David Diop “Frère d'âme” 2018 “Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα” μετ. Α. Κωσταράκου εκδόσεις Πόλις 2019 |
Στο νηπιαγωγείο,
κάποια στιγμή τον Φεβρουάριο, μια μητέρα περίμενε τον γιο της. Όσο περίμενε,
διάβαζε ένα βιβλίο, με εξώφυλλο μια ασπρόμαυρη φωτογραφία, που έδειχνε δυο μαύρους. Όταν
πλησίασα, μου έκανε εντύπωση ο τίτλος “Τη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα”.
Πιάσαμε την κουβέντα κι, όταν τελειώσαμε, είχα ήδη δανειστεί το βιβλίο! (Της το
επέστρεψα οριακά, πριν κλείσουμε για τον κορονοϊό)
Έχει
δημοσιεύσει το μυθιστόρημα με τίτλο "1989, l’ Attraction
universelle", όπως επίσης και τη μελέτη "Rhetorique negre au XVIIIe
siecle".
Το
μυθιστόρημά του "Tη νύχτα, όλα τα αίματα είναι μαύρα" τιμήθηκε με το
βραβείο Γκονκούρ των μαθητών λυκείου (2018), το βραβείο Patrimoines (2018) και
το βραβείο Strega Europeo στην Ιταλία (2019). Ήταν στις λίστες υποψηφιοτήτων
για τα βραβεία Goncourt, Medicis, Femina, Renaudot, Βιβλιοπωλών του Νανσύ-Le
Point και Αντρέ Μαλρώ.
Η ιστορία ξεκινά όταν ο αφηγητής Alfa Ndiaye, ένα
εικοσάχρονο παιδί από τη Σενεγάλη, βρίσκεται δίπλα στον αδελφικό του φίλο Mademba Diop, που
χαροπαλεύει σε ένα σημείο μεταξύ των γαλλικών και των γερμανικών χαρακωμάτων
στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Είναι μέρος των σενεγαλέζικων δυνάμεων
που βοηθούν (άκουσες) τον γαλλικό στρατό εναντίον των Γερμανών. Κι ο
πρωταγωνιστής συντροφεύει τον φίλο του, καθώς ψυχομαχεί και του ζητά τρεις
φορές μάλιστα να τον απαλλάξει από τα βάσανά του σκοτώνοντάς τον. Ο Alfa Ndiaye δεν το κάνει
κι, όταν ο Mademba πεθαίνει,
κουβαλά τη σορό του ως το “στρατόπεδο”.
Το έργο του Diop εντάσσεται στην αλυσίδα των έργων που γράφτηκαν μετά τη λαίλαπα του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, που συντάραξε την ανθρωπότητα. Ήταν μια δολοφονική μηχανή συνεπικουρούμενη από τη νόσο των χαρακωμάτων που κλόνισε την πίστη της ανθρωπότητας στον εαυτό της και στην πρόοδο. Απ’ αυτήν προέκυψαν δεκάδες λογοτεχνήματα κατάφασης στην ήττα του ανθρώπου. Το μυθιστόρημα του Γαλλοσενεγαλέζου συγγραφέα πηγαίνει πίσω και τοποθετείται τότε, γιατί εκεί ο μυθιστοριογράφος μπορεί να δείξει πόσο κοντά ο στρατιώτης βρίσκεται στην τρέλα. Ο Alfa Ndiaye θεωρείται από τους συστρατιώτες του δαίμονας, παίρνει αναρρωτική άδεια, φαίνεται πως μέσα του κάτι λασκάρισε –μόνιμα, παροδικά;-, αλλά ταυτόχρονα σ’ αυτό το κατώφλι της λογικής με την παράνοια φιλοσοφεί τόσο απλά που όλα περνάνε σαν θυμοσοφία και λαϊκή σύνεση. Και μάλιστα, όταν θυμάται τη ζωή στο χωριό κάτω στην Αφρική, με τις απλές ειρηνικές χαρές, τον έρωτα και την τιμή της “απολίτιστης” Μαύρης Ηπείρου, συνειδητοποιούμε την πανανθρώπινη μοίρα αλλά και τη βαρβαρότητα της “πολιτισμένης” Ευρώπης.
Πάπισσα Ιωάννα
No comments:
Post a Comment