΓ. Βλέπω πως όλοι βρίζουν τις επιτροπές και τα βραβεία, αλλά, όταν πρόκειται για δικό τους βιβλίο, δείχνουν ιδιαίτερο ζήλο σε αγάπες ή σε μίση.