Στις σύγχρονες
κοινωνίες των πολλαπλών επαφών και σχέσεων, καραδοκεί το stalking -στη ζωντανή ή
στην ψηφιακή διεπαφή- ενός ατόμου που παρενοχλεί, παρεμβαίνει επίμονα, σκιάζει
με την παρουσία του τη φιλήσυχη ζωή των άλλων.
Στις σύγχρονες
κοινωνίες των πολλαπλών επαφών και σχέσεων, καραδοκεί το stalking -στη ζωντανή ή
στην ψηφιακή διεπαφή- ενός ατόμου που παρενοχλεί, παρεμβαίνει επίμονα, σκιάζει
με την παρουσία του τη φιλήσυχη ζωή των άλλων.
Dirk Kurbjuweit
“Angst”
2013
“Φόβος”
μετ. Κ. Λάμψα, Π. Δηράνη
εκδόσεις Ποταμός -2018
|
Όλη η ζωή του ένας παραπονιάρης μύθος τυλιγμένος / στου νου του την ανέμη
και στου ονείρου την απόχη / κι αυτός στ’ άλογο με τα όπλα του στο στήθος
φορτωμένος / περνάει κι όλοι γιουχάρουν "Δον Κιχώτη" (Sadahzinia):
Το βιβλίο μάς το έφερε η Bookworm, επειδή έμαθε
ότι σχετίζεται με το θέμα της διατριβής της που είναι το stalking.
Αυτό ζητάει η καρδιά του ν’ αλαφρώσει. / Να φέρει ανάσκελα το κόσμο από τη
βάση (Sadahzinia):
Το μυθιστόρημα ξεκινά με ήρεμα
συγκλονιστικό τρόπο! Ο 45χρονος αφηγητής, ο αρχιτέκτονας Randolph Tiefentalher, επισκέπτεται
τον 78χρονο πατέρα του στη φυλακή, όπου κλείστηκε μετά τη δολοφονία του κατοίκου
του ισογείου, του κύριου Tiberius. Η εξιστόρηση του φόνου δείχνει πως έγινε απόλυτα
προγραμματισμένα, και μάλιστα με τη σύμφωνη γνώμη του γιου. Επομένως, η
υπόλοιπη ιστορία αποσκοπεί στο να μας δείξει το γιατί.
Η τετραμελής οικογένεια του Randolph ζει τη
φυσιολογική της ζωή, όταν ο Tiberius αφήνει ραβασάκια έρωτα στη γυναίκα του Rebecca και συνάμα
αρχίζει να τους κατηγορεί ότι κακοποιούν σεξουαλικά τα παιδιά τους. Κινείται
ανάμεσα στο νομικά κολάσιμο και στο απλώς ενοχλητικό κι αυτό είναι η βαθύτερη
ουσία του stalking, που μέσα στο
βιβλίο μεταφράζεται “καταδίωξη”, αλλά μάλλον θα ταίριαζε “παρενόχληση” ή “ενοχλητική
παρακολούθηση” κ.ο.κ. Σταδιακά θεσπίστηκαν νόμοι γι’ αυτό, αλλά την εποχή, όπου
διαδραματίζονται τα γεγονότα του “Angst”, δεν υπήρχαν νόμοι και ποινές. Έτσι η οικογένεια Tiefentalher νιώθει ανυπεράσπιστη,
παρόλο που απευθύνθηκε σε δικηγόρο, στην αστυνομία, στην πρόνοια κ.ο.κ. Το stalking εξελίχθηκε σε
βραχνά που δεν τους άφηνε να λειτουργήσουν ομαλά, παρόλο που οδήγησε το ζευγάρι
στο να έρθει πιο κοντά και να ζήσουν στιγμές οικειότητας που πριν είχαν χαθεί.
Η ενοχλητική γειτονία του Tiberius πέφτει σαν
πέτρα στη λίμνη και φέρνει στην επιφάνεια άλλες έννοιες και φαινόμενα, όπως οι
σχέσεις μέσα στην οικογένεια, η παιδική κακοποίηση, η αβουλία που έρχεται σε
αντίθεση με την σωματική βία, η δικαιοσύνη που πολλές φορές δεν καλύπτει τους
νομιμόφρονες πολίτες κ.ο.κ. Έτσι, διαβάζουμε την ιστορία από τις ενοχλήσεις
προς τον φόνο, αλλά παράλληλα ξεδιπλώνονται οι σκέψεις του Randolph για ένα σωρό
θέματα που αφορούν τις σχέσεις των ανθρώπων και τον φόβο ή την αδιαφορία.
Τελικά, επέρχεται και μια ανατροπή που
δένει πολύ καλά με την όλη λογική του έργου και καταδεικνύει την εκδίκηση ως
απευκταία αλλά εντέλει αναγκαία λύση σε ό,τι η κοινωνία και ο νόμος δεν μπορεί
να καλύψει.
Η γη το παραμύθι λέει του ταξιδιώτη / (που `χε αγάπη την ωραία, την
πριγκιπέσσα την κρυφή τη Δουλτσινέα) (Sadahzinia):
Δυνατό έργο. Όχι έντονο, όχι τεταμένο.
Είναι όμως αφενός καλογραμμένο και ενδιαφέρον κι αφετέρου θίγει ένα αφανές θέμα
της σύγχρονης πραγματικότητας, το stalking.
> Ο Dirk Kurbjuweit
είναι δημοσιογράφος, αρχισυντάκτης του Der Spiegel και
ζει μεταξύ Βερολίνου και Αμβούργου. Για τα κείμενά του έχει επανειλημμένως
τιμηθεί, μεταξύ αυτών και με το βραβείο Egon Erwin Kisch.
Έχει εκδώσει οκτώ μυθιστορήματα, τα περισσότερα από τα οποία, ανάμεσά τους κι ο
Φόβος
έχουν μεταφερθεί στη Γερμανία στον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το
ραδιόφωνο.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment