Tuesday, March 28, 2017

7. Με ποια κριτήρια επιλέγουμε ένα βιβλίο; Και με ποια το κρατάμε στη βιβλιοθήκη-μας;


Σίγουρα παίζουν πολλά ρόλο. Αλλά τι είναι αυτό που μας πείθει να αγοράσουμε ένα καινούργιο βιβλίο; Το όνομα του συγγραφέα, ο εκδοτικός οίκος, η γνώμη φίλων, μια κριτική, ένα ιστολόγιο, το οπισθόφυλλο...;
Κι ακόμα περισσότερο, τι είναι αυτό που θα μας κάνει να το συνεχίσουμε, σαν το αρχίσουμε, και τι να το κρατήσουμε στη βιβλιοθήκη-μας, σαν το τελειώσουμε;

Στον επίλογο αυτής της πολύπτυχης συζήτησης, που ολοκληρώνεται με το τέλος του μήνα, έβαλα πολλά μαζί, αλλά μπορούμε να τα δούμε με τη σειρά ή μόνο ένα από αυτά.

Πατριάρχης Φώτιος

6 comments:

Στέλλα Χ. said...

Για μένα σχεδόν όλα και τίποτα παίζουν ρόλο. Ξεκινώ από τη δική μου διάθεση και ανάγκη.
Υπάρχει μια πλατφόρμα στην οποία κινούμαι – παρακολουθώ τι γίνεται γύρω μου και έχω απεριόριστες επιθυμίες για διάβασμα.. Φυσικά και εγώ κρατώ σημειώσεις γι αυτά που πρέπει να διαβάσω. Έχει σημασία για μένα ποιος το προτείνει (δημιουργός, φίλος, ιστολόγιο, κριτικός ή μελετητής λογοτεχνίας κ.λπ.). Πάντα υπάρχουν γύρω μας άνθρωποι που εκτιμάμε την κρίση τους όπως και άλλοι που ταιριάζουμε ως προς τις προτιμήσεις μας, π.χ. ο εαυτός μας (αν μου αρέσει ένα βιβλίο αγοράζω και άλλα του ίδιου συγγραφέα). Επίσης, πάντα ενδιαφέρομαι για την «κλασσική» λογοτεχνία, αλλά και ένα προσεγμένο εξώφυλλο ή οπισθόφυλλο θα με κερδίσει. Εντέλει φρονώ ότι πρόκειται για επιλογή μου που πάντα έχει υποκειμενικά κριτήρια τα οποία όμως συνδέονται και συναντούν την υποκειμενικότητα άλλων αναγνωστών.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Στέλλα Χ., καλημέρα.
Πολύ μου άρεσε αυτό που είπες στο τέλος:
"πάντα έχει υποκειμενικά κριτήρια τα οποία όμως συνδέονται και συναντούν την υποκειμενικότητα άλλων αναγνωστών".
Πατριάρχης Φώτιος

anagnostria said...

Πώς διαλέγω ένα βιβλίο; Πολλά πράγματα μαζί με επηρεάζουν. Το θέμα, ο συγγραφέας, η άποψη φίλων ή bloggers που εμπιστεύομαι, αλλά και ο εκδοτικός οίκος. Κρατάω (εκτός βέβαια από βιβλία αναφοράς), βιβλία που αγάπησα στο παρελθόν, έστω κι αν δεν πρόκειται ποτέ να τα ξαναδιαβάσω. Έχω βιβλία με μισοσχισμένα εξώφυλλα, παλιές εκδόσεις μυθιστορημάτων που δεν ξέρω τι θα απογίνουν όταν εγώ δεν θα υπάρχω πια, αλλά που δεν μπορώ να αποχωριστώ. Κρατάω επίσης βιβλία που πιθανόν να ξαναδιαβάσω, βιβλία με αφιερώσεις ή βιβλία που μου χάρισαν αγαπημένα πρόσωπα. Αποφορτώνω το σπίτι μου από βιβλία που δεν μου άρεσαν, που τα άρχισα και δεν μπόρεσα να τα συνεχίσω.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Anagnostria,
τελικά κρατάμε βιβλία με τα οποία έχουμε συνδεθεί,
είτε ως αντικείμενα είτε ως αξίες.
Αξία ανεκτίμητη...
Π.Φ.

Unknown said...

Καλησπέρα σας,
Υπάρχουν πολλά κριτήρια:
Συμβουλές από τα βιβλιομπλόγκς που εδώ και καιρό επισκέπτομαι πχ Βιβλιοκαφέ, Λέσχη ανάγνωσης του Ντεγκά, Πιπέρι και σπασμένες γραμμές, Διαβάζοντας, Ναυτίλος, από αυτούς που κάνουν σχόλια στα βιβλιομπλόγκς (πχ. Rosamund)
Από φίλους που οι αναζητήσεις μας συμπίπτουν.
Από βιβλιοπώλες (μικρά βιβλιοπωλεία, συγκεκριμένα το βιβλιοπωλείο Κεντρί στη Θεσσαλονίκη που το έχει ο κος Αντώνης),
Από τον εκδοτικό οίκο.
Από κάποιες εφημερίδες που έχουν κριτικές βιβλίων.
Από ένστικτο…
καλό Σαββατοκύριακο
Σουμέλα

Anonymous said...

Επιλέγω βιβλία παρορμητικά, σχεδόν όπως κάποιος που μπαίνει σε ζαχαροπλαστείο, παρότι έχω τεράστιες λίστες επιθυμητών στο μυαλό μου τις οποίες έχω συλλέξει από έρευνα και κριτικές.
Όσα δεν τέλειωσα επειδή δεν μου άρεσαν τα ξεφορτώνομαι όμως κάποια απ’αυτά τα κρατώ επειδή θεωρούνται καλά ή κλασσικά όπως ο Μάγος, οι Κόκκινες Νύχτες, ο Φύλακας της Σίκαλης κ.ά. μήπως και τους δώσω δεύτερη ευκαιρία.

Σ.Μ.