ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΛΑΣΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ -14. Πίνοντας το
κρασί αλλάζεις προσωπικότητα; Ο αδελφός Μεδάρδος περιπλανιέται ανάμεσα στην
αγαθή του φύση και την αμαρτωλή, ανάμεσα σε πόλεις και γεγονότα, ανάμεσα στο
ένα και στο άλλο μονοπάτι.
E.T.A. Hoffmann “Die Elixiere des Teufels” 1815 Ε.Τ.Α. Χόφμαν “Τα ελιξίρια του Διαβόλου” μετ. Σ. Αυγερινού εκδόσεις Μάγμα -2021 |
Θέλω να
ομολογήσω ότι το βιβλίο αυτό το αγόρασα από σπόντα. Νόμισα ότι ο συγγραφέας του
έχει γράψει και το “Η παράξενη υπόθεση του δόκτορος
Τζέκιλ και κυρίου Χάιντ”, ώσπου, αφού το αγόρασα, ανακάλυψα ότι
το τελευταίο το έχει γράψει ο Robert Louis Stevenson. Χαχαχαχαχα! Απ’ την άλλη,
ανακάλυψα, πάλι χωρίς να το έχω κατά νου, ότι ο Hoffmann, ο εν λόγω συγγραφέας,
έχει γράψει ένα άλλο βιβλίο που είχα διαβάσει παλιότερα, “Η μνηστή του βασιλιά”, βιβλίο που
τελικά δεν μου άρεσε.
ΑΥΤΟ ΠΟΥ με
έκανε να μπερδέψω τον Hoffmann με τον Stevenson και να συνδέσω αυθαίρετα “Τα
ελιξίρια του Διαβόλου” με το “Η παράξενη υπόθεση του δόκτορος
Τζέκιλ και κυρίου Χάιντ” είναι η κοινή χρήση του διπλού ανθρώπου στα δύο έργα. Εν προκειμένω, ο
μοναχός Medardus φεύγει από τη
μονή του έχοντας στην κατοχή του ένα μπουκάλι, όπου θρυλείται ότι φυλάσσεται
ένα δαιμονικό ποτό. Στην πορεία ανακαλύπτουμε ότι, επειδή είναι ετεροθαλής
αδελφός του Κόμητος Viktorin κι έτσι μοιάζουν εκπληκτικά, πηγαινόερχεται ανάμεσα στη μοναχική του ιδιότητα και σ’ αυτήν του
αδελφού του, τον οποίο πίστεψε ότι είχε σκοτώσει. Έτσι, παίρνει μέρος σε
συνωμοσίες, ερωτικές αντιζηλίες, διαπράττει δύο φόνους, περιφέρεται άλλοτε
ντυμένος άνθρωπος του Θεού κι άλλοτε του Διαβόλου.
ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ μέρος του μυθιστορήματος είναι κατανοητό στις δαιδαλώδεις πορείες του, αλλά πολλές σελίδες προκαλούν σύγχυση με τα άπειρα πρόσωπα και τις μεταξύ τους σχέσεις. Ακόμα χειρότερα οι ρόλοι που αλλάζουν είναι παράγοντας σύγχυσης, αν και μυθιστορηματική σταθερά (κι εκεί στηρίζουμε την όποια μας σιγουριά) είναι ο αφηγητής Medardus που εκλαμβάνεται από τους άλλους με τα ποικίλα προσωπεία του.
ΒΑΣΙΚΟ θέμα, όπως διακλαδίζεται σε πολυάριθμα
μονοπάτια, είναι αυτό της ταυτότητας. Το άτομο αλλάζει χαρακτήρα και μορφή,
αλλάζει δηλαδή ταυτότητα επειδή θέλει να εξαπατήσει τους άλλους, θέλει να
ξεφύγει από οδυνηρές γι’ αυτό καταστάσεις, προσπαθεί να ελιχθεί για να πετύχει
τους ερωτικούς του στόχους ή να ξεφύγει απ’ την τσιμπίδα του νόμου, υπό το
καθεστώς μέθης ή σε κατάσταση παραισθησίας, στον ύπνο του ή υπό τη διαταραχή
της τρέλας… Κι αυτοί οι αντικατοπτρισμοί ή οι εναλλαγές περνάνε το πρόσωπο απ’
τη μία κατάσταση στην άλλη, με άλλο ρόλο και με άλλο σημείο εκκίνησης.
ΤΕΛΙΚΑ, η προσωπικότητά μας και δη η αμαρτία είναι προσωπικές επιλογές ή αποτέλεσμα ενός προπατορικού αμαρτήματος που διαπερνά όλη την ανθρωπότητα; Είμαστε ό,τι θέλουμε ή είμαστε πολλές ταυτότητες που δεν μπορούν να συμφιλιωθούν; Είμαστε μια ενιαία προσωπικότητα ή αλλάζουμε ρόλους ανάλογα με τις συνθήκες; Ο διάλογος του αδελφού Μεδάρδου με τον Πάπα της Ρώμης είναι χαρακτηριστικός, καθώς το μυθιστόρημα ολοκληρώνεται, για το πώς ο Hoffmann έφτιαξε όλο αυτό το παιχνίδι με τις εναλλαγές ρόλων και τις αλλαγές ταυτοτήτων. Το θέμα είναι η ευθύνη. Το θέμα είναι αν φταίμε για όσα κάνουμε ή είναι αποτέλεσμα ενός εξωτερικού παράγοντα, σαν το κρασί του Διαβόλου που καθορίζει τις πράξεις μας.
Πάπισσα Ιωάννα
* Όταν ο πόλεμος σκάει δίπλα μας, όταν η ανθρωπότητα κλονίζεται για άλλη μια φορά, είναι πολυτέλεια να μιλάμε για βιβλία, όσο κι αν αυτά αναφέρονται στον Διάβολο;
No comments:
Post a Comment