Ο πίνακας που γεννά σκέψεις και
παραλληλισμούς, ο Θεοτοκόπουλος που δημιουργεί πολυεπίπεδες συνθέσεις και ο
ερωτευμένος που παραλληλίζει τη ζωή-του με τον νεκρό Οργκάθ.
Ελληνικός γλυκός:
Κλεοπάτρα Λυμπέρη
“Η ταφή του κόμητος Οργκάθ”
εκδόσεις Γαβριηλίδης
2015
|
Το
θέμα της ζωγραφικής εν λογοτεχνία συνεχίζεται. Τα ερωτήματα το ίδιο. Γιατί ένας
πεζογράφος εμπνέεται από έναν ζωγράφο για να συνθέσει τη δική-του ιστορία; Ποια
υπόγεια σχέση συνδέει τη ζωγραφική και την πεζογραφία ή την ποίηση; Τέτοια
ερωτήματα προκύπτουν όταν διαβάζουμε μυθιστορήματα, όπως “Οι πρωτόπλαστοι” του
Σωφρονίου, ή νουβέλες ή ποιήματα που στηρίζονται ρητά σε έναν ζωγραφικό πίνακα.
Κι εγώ δελεάζομαι, ομολογώ, από αυτή τη σύζευξη και προσπαθώ να δω πώς
αξιοποίησε ο συγγραφέας την εικόνα, πώς την μετέτρεψε σε ιστορία και ποια η
διακειμενική σχέση ανάμεσά-τους.
Η
Λυμπέρη στηρίζεται στον γνωστό πίνακα του Ελ
Γκρέκο “Η ταφή του κόμητος Οργκάθ” και στήνει ένα πολυεπίπεδο σε
διαστρωματώσεις κείμενο, παρόλο που είναι μια μόλις εκατοντασέλιδη περίπου
νουβέλα. Το πεζογράφημά-της ακολουθεί τη δομή του πίνακα και έτσι απαρτίζεται
και αυτό από τρία στρώματα δράσης.
Ας
ξεκινήσουμε όμως πρώτα από τον πίνακα. Ο
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ανέλαβε να εκπονήσει ένα έργο αφιερωμένο στον ήρωα της
Ισπανίας Οργκάθ. Το 1586 ολοκληρώνει τον πίνακά-του, που απεικονίζει τον
ενταφιασμό του ιππότη Οργκάθ, που πέθανε τον 14ο αιώνα. Η
ιδιαιτερότητα της απεικόνισης, πέρα από τη θεοτοκοπούλεια μείξη της δυτικής
τέχνης με τη βυζαντινή θεολογία, είναι τα τρία
επίπεδα της αφήγησης και η ώσμωση των χρόνων: ο 14ος αιώνα και ο
θάνατος του ήρωα, ο 16ος και οι ευγενείς Τολεδιανοί που
περιβάλλουν με δέος το σώμα του αποθανόντος και στον ουρανό η ανάσταση που
προμηνύει την Δευτέρα παρουσία. Τρία επίπεδα χρονικά και αφηγηματικά ενωμένα σε
ένα!
Η
Λυμπέρη επιχειρεί μια ανάλογη διάρθρωση. Οι τρεις Μαριάνες που περνάνε διαμέσου
της αφήγησης ενώνουν τρία διαφορετικά επίπεδα: η αγαπημένη Μαριάνα του Οργκάθ,
η παντρεμένη Μαριάνα την οποία ερωτεύτηκε ο αφηγητής-ημερολογιογράφος του 16ου
αιώνα, ο οποίος απεικονίστηκε μέσα στον πίνακα του Δομήνικου του Κρήτα, και η
Μαριάνα που γνωρίζει σήμερα ο ζωγράφος που αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη εποχή και
θαυμάζει τον Θεοτοκόπουλο και ειδικά αυτόν-του τον πίνακα. Τρεις έρωτες, ένας πίνακας στη μέση και μια νουβέλα που μοιράζει ρόλους
και καλλιτεχνικές ανησυχίες.
Τελικά,
η αναλογία ολοκληρώνεται. Ο ερωτευμένος με τη Μαριάνα νιώθει να ταυτίζεται με
τον Οργκάθ, καθώς ο δικός-του θάνατος θα εξελιχθεί σε μια ανάλογη (ερωτική)
ανάσταση.
[Οι εικόνες που επιλέχθηκαν προέρχονται από: en.wikipedia.org, blog.exhibitiona.com, www.studyblue.com και www.houseffg.org]
Πατριάρχης
Φώτιος
No comments:
Post a Comment