Ένας άνθρωπος που έχει ψωρίαση σκέφτεται όχι μόνο την υγεία του αλλά και όλα τα στερεότυπα που εκπορεύονται μέσα στην Ιστορία από αυτήν. Κι αυτά τα στερεότυπα επηρεάζουν και την αυτοεικόνα του, την αξιοπρέπειά του και τον τρόπο με τον οποίο βλέπει το δέρμα του.
Sergio del Molino “La piel” 2020 “Το δέρμα” μετ. Μ. Παλαιολόγου εκδόσεις Ίκαρος -2021 |
Εντάξει, δεν
είναι όλα τα μυθιστορήματα γραμμένα πάνω σε έναν βασικό χαρακτήρα. Υπάρχει ένα
μικρό ποσοστό, ίσως πιο σύγχρονη τάση, που θέτουν στο κέντρο τους ένα άψυχο ον,
μια έννοια ή ένα αντικείμενο, ένα ζώο ή κάτι άλλο και πάνω σ’ αυτό στήνουν την
ιστορία τους. Π.χ. “Το βιβλίο των χελιών” του Σουηδού Patrik Svensson περιστρέφεται
γύρω από το χέλι και την ιστορία του.
ΑΝΑΛΟΓΑ με τον Svensson, ο Del Molino βάζει σε
πρωταγωνιστικό ρόλο το δέρμα, και μάλιστα το άρρωστο δέρμα. Για να είμαι πιο
ακριβής, όπως και στο σουηδικό βιβλίο, όπου η εξιστόρηση αφορά το Εγώ και το
άλλο, δηλαδή τον αφηγητή και τα χέλια, εδώ τον
αφηγητή και το δέρμα που πάσχει από ψωρίαση. Αυτή η δερματολογική πάθηση
βασανίζει τον ήρωα, όχι μόνο για λόγους αισθητικής, καθώς παρουσιάζει μια
φρικτή εικόνα με φολίδες και αίμα, που τον αναγκάζει ακόμα και το καλοκαίρι να
ντύνεται με μακριά ρούχα, αλλά και για λόγους υγείας, καθώς η αρρώστια μπορεί
να οδηγήσει σε χειρότερες νόσους. Έτσι, ο αφηγητής αφενός υφίσταται το
νοσοκομείο και τη μεθοτρεξάτη, με όλη την αναξιοπρέπεια που νιώθει να κουβαλά,
κι αφετέρου προσπαθεί να εκλογικεύσει και να συμφιλιωθεί με το δέρμα του,
μιλώντας και ξαναμιλώντας γι’ αυτό.
ΠΕΡΑ ΑΠ’ την προσωπική του σχέση με την ψωρίαση, η αφήγησή του απλώνεται σε διάσημους ανθρώπους που είχαν ανάλογο πρόβλημα και το χειρίστηκαν, ανάλογα με τη θέση τους μέσα στην κοινωνία. Ο Στάλιν π.χ. δεν άφηνε κανέναν να δει το γυμνό του σώμα, εκτός από τον Κιρόφ, τον οποίο εντέλει έφαγε σε κάτι εκκαθαρίσεις. Ο John Updike μιλά και κρύβει την αρρώστια του πίσω από τον μυθοπλαστικό Λαγό του, η τραγουδίστρια Cindy Loper έζησε και πέθανε μ’ αυτήν, περνώντας από την αφάνεια στη δόξα και το αντίθετο.
ΤΟ ΔΕΡΜΑ, λέει ο del Molino, είναι η αυτονόητη εικόνα μας προς τα έξω, η
γέφυρα του εντός μας με τους άλλους. Θέλουμε λοιπόν να έχουμε μια ωραία
βιτρίνα για να κερδίσουμε σε αξιοπρέπεια και αποδοχή. Όταν όμως συμβαίνει κάτι
παράξενο σ’ αυτό, συνειδητοποιούμε πώς μας βλέπουν οι άλλοι (αμηχανία,
περιέργεια, οίκτο, αποστροφή…) ή πώς νομίζουμε εμείς ότι μας βλέπουν οι άλλοι
κι έτσι η (θεωρούμε) ετεροεικόνα γίνεται προσωπική αυτοεικόνα. Στην ουσία υπάρχει ένα είδος ρατσισμού προς
όποιον έχει διαφορετικό δέρμα, άρρωστο ή παράξενο, και γι’ αυτό ο
συγγραφέας αφιερώνει ένα κεφάλαιο στα είδη δέρματος, λευκό, ροζ ή σκούρο καφέ,
που γέννησαν και αντίστοιχες φυλετικές θεωρίες, για τις οποίες δεν φταίει το
δέρμα, αλλά η εκτίμηση του δέρματος από τους διάφορους πολιτισμούς.
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ δεν διστάζει να θεωρήσει τη δερματίτιδά του τερατογένεση και να φιλοσοφήσει πάνω στην έννοια “τέρας”. Προφανώς είναι η διογκωμένη εικόνα που ψυχολογικά και μυθιστορηματικά δημιουργεί για να αποδώσει τα συναισθήματά του, χωρίς οιμωγές αλλά με μια ανθρώπινη ματιά. Ανατρέχοντας στην Ιστορία και σε διάσημα πρόσωπα, όπως ο Ναμπόκοφ, και εξετάζοντας τα χειρόγραφα του Κουμράν, που απαγόρευαν σε όσους έχουν μια δερματική πάθηση ως ακάθαρτους να εισέλθουν στην κοινότητα, ο Del Molino σχολιάζει, σκέφτεται, φιλοσοφεί, αφηγείται με δοκιμιακό τρόπο και στοχάζεται με ιστορίες. Ένα πολύ ζωντανό βιβλίο, ένα υβριδικό είδος που πάει τη λογοτεχνία λίγο πιο πέρα.
Πάπισσα Ιωάννα
In2life, 10/9/2021
No comments:
Post a Comment