Wednesday, January 02, 2008

Χρονιά ανάγνωσης

Διαβαζω σημαίνει χάνομαι

Καλή χρονιά σε όλους και ποιτικές αναγνώσεις! Ξεκινώ το νέο έτος με ένα μικρό αφιέρωμα στην ανάγνωση. Ας είναι συντροφιά για κάθε στιγμή.
Διάβασμα σημαίνει παρέα για τον καφέ μια ήσυχη μέρα, ένα πρωινό Κυριακής, μαζί με τις εφημερίδες, στην ανάπαυλα του απογεύματος. Ειδικά τώρα στις γιορτές το διάβασμα ξέφυγε από το κυνήγι του χρόνου κι έγινε αργόσυρτη απόλαυση χωρίς τον χρόνο-θηρευτή να μας κατατρύχει.
Διαβάζω σημαίνει ξεχνιέμαι. Εγκλωβίζομαι στις σελίδες του βιβλίου και ξεχνώ τον γύρω χώρο, ξεχνώ πού κάθομαι, πού βρίσκομαι. Διαβάζω σημαίνει διακτινίζομαι σε έναν άλλο χρονότοπο, όπου τα όρια της μυθοπλασίας είναι και τα όρια του κόσμου μου (για να παραφράσω τον Βιτγκενστάιν).
Διαβάζω σημαίνει αναπολώ. Αναπολώ τη ζωή που έχω ζήσει, αλλά και φαντάζομαι όσα δεν έχω ζήσει.

Διαβάζω σημαίνει μαγεύομαι. Ανακαλύπτω νέους κόσμους, νέες απόψεις και οπτικές γωνίες, ξαναβλέπω τα πράγματα με την αθωότητα ενός παιδιού που πρωτογνωρίζει τον κόσμο.
Διαβάζω σημαίνει γεμίζω τον χρόνο μου. Περιμένοντας το λεωφορείο, μέσα στο μετρό, στην ουρά στην τράπεζα, στα κενά διαστήματα αναγκαστικών αναμονών. Διαβάζω σημαίνει ότι γεμίζω το πνεύμα μου τις ανούσιες ώρες που συνήθως πάνε χαμένες.

Διαβάζω σημαίνει ότι δεν είμαι ξανθιά. Δεν ασχολούμαι μόνο με το θέαμα, το γήπεδο, το clubbing... Δεν είμαι σοφός, αλλά είμαι φιλομαθής, δεν είμαι διανοούμενος, αλλά ψυχαγωγούμαι ταξιδεύοντας.
Διαβάζω σημαίνει αλλάζω εαυτό. Μετουσιώνομαι σε άλλον άνθρωπο (καμμιά φορά και άλλο ον), ξαναγεμίζω τις μπαταρίες μου, ξαναζώ σε άλλο σώμα και άλλο πνεύμα. Μπαίνω στο παραμύθι και ξεχνώ τις έγνοιες, αποβάλλω τη σκόνη της καθημερινότητας, ξαναγεννιέμαι...
ΚΑΛΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ
ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ 2 0 0 8
Πατριάρχης Φώτιος


















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































12 comments:

Eva Stamou said...

Αγαπητέ Πατριάρχη, πολύ ενδιαφέρον το θέμα της ανάρτησής σου, ως συνήθως. Έχω μόνο μία ένσταση που αφορά στο απόσπασμα: "Διαβάζω σημαίνει ότι δεν είμαι ξανθιά..." Δυστυχώς το χρώμα μαλλιών των γυναικών έκλαμβάνεται στη χώρα μας ως ενδεικτικό στοιχείο της διάνοιας, των προτιμήσεων και της αναγνωστικής συμπεριφοράς τους. Διαβάζω, δεν θα έπρεπε όμως να σημαίνει: μαθαίνω να βλέπω πέρα από τα στερεότυπα;

Εύχομαι καλή χρονιά και καλή συνέχεια στο Βιβλιοκαφέ.

Anonymous said...

Τα είπες όλαααα!!! καλησπέρα και καλή χρονιά Πατριάρχη μας...

Roadartist said...

Πολύ όμορφο πόστ!.. :) Σωστά όλα! Καλή σου χρονιά, καλές αναγνώσεις.. με πολλές και καλές προτάσεις βιβλίων! :-)

Βάσσια said...

Αγαπώ τη μυρωδιά του χαρτιού, τους τυπωμένους χαρακτήρες και τις εικόνες που μου "δημιουργούν.
Καλή Χρονιά.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Eva Stamou, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Όσο για την ένστασή σου, μη μένεις στην επιφάνεια... μπορεί κι εγώ να είμαι στο χρώμα των μαλλιών ξανθιά... Ούτως ή άλλως, δεν εννοώ αυτό. Φυσικά και δεν βλέπω στερεότυπα, τουλάχιστον σ' αυτό. Ήταν σχήμα λόγου...
Να είσαι καλά.
Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

Καλή χρονιά και καλές αναγνώσεις και από εμένα.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Νίκο, Roadartist, Vassia, Akamas, δεν γνωριζόμαστε αλλά το βιβλίο και το ιστολογείν μάς έχει φέρει πιο κοντά. Η νέα χρονιά -ως προς το αναγνωστικό κομμάτι της- ας μας επιφυλάξει εκπλήξεις με διαβάσματα που θα μας κάνουν να ξενυχτήσουμε, να αναπηδήσουμε, να σκεφτούμε...
Πατριάρχης Φώτιος

Θεοδόσης Βολκώφ said...

Καλημέρα, Πατριάρχα Φώτιε, και χρόνιπολλά . Καλή συνέχεια εύχομαι και προπαντός καλή δύναμη.


Βολκώφ

Anonymous said...

Συγγνώμη, Πατριάρχα, αλλά το κείμενό σου για το διάβασμα είναι νηπιακής νοημοσύνης -εκτός κι αν αναφέρεσαι αποκλειστικά στα Άρλεκιν: "Διαβάζω σημαίνει ξεχνιέμαι". Οκ, πάσο. "Διάβασμα σημαίνει παρέα για τον καφέ". Έχεις δοκιμάσει καφέ με sudoku; Απλοποιείς την αναγνωστική διαδικασία, την ταυτίζεις με τη λησμονιά, ενώ είναι πρωτίστως μνήμη, την περιορίζεις στς εύκολες και ανώδυνες πλευρές της (εκτός κι αν στο μετρό διαβάζεις Ντεριντά και Ρικέρ), ενώ πρόκειται για μια δύσκολη και οδυνηρή περιπέτεια, και την περιχαρακώνεις σε στερεότυπα που ούτε καν οιίδιοι οι συγγραφείς δεν αναγνωρίζουν (Αναγνωστάκης και Παπαγιώργης για παράδειγμα είχαν -και εξακολουθεί να έχει ο εν ζωή- άριστη σχέση με το "γήπεδο"). Το διάβασμα ίσως και να είναι πολλά πράγματα. Πάντως ΔΕΝ είναι το πακετάκι "πετσέτα, βατραχοπέδιλα,αντηλιακό και... βιβλίο"!
Καλή χρονιά!

Πάπισσα Ιωάννα said...

Μελαχροινάκι, καλή χρονιά.
Τώρα που ξεκίνησα να μπουσουλάω, να πηγαίνω στο νηπιαγωγείο και να διαβάζω, άρχισα να καταλαβαίνω κι εγώ λίγα πράγματα για το διάβασμα.
1. Άλλοι πίνουν καφέ και βλέπουν τηλεόραση ή ξεφυλλίζουν περιοδικά. Εγώ διαβάζω Adorno.
2. Ξεχνάω τα εκτός βιβλίου και φαντάζομαι (ή θυμάμαι) τα εντός.
3. Στο μετρό όντως έχω διαβάσει Ντεριντά, Μπαχτίν, μεταμοντέρνους, αλλά και παιδική λογοτεχνία, ιστορικά μυθιστορήματα, αστυνομικές ιστορίες...
4. Κάτω από το ποστ μου έχω αφήσει ένα τεράστιο κενό, για να καλύψει ο καθένας -με κόσμιο και διαλλακτικό τρόπο- τις άπειρες αναγνωστικές του εμπειρίες.
Προφανώς για κάποιους ανάγνωση σημαίνει ΜΟΝΟ μούχλα, σοβαροφάνεια, υψηλή φιλοσοφία και καθόλου ψυχαγωγία (με την ετυμολογική ανάλυση της λέξης και με την καθημερινή της χρήση)
Πατριάρχης Φώτιος

ναυτίλος said...

Υπέροχο το κείμενό σου ,αγαπητέ μου Πατριάρχη ,συμπεριέλαβες τα πάντα με αρκετό μάλιστα χιούμορ.
Πράγματι διαβάζω σημαίνει όλα αυτά κι ας συνειδητοποιήσουμε τελικά ότι το διάβασμα είναι πρωτίστως Απόλαυση και μετά έρχονται κι όλα τ' άλλα.Είμαι καινούργιος στα ιστολόγια(μόλις 6 ημερών) και χάρηκα πολύ που βρήκα έναν τόπο για να πίνω τον καφέ μου.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Ναυτίλε, καλωσόρισες. Ελπίζω να ικανοποιούμε τα ...γευστικά σου γούστα, αλλά και τα αναγνωστικά.
Πατριάρχης Φώτιος