Το αίμα, ο
σφυγμός της νιότης που χτυπά στον πόλεμο και στον έρωτα, είναι καθοριστικό για
δύο Κρητικούς νέους, που πέφτουν στη φωτιά της Επανάστασης του 1897 και στην
πυρά του πάθους.
Γιώργος Παπαδάκης “Άτακτο αίμα” εκδόσεις Εστία -2021 |
Ο συγγραφέας
έγινε γνωστός όχι όταν έβγαλε το πρώτο του βιβλίο, τον “Ταχυδρόμο” το 2018,
αλλά δυο χρόνια μετά, όταν πήρε το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος και έτσι
έκανε ένα μικρό μπαμ, που ξανασύστησε το βιβλίο.
ΤΟ “ΑΤΑΚΤΟ ΑΙΜΑ” παραπέμπει σε δύο είδη βρασμού που
χαρακτηρίζει τη νιότη, τον πολεμικό και τον ερωτικό. Βρισκόμαστε
στην Κρήτη του 1896, όπου δυο νέοι ενηλικιώνονται μαθαίνοντας τον πόλεμο σε μια
τουρκοκρατούμενη περιοχή που ποτέ δεν σταμάτησε να ονειρεύεται την ελευθερία,
και δοκιμάζοντας τον έρωτα ως διέξοδο στις εσωτερικές πιέσεις του σώματος.
ΣΤΟ ΗΡΩΙΚΟ πλαίσιο της επανάστασης του 1897, που αχνοφαίνεται, ο Ιάκωβος Κορνάρος είναι λίγο ονειροφαντασμένος, νοιάζεται για τα πουλιά, βλέπει προφητικά όνειρα, σμίγει το πραγματικό με το φανταστικό, ενώ ο ξάδερφός του Νικηφόρος ακολουθεί πιο εμφανώς τα πρότυπα του άντρα με τη διάθεση για μάχη και για έρωτα στην ίδια μοίρα. Κι οι δυο ψήνονται στο μαχαίρι καθώς σκοτώνουν δυο Τούρκους νιζάμηδες και βγαίνουν στο βουνό στο πλάι του Καπετάν Φωτιά. Η ενηλικίωση και η εθνική αναγέννηση πάνε μαζί.
ΩΣΤΟΣΟ, το
αποτέλεσμα κρίνεται κατώτερο των επιδιώξεων και των αναμονών του αναγνώστη.
Γιατί; Γιατί κατά τη γνώμη μου ο πεζογράφος αστοχεί ανάμεσα στο τι ήθελε και
πού τελικά τον οδήγησε η πέννα του.
1. Η εξάρτησή του
από τον Καζαντζάκη, ειδικά στον “Καπετάν Μιχάλη”, είναι εμφανής. Το πλαίσιο του
19ου αιώνα, η νοοτροπία των Κρητικών, απόηχοι της γλώσσας και της
αποφθεγματικής-ανεκδοτολογικής γραφής, μέχρι και το μοτίβο της χήρας, που για
χάρη της ο πολεμιστής εγκαταλείπει για λίγο τη μάχη, με αποτέλεσμα το μοναστήρι
να πέσει στα χέρια των Τούρκων!
2. Η έφεση του Ιάκωβου προς το άυλο και μεταφυσικό, θα μπορούσε να δώσει μια νέα διάσταση και να εμβολίσει το ρεαλιστικό με ουσιαστικές ενέσεις μετεωρισμού και φανταστικού. Ο Παπαδάκης θα μπορούσε δηλαδή να επιχειρήσει μια ανάλογη με της Ζατέλλη διπλή πραγματικότητα, χωρίς να τη μιμηθεί τυφλά αλλά αξιοποιώντας το οραματικό στοιχείο για να εμπλουτίσει το πραγματικό. Όμως έμεινε μόνο σε αναφορές στην αρχή του μυθιστορήματος, για να σκιαγραφήσει τον ήρωά του, αλλά κατόπιν το στοιχείο αυτό εξατμίζεται μέσα στον καπνό της δράσης.
ΤΟ
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΙΚΟ ταξίδι του συγγραφέα άλλαξε στην πορεία ρότα, ξέχασε την πυξίδα
του, έχασε το λιμάνι προορισμού και συνέχισε άσκοπα σε άλλες κατευθύνσεις.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment