ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΛΑΣΙΚΗ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ -11. Μπορεί
η ζωή των ανθρώπων να είναι σαν των ποντικιών; Να του φέρεται η ζωή το ίδιο
άδικα, το ίδιο απρόβλεπτα, το ίδιο ανόητα; Και τα όνειρα δεν ευοδώνονται επειδή
κάνουμε λάθη ή επειδή το αγαθό κτήνος τα δολοφονεί;
John Steinbeck “Of Mice and Men” 1937 “Άνθρωποι
και ποντίκια” μετ.
Μ. Μακρόπουλος εκδόσεις
Παπαδόπουλος 2013 |
Είχα διαβάσει έφηβη τα “Σταφύλια της οργής” και με είχε συνεπάρει ο πειστικός ρεαλισμός του συγγραφέα και η ατμόσφαιρα της ωμής βίας που ασκεί το σύστημα στους υφιστάμενούς του. Τώρα, προέκυψαν οι “Άνθρωποι και ποντίκια”, το οποίο περίμενα με μεγάλη ανυπομονησία.
ΔΥΟ
ΑΝΔΡΕΣ περιφέρονται από κτήμα σε κτήμα, για να δουλέψουν και να κερδίσουν
μερικά χρήματα. Είναι οι άνθρωποι του προλεταριάτου,
που δεν έχουν περιουσία, δεν έχουν ίσως οικογένεια, αλλά ζουν το παρόν με τα
χρήματα του βγάζουν. Από τη μια, είναι ο κοντόσωμος George που φαίνεται πιο ευφυής, κι απ’
την άλλη ο γιγαντόσωμος αλλά αγαθιάρης Lennie, που συχνά κάνει αφελή ατοπήματα,
με αποτέλεσμα να τους διώχνουν από τη δουλειά. Ο πρώτος θα ήθελε μια πιο
στρωμένη ζωή, ονειρεύεται ένα μικρό αγρόκτημα, αλλά συγκαταβαίνει και στην
τωρινή, ενώ ο δεύτερος θέλει μόνο να πιάνει ζώα (ποντίκια, κουτάβια, κουνέλια)
και να τα χαϊδεύει, έστω κι αν τελικά τα πνίγει από ανεξέλεγκτη δύναμη.
ΑΝ ΚΡΙΝΩ απ’ όσα ξέρω για τον John Steinbeck και τα “Σταφύλια της
οργής”, η αποτύπωση της εργασίας και των εργαζομένων, η σκληρή ζωή στις φάρμες
και η φυσιογνωμία των δύο φίλων θα οδηγήσουν την ιστορία σε συγκρούσεις μεταξύ
των εργατών και ενός καπιταλιστικού συστήματος, που απομυζεί τον ιδρώτα τους.
Ίδωμεν.
ΟΙ ΔΥΟ ΦΙΛΟΙ, και φυσικά πρώτιστα ο George, έρχονται αντιμέτωποι με άτομα που εκπροσωπούν ένα είδος εξουσίας: το αφεντικό του αγροκτήματος, στο οποίο δεν καλάρεσε που φτάσανε αργά, τον γιο του Curley, που ασκείται στο μποξ και παντρεύτηκε μια όμορφη γυναίκα, τη γυναίκα του, που φαίνεται να ερωτοτροπεί σαν τσούλα με όλους στη φάρμα… Εργοδότης, βίαιος, πόρνη ή αλλιώς εργασιακή βία, σωματική βία και ερωτική βία. Καθετί από τα τρία είναι επικίνδυνο κι ο George το αντιλαμβάνεται και εξαρχής θέλει να είναι προσεκτικός.
ΤΟ
ΜΙΚΡΟ αυτό μυθιστόρημα (novella το
λένε οι Άγγλοι, αλλά δεν είναι νουβέλα ακριβώς) έχει θεατρική υφή κι έτσι εξηγείται γιατί έγινε πολλές φορές θεατρική
παράσταση. Κάθε κεφάλαιο κι ένα σκηνικό: το 1ο στη λίμνη, όπως
και το 6ο, το 2ο και το 3ο στον κοιτώνα των
εργατών, το 4ο και το 5ο στον στάβλο, όπου μένει ο μαύρος
Crooks…
Κι εκεί σε κάθε σκηνή (βλέπω την αυλαία ν’ ανοίγει και να κλείνει στο τέλος
κάθε κεφαλαίου) δυο, τρεις ή περισσότεροι χαρακτήρες συζητάνε. Σ’ αυτό το
παροντικό επίπεδο, δεν λείπουν αναδρομές που σκιαγραφούν καλύτερα αλλά όχι
απόλυτα, μάλλον επιλεκτικά, το profile
μερικών απ’ αυτούς, όπως του γέρο Candy που ζούσε παρέα με τον
γέρικο σκύλο του ή του έγχρωμου Crooks,
ο οποίος μεγάλωσε σε μια περιοχή με λευκούς όντας ο ίδιος Αράπης, μόνος στην
ουσία και περιθωριοποιημένος….
ΤΕΛΙΚΑ, τι κινεί τα όνειρα όλων αυτών; Ο καθένας ζει με τα απωθημένα του και συνειδητοποιεί ότι τα όνειρά του, που είναι κάθε μέρα ζωντανά σαν ελπίδες ηλιόλουστες, είναι πιθανότατα δυσεκπλήρωτα. Το κίνητρο για αποδοχή, για περιουσία, για αγάπη, για διαφυγή από τη μιζέρια βρίσκει εμπόδια στα θέλω των άλλων ή στο ίδιο το σύστημα, που κρατά χαμηλά τέτοιες πτήσεις.
Ο ΦΟΝΟΣ, που έρχεται σαν μια τεράστια
άλογη πέτρα πέσει πάνω στο ανθρώπινο κορμί και το θανατώσει, μοιάζει χωρίς
νόημα, αλλά προκαλεί πλήρη αναταραχή. Τι συμβολίζει άραγε; Ίσως είναι το απρόοπτο, ο παραλογισμός της ζωής ή η βία του συστήματος
που συνθλίβει τα όνειρα των αθώων (;) θυμάτων του. Τα όνειρα σκοτώνονται
από ατύχημα, η ζωή είναι απρόβλεπτη μέσα στη ζωώδη καλοσύνη της, οι ελπίδες δεν
ευοδώνονται. Οι άνθρωποι είναι ΣΑΝ τα
ποντίκια…
In2life, 25/1/2022
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment