Wednesday, February 18, 2009

Οι μεγαλύτεροι Νεοέλληνες συγγραφείς

Η ιδέα εφαρμόζεται στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι, ο οποίος επιχειρεί να αναδείξει τους 100 μεγαλύτερους Έλληνες όλων των εποχών και όλων των ιδιοτήτων. Το κοινό ψήφισε, απ’ όσο μπορώ να κρίνω, αρκετά ώριμα, αφού, παρά τις ευάριθμες σφαλτσοεπιλογές, το σύνολο είναι αντιπροσωπευτικό. Ανάμεσά τους και μερικοί (8 τον αριθμό) λογοτέχνες. Η εκπομπή προβάλλεται κάθε Δευτέρα στις 22.00 και επαναλαμβάνεται σήμερα στις 22.00 επίσης.
Ανάλογα κι εγώ θέτω σε ψηφοφορία το ερώτημα ΠΟΙΟΣ/ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι Νεοέλληνες συγγραφείς που το σημερινό αναγνωστικό κοινό αναγνωρίζει. Η περίοδος για την οποία μιλάμε ξεκινάει από τον 11ο αιώνα μ.Χ. ως σήμερα. Τα κριτήρια είναι ελεύθερα χωρίς περιορισμούς. Ο καθένας μπορεί να διαλέξει ζώντες ή νεκρούς, πεζογράφους ή ποιητές, ακόμα και θεατρικούς συγγραφείς, άνδρες ή γυναίκες, με ένα έργο ή με πολλά, αναγνωρισμένο επίσημα ή όχι. Επειδή Έλληνες δημιουργοί θεωρούνται όσοι γράφουν στα ελληνικά, κρίνω σκόπιμο να περιλαμβάνονται στην ψηφοφορία και Κύπριοι, ενώ όσοι ομογενείς γράφουν πλέον σε άλλη γλώσσα εξαιρούνται. Η διαδικασία ορίζεται ως εξής: όποιος θέλει στέλνει τη λίστα του, όπου κατατάσσει τους σημαντικότερους –κατά τη γνώμη του- λογοτέχνες σε σειρά προτίμησης: από τον ανώτερο προς τα κάτω (κατιούσα κατάταξη). Ο καθένας μπορεί να ψηφίσει 10 ως 20 ονόματα. Το πρώτο όνομα καθενός παίρνει 20 μόρια, το δεύτερο 19 και ούτω καθεξής. Το άθροισμα κάθε λογοτέχνη (από όλους τους συμμετέχοντες) θα τον καταχωρίσει και στη συνολική κατάταξη του Βιβλιοκαφέ.
Πατριάρχης Φώτιος

48 comments:

βαγγελης ιντζιδης said...

από ιθεσμό σε θεσμό πας Πατριάρχη
και χαίρομαι για αυτό
από τα σύγχρονα βιβλία που σου αρέσουν ή όχι στα γραμμένα βιβλία της λογοτεχνικής - και όχι μόνον - ιστορίας.
Τουτέστιν διεκδικείς κι εσύ έτσι την ιεροσύνη της αγελάδας. Η κριτική σου μια νέα αναδυόμενη πεζογραφία-θεσμός.
Κι αυτή την πρωτοβουλία
όπως και άλλες επικροτώ
και στην ιεροσύνη σου Πατριάρχα μου
Προσκυνώ
Κυρίως πολύ κατανοητή η σημειολογία της ισχύος στην οποία και εσύ προσβλέπεις.
Τι κυνήγι του χρόνου κι αυτή;
Διερωτώμαι τι θα λένε άραγε η Πηνελόπη και ο Νίκος με τόσους καφέδες που πίνουμε εδώ Και μάλιστα πολύ μακράν των γευστικών τους συνηθειών.
β.ι.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Βαγγέλη,
σ' ευχαριστώ που πίνεις και κερνάς. Περιμένω την ετυμηγορία σου, για να δούμε πού θα καταλήξουντα αναγνωστικά μας κοσκινίσματα.
Πατριάρχης Φώτιος

Pellegrina said...

Καλημέρα. Εγώ Πατριάρχη δεν θα ψηφίσω, δεν μπορώ να κάνω τέτοια κατάταξη. Καλή ψήφο στην παρέα!

Βαγγέλης Μπέκας said...

Μ αρέσουν τα παιχνίδια.
Μακάρι να ξαναβρίσκαμε τη χαμένη μας παιδικότητα.

Λοιπόν στη σειρά είναι δύσκολο να τους βάλω, αλλά θα το τολμήσω, σκεφτόμενος ποιος με έχει αγγίξει, με έχει επηρεάσει πιο πολύ.

Καρυωτάκης
Καζατζάκης
Κατσαρός
Ροϊδης
Καρούζος
Παπαδιαμάντης
Ρίτσος

Ως εκεί.
Αυτοί μου ήρθαν με την πρώτη σκέψη και θα μείνω σε αυτούς...

Πάπισσα Ιωάννα said...

Vita,
σ' ευχαριστώ. Φυσικά και δεν μπορώ να πιέσω για οτιδήποτε άλλο πλην την ειλικρινούς και αβίαστης συμβολής σας.
Ελπίζω να συγκεντρώσουμε πλούσιο δείγμα
Πατριάρχης Φώτιος

Pellegrina said...

Τώρ εγώ νιώθω λίγο σαν την Κορντέλια απέναντι στην Γκόνριλ και τη Ρήγκαν! Ελπίζω πατριάρχη να μην νιώθετε σαν τον Ληρ!

(καλά, άντε, να πω τον Καζαντζάκη. Ως νάμπερ ουάν. Να πω και τον Λουντέμη, που όλο τον ξεχνάμε και γαλούχησε γενιές. Μετά, ο καθένας στην ώρα του και στο είδος του. Δεν ξέρω. (μα, πώς μπορείτε;;)

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ said...

Δεν πρόλαβα να σχολιάσω στο προηγούμενο ποστ, ας συμμετέχω τουλάχιστον σε τούτο. Αδόκιμη η κατηγοριοποίηση, μα έχει και κάτι το διασκεδαστικό.

Χμμ....

1.Καζαντζάκης
2.Ρίτσος
3.Καβάφης
4.Σεφέρης
5.Παπαδιαμάντης (πω,πω,δύσκολο που είναι...)
6.Καρκαβίτσας
7.Βενέζης
8.Καραγάτσης
9.Βάρναλης
10.Καββαδίας
11.Ελύτης
12.Ξενόπουλος
13.Παλαμάς (πω,πω, πόσους έχω ξεχάσει...)
14.Τσιφόρος
15.Σικελιανός
16.Χατζής
17.Λουντέμης
18.Σολωμός
19.Βαλαωρίτης
20.Εμπειρίκος
(Ων ουκ έστι αριθμός! Τι να πεις...συμπάθειο από όσους άφησα απέξω, είχα και μερικούς νέους δημιουργούς στο μυαλό μου, αλλά θα αφήσω το χρόνο να τους κάνει πρώτα κλασικούς, συγγνώμη Νίοβη, στην επόμενη λίστα :-)

Θεόφιλος Ελευθεριάδης said...
This comment has been removed by the author.
Θεόφιλος Ελευθεριάδης said...

α) Με κριτήριο ποιοί με συγκίνησαν περισσότερο σε μια δεδομένη στιγμή :
Παλαμάς , Καβάφης, Γώγου, Καραγάτσης

β) Με κριτήριο ποιοι άφησαν εντονότερο ίχνος εντός και- κυρίως- εκτός συνόρων : Σεφέρης, Ελύτης, Καζαντζάκης

Sue G. said...

Καλησπέρα Πατριάρχη,
είναι εύκολο να ονομάσεις τους σημαντικούς λογοτέχνες αλλά να τους κατατάξεις; Η δική μου λίστα είναι ημιτελής κι εντελώς υποκειμενική κι έχει ως εξής:

1. Καζαντζάκης
2. Σεφέρης
3. Καραγάτσης
4. Θεοτόκης
5. Εγγονόπουλος
6. Πετρόπουλος
7. Ξενόπουλος
8. Καβάφης
9. Παπαδιαμάντης
10. Σαρρή

ΥΓ: Θα έβαζα οπωσδήποτε και τον Όμηρο αν δεν ήταν εκτός συναγωνισμού, λόγω των χρονικών ορίων που έθεσες.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Παναγιώτη και Sue,
ευχαριστώ που παρά τις δυσκολίες -και έχω κι εγώ τις ίδιες- στείλατε τις επιλογές σας.

Θεόφιλε,
αν είναι δυνατόν να θέσεις σε προτεραιότητα τη μία από τις δύο κατηγορίες, ώστε να μετρήσει αυτή στην τελική ψηφοφορία.
Σ' ευχαριστώ ούτως ή άλλως που συμμετείχες.
Πατριάρχης Φώτιος

Θεόφιλος Ελευθεριάδης said...

Καλώς.
Λάβε υπ` όψιν μόνο την α)

Unknown said...

1. Ελύτης
2. Καζαντζάκης

Anonymous said...

1. Ελύτης
2. Καβάφης
3. Ρίτσος
4. Εμπειρίκος
5. Παπαδιαμάντης
6. Καζαντζάκης
7. Δημουλά
8. Καρυωτάκης
9. Σεφέρης
10. Άρης Αλεξάνδρου (για το
"Κιβώτιο" και μόνο)
11. Πεντζίκης
12. Τσίρκας
13. Αναγνωστάκης

(Δεν μου "έρχονται" άλλοι. Μιλάω για τον 20ό αι. Αν είναι να πάμε πιο πίσω, πρώτος και καλύτερος ο μέγας Σολωμός!)

P. Kapodistrias said...

Σολωμός, Κάλβος, Καβάφης, Ελύτης νυν και αιέν!!!

κοπρόγατα said...

εκείνοι που με άγγιξαν, συγκίνησαν, επηρέασαν περισσότερο είνα:

1. Καραγάτσης
2. Παπαδιαμάντης
3. Ελύτης
4. Καβάφης
5. Καζαντζάκης
6. Παλαμάς
7. Λυμπεράκη
8. Σεφέρης
9. Ρίτσος
10. Μάτεσις
11. Εμπειρίκος
12. Καββαδίας
13. Καραπάνου

όμορφο παιχνίδι, παίζοντας το κοιτούσα τη βιβλιοθήκη μήπως μου ξεφύγει κανείς..

Πάπισσα Ιωάννα said...

Anonyme,
τα όρια δεν αφορούν μόνο στον 29ο αιώνα, αλλά και πιο πίσω.
Επομένως, μπορείς να εντάξεις και τον Σολωμό, που προτιμάς, σε μία θέση στη λίστα;
Πατριάρχης Φώτιος

βαγγελης ιντζιδης said...

ευτυχώς που τα κείμενα επιβιώνουν ή δεν ςπιβιώνουν ανεξάρτητα από ψηφοφορίες
αλλά ό,τι θέλει ο αναγνώστης - καταναλωτής
Χατήρι δε θα χαλάσουμε τώρα...
άσε που εκτός από το συγγραφέα δεν υπάρχει πλέον και ο αναγνώστης
...
"το μόνον που υπάρχει είναι κάτι γραπτά σημάδια σε ένα ξεπερασμένο διαδίκτυο και κάτι πάπυροι σκεπασμένοι από σκόνη μπετόν που τα προστάτεψε
φαίνεται πως αυτοί τότε έτσι έκαναν
αφού διάβαζαν, ψήφιζαν"
είπε ο αρχαιολόγος
και αφού έκλεισε το ρομποτικό σκάνινγκ του έφυγε κατά το διαστημόπλοιό του.

Anonymous said...

σολωμος
παπαδιαμαντης
χειμωνας
εμπειρικος
ελύτης
πεντζικης
καρυωτάκης
πανου
μάτεσις
δημητριου
ροίδης

ναυτίλος said...

Αγαπητέ μου Πατριάρχη η ιδέα σου , μου άρεσε πολύ. Λίγο πολύ όλοι έχουμε παίξει με τον εαυτό μας κάτι αντίστοιχο. Το μόνο που δεν με βρίσκει σύμφωνο είναι η σειρά κατάταξης αλλά δεν πειράζει θα κάνω μια προσπάθεια χωρίς να προβληματιστώ ιδιαίτερα. Επίσης το μόνο βέβαιο για μένα είναι η πρώτη θέση,όλες οι άλλες είναι κατά το μάλλον ή ήττον τυχαίες. Προτίμησα να βάλω στη λίστα δημιουργούς που έχουν αποδημήσει. Η λίστα βέβαια είναι αυστηρά προσωπική.

1. Παπαδιαμάντης
2. Σολωμός
3. Σκαρίμπας
4. Καρούζος
5. Αλεξάνδρου
6. Κοσμάς Πολίτης
7. Καβάφης
8. Σεφέρης
9. Ροϊδης
10. Τσίρκας
11. Χατζής
12. Βιζυηνός
13. Θεοτόκης
14. Λειβαδίτης
15. Πεντζίκης
16. Α. Κοτζιάς
17. Σινόπουλος
18. Πάνου
19. Εμπειρίκος
20. Καχτίτσης

Πάπισσα Ιωάννα said...

Hamlet και Ναυτίλε,
σ' ευχαριστώ που συμμετέχετε, έστω και με επιφυλάξεις.
Φίλε Ναυτίλε,
η σειρά κατάταξης συνεκτιμάται για να βγει η τελική λίστα, συνισταμένη όλων μας των προτιμήσεων.
Μιλάμε με αριθμητικά δεδομένα, για να περιορίσουμε κάπως -ουτοπικό ακούγεται- το περιθώριο υποκειμενισμού. Επειδή αυτό δεν γίνεται παντού, το κάνω όπου μπορεί να υιοθετηθεί με κάποια ασφάλεια.
Και πάλι ευχαριστώ
Πατριάρχης Φώτιος

Pellegrina said...

"Πάνου";;;

Πάπισσα Ιωάννα said...

Τι γίνεται, Pellegrina, έβαλες τρίτο στη λίστα σου ή ...πας να επηρεάσεις τον κόσμος;;; !!!
(Αστειεύομαι). Πες μου στ' αλήθεια τι εννοείς με τον Πάνου;
Καλή σου μέρα
Πατριάρχης Φώτιος

Pellegrina said...

Kαλημέρα. Εννοώ "ποιος ειναι αυτός;"

Pellegrina said...

Οκέι, έψαξα και το βρήκα. Γιάννης Πάνου, "Από το στόμα της παλιάς Ρέμιγκτον", "Ιστορία των μεταμορφώσεων". Γνωστό το πρώτο βιβλίο (θα πρέπει να το αναζητήσω!), αλλά δεν θυμόμουνα τον συγγραφέα. Υποθέτω αυτόν εννοείτε (έχει πεθάνει)

ναυτίλος said...

Προς πελεγκρίνα... εγώ πάντως αυτόν εννοώ. Κι όπως λέω παραπάνω η λίστα είναι του προσωπικού μου γούστου. Ο διεθνής αντίκτυπος του κάθε Έλληνα λογοτέχνη μού είναι αδιάφορος. Βέβαια τώρα που ξαναβλέπω τη λίστα μου φαίνεται ότι παρέλειψα λίγους ακόμη, που αγαπώ(Μόντης,Αξιώτη,Χάκκας,Βουτυράς,
Μπεράτης,Καρυωτάκης...)αλλά δεν πειράζει ελπίζω να με συγχωρέσουν...
ΥΓ1. Πρόσεξα μόλις, ότι οι λίστες όλων ανδροκρατούνται. Ακόμη κι η δική μου εικοσάδα δεν έχει θέση για μια γυναίκα. Ίσως αγαπητέ Πατριάρχη πρέπει να ασχοληθείς λίγο με το θέμα "γυναίκες συγγραφείς στη νεοελληνική λογοτεχνία". Ποιες θα θεωρούσαμε ως σημαντικότερες;
ΥΓ2.To θέατρο το εντάσσουμε στη λογοτεχνία ή όχι; Για μένα είναι λογοτεχνία. Ίσως τότε να πρέπει να σκεφτούμε και τις περιπτώσεις του Μάριου Ποντίκα ,Ιάκωβου Καμπανέλη, Γιώργου Διαλεγμένου, Μάτεσι, Κεχαίδη, Λούλας Αναγνωστάκη και ίσως κι άλλων που τώρα μου διαφεύγουν.
ΥΓ3. Και γιατί να μη μιλήσουμε, κάποια στιγμή, και για κριτική λογοτεχνίας (Ροίδης, Άγρας, Λορεντζάτος...)

Πάπισσα Ιωάννα said...

Ναυτίλε,
στη δική μου λίστα που περιμένει υπομονετικά να τοποθετηθούν πρώτα οι θαμώνες κι έπειτα να αναρτηθεί κάτι έχει από γυναίκες συγγραφείς.

Φυσικά και το θέατρο είναι λογοτεχνία (η τραγική ποίηση, κατά τους αρχαίους). Το έχω δήλώσει άλλωστε και στο ποστ.

Η κριτική δεν είναι αναγνωστική υπόθεση, ειδικα για τις παλαιότερες εποχές, οπότε αποκτά πιο στενά φιλολογική διάσταση.

Τελικά, προκύπτουν καλές σκέψεις από την ψηφοφορία και ελπίζω να τις συζητήσουμε με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
Πατριάρχης Φώτιος

Pellegrina said...

Το κ ε ί μ ε ν ο του θεατρικού έργου ασφαλώς και είναι λογοτεχνία με όλα τα στοιχεία της: υπόθεση, δομή, ιδέες, χαρακτήρες, γλώσσα. Διδάσκεται, διαβάζεται, κρίνεται. Αλλά το θέατρο ως τέχνη δ ε ν είναι κείμενο, είναι κάτι άλλο, που χρησιμοποιεί το κείμενο. Υπάρχουν βεβαίως περιπτώσεις σκηνοθετών που μένουν στην απόδοση και την προβολή του κειμένου. (ειδικά στην τραγωδία, αλλά και με έργα του Βιζυηνού κλπ.) Aλλά αυτό είναι μια θεατρική, σκηνοθετική άποψη,εφαρμοζόμενη κατά περίπτωση. Συχνά, θεατρικά κείμενα που λογοτεχνικά "υστερούν" με αυστηρά φιλολογικά κριτήρια, είναι πιο αποτελεσματικά στη σκηνή για διάφορους λόγους. Ο Πήτερ Μπρουκ στο "Ένας άλλος κόσμος" αναφέρει την περίπτωση σπουδαίου ηθοποιού (γράφω από μνήμης), που όταν ο συγγραφέας του πήγε το καλύτερο, πιο δουλεμένο κείμενο δεν το ήθελε, προτιμούσε το ατελέστερο για να αποδώσει το ρόλο. Ίσως και ο Ευριπίδης να είναι μια τέτοια περίπτωση. Πολλά κείμενά του θεωρούνται κάπως άτεχνα από τους φιλόλογους, "ρητορικά" ή "αντιποιητικά". Αλλά, θεατρικά, το να ανεβάσεις στη σκηνή π. χ. μια μίμηση των ομιλητών της αγοράς, θα ήταν πρωτότυπο, μοντέρνο και αποτελεσματικό. Ας σκεφτούμε και τον Πίντερ, που στηρίζεται πολύ στη σ ι ω π ή. Γενικά ναι, το θέατρο είναι λογοτεχνία βεβαίως, αλλά με τους παραπάνω όρους.

Κατά τα άλλα, πολύ Γιουροβίζιον πέφτει παιδιά! Τι να πω τώρα, εγώ νόμιζα πως θα λέγατε ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι, όχι ποιοι σας αρέσουν! Γενικά δεν μπορώ αυτή τη μανία με βαθμολογίες, ψηφοφορίες, ιεραρχήσεις. Όλα είναι όμορφα, τη μια στιγμή το ένα, την άλλη το άλλο.

Για τις γυναίκες είναι λίγο φυσικό, αφού οι γυναίκες τα τελευταία χρόνια χειραφετήθηκαν. Και γίνεται πιο φυσικό από την τάση να ψηφίζετε πεθαμένους! Αν έφτιαχνα λίστα θα περιλάμβανα τις Μάρω Δούκα, Ζατέλη και Γώγου(ίσως και άλλες). Αν η λίστα μου είχε εντελώς υποκειμενικά κριτήρια θα περιλάμαβνα Πολυδούρη, ίσως και Σώτη. Πάντως οι γυναίκες της γενιάς Αξιώτη, Σωτηρίου κλπ μου φαίνονται ευρύτερου πνεύματος σε σχέση με τις σημερινές. Ίσως όμως να οφείλεται στην εποχή. ϊσως οι πιο σύγχρονες να εγκλωβίστηκαν στην ατομιστική φεμινιστική ματιά, και να αποτελούν μια μετάβαση σε κάτι άλλο.

Εγώ πάντως για πρωτοτυπία θα πρότεινα το "άντρες πεζογράφοι"! Δηλαδή, πόσο ανιχνεύουμε χαρακτηριστικά του φύλου στα λογοτεχνικά έργα αντρών. Πόσες τέτοιες έρευνες έχουν γίνει, ειδικά στην Ελλάδα; (Ο κυρίαρχος λόγος είναι ο αντρικός, και επομένως δυσκολεύεται να δει τον εαυτό του!)
Επ΄σιης, πόσο ανιχνεύουμε χαρακτηριστικά του φύλου (και ποιου φύλου) στο εργο ομοφυλόφιλων, αντρών και γυναικών.(Που είναι πάρα πολλοί, είτε γράφουν συνειδητά με ταυτότητα φύλου -και, ξανά, ποιου φύλου; Υπάρχει "τρίτο" φύλο, ή αυτό είναι μια ξεπερασμένη προκατάληψη; -ε'ιτε όχι.
'Αντε, φλυάρησα πάλι!

υγ: Καζαντζάκης, ντουζ πουάν!)

Sue G. said...

@ Ναυτίλο: προσωπικά έβαλα στην 10η θέση την Ζώρζ Σαρρή όχι βάση του συνολικού της λογοτεχνικού εκτοπίσματος αλλά, όπως γράφω και ισχύει και για τους υπόλοιπους λογοτέχνες, εντελώς υποκειμενικά. Προτίμησα να μην αναφέρω τις αγαπημένες Μήτσορα, Αναγνωστάκη, Ζατέλη γιατί είναι σύγχρονές μας και συνεχίζουν να δημιουργούν (εντάξει, όχι η Αναγνωστάκη) και κάθε φορά που διαβάζω κάτι νέο με συγκινούν σε διαφορετικό βαθμό. Συνεπώς η κατάταξη θα παρουσίαζε αδυναμίες.

Και μία ερώτηση, ίσως αφελής: είμαστε μήπως προκατελλειμένοι απέναντι στην βαρύτητα των γυναικών λογοτεχνών (κι όχι της "γυναικείας" λογοτεχνίας) ή αναφέρουμε πρώτα τους άρρενες λογοτέχνες εξαιτίας των πρώτων πρώτων επιρροών μας (που μπορεί να ανάγονται σ'αυτά που διδαχτήκαμε στην πρώιμη ηλικία μας);

Θεόφιλος Ελευθεριάδης said...

«Και μία ερώτηση, ίσως αφελής: είμαστε μήπως προκατελλειμένοι απέναντι στην βαρύτητα των γυναικών λογοτεχνών (κι όχι της "γυναικείας" λογοτεχνίας) ή αναφέρουμε πρώτα τους άρρενες λογοτέχνες εξαιτίας των πρώτων πρώτων επιρροών μας (που μπορεί να ανάγονται σ'αυτά που διδαχτήκαμε στην πρώιμη ηλικία μας);»

Το σκέφτηκα .
Σε ότι με αφορά δεν θα το έλεγα προκατάληψη.
Κατέληξα ότι σαν άντρας βρίσκομαι πιο κοντά στον τρόπο γραφής /έκφρασης/ σκέψης ενός άντρα λογοτέχνη.
Πιτσιρικάς διάβαζα μανιωδώς Χέμινγουαίη . Τώρα που το (ψυχα-)αναλύω σκέφτομαι ότι στην ηλικία που χρειάζεται κανείς περισσότερο πρότυπα εγώ κόλλησα στον αγαπητό Ερνέστο , πιθανόν γιατί μου έφερνε λίγο από Ράμπο (ήταν για έναν έφηβο αρκούντως «μάτσο» -που λένε στα νεοελληνικογκρικλις).
Αλλά φυσικά δεν μπορεί κανείς να ζήσει χωρίς γυναίκες- ούτε στην λογοτεχνία. Εξ` ου και η Κ. Γώγου στη λίστα μου (στο «Χίλιες μέρες χωρίς ρεπό» , όπως και στο «Οξύμωρον» την μνημονεύω άλλωστε )
Λίστα που αν ήταν μεγαλύτερη θα περιελάμβανε και Δέλτα, και Δημουλά κλπ κλπ.
Αλλά είπαμε , περιορίστηκα σ` αυτούς που με συγκίνησαν περισσότερο σε μια στιγμή της ζωής μου.

Θεόφιλος Ελευθεριάδης said...

«Κατά τα άλλα, πολύ Γιουροβίζιον πέφτει παιδιά! Τι να πω τώρα, εγώ νόμιζα πως θα λέγατε ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι, όχι ποιοι σας αρέσουν! Γενικά δεν μπορώ αυτή τη μανία με βαθμολογίες, ψηφοφορίες, ιεραρχήσεις. Όλα είναι όμορφα, τη μια στιγμή το ένα, την άλλη το άλλο.»

Δίκιο έχεις.
Γι αυτό αρχικά δήλωσα δυό λίστες.
Αλλά τελικά , τι μετράει περισσότερο; Η καταξίωση ενός λογοτέχνη παγκοσμίως; Το ίχνος που αφήνει στην ιστορία της λογοτεχνίας;
Ή το πόσο άγγιξε εσένα ;

βαγγελης ιντζιδης said...

περιμένω με αγωνία να δω
πώς κατασκευάζεται τελικά ο κανόνας περί σπουδαιότερου, αρεστότερου ή και μεγαλύτερου λογοτέχνη/ιδας
είναι κι αυτή μια χρήσιμη διεργασία για τον τρόπο που ο μύθος λειτουργεί ως ταυτότητα - ως αναζήτηση συμπαγών σταθερών μορφών - και όχι ως αφορμή να ξαναδούμε τον εαυτό μας και ως κάτι άλλο και επομένως από άλλη θέση να ξαναμιλήσουμε τι εννοούμε μου αρέσει αυτός ο συγγραφέας...τι σημαίνει ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΔΗΛΩΝΩ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ (όχι τι σημαίνει μου αρέσει για τον ιδιωτικό μου χώρο) αλλά και τι σημαίνει σπουδαία λογοτεχνία (σπουδαία στο δημόσιο λόγο - όπως είναι τελικά και η μπλογκόσφαιρα)
Τι σημαίνει η συμμετοχή μας με τις απαντήσεις σε ανάλογα ερωτήματα για την ταυτότητά μας ως αναγνώστες της νεοελληνικής λογοτεχνίας;
Αυτό σκέπτομαι αλλιώς τι νόημα έχει αυτό εκτός ένα παιχνίδι για να περάσει ευχάριστα η ώρα πίνοντας ζεστό καφέ ενώ έξω κάνει κρύο
Δε λέω καλά είναι κι έτσι
αφού σε εποχές λιτότητας κάθε παιχνίδι είναι σημαντικό;
Αλλά το παιχνίδι λέει μια άλλη ιστορία...
Βαγγέλης Ιντζίδης
΄Εχει πάντως εξαιρετικό ενδιαφέρον να μελετηθεί η χρήση των προσδιορισμών σε τέτοια ερωτήματα και στις ανάλογες απαντήσεις
β.ι.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Έχετε δίκιο να προβληματίζεστε για το τι μετράει περισσότερο: το ιστορικό εκτόπισμα κάθε συγγραφέα ή το στίγμα του στην προσωπικότητά μας. Μου έρχεται στον νου ο διαγωνισμός που κάνει κάθε χρόνο Το Έθνος για τα πρόσωπα της χρονιάς: χωρίζει τα βραβευόμενα πρόσωπα σε ΚΑΛΥΤΕΡΑ (ας πούμε σημαντικά) και ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ (ας πούμε αρεστά στο κοινό). Δεν ήθελα να σας βάλω όρια και κριτήρια και γι' αυτό άφησα στην ευχέρεια του καθενός το δίλημμα. Άσε που σε μια 20αδα μπορούν να συνδυαστούν και τα δύο.

Βαγγέλη, πάντως ακόμα δεν έχεις στείλει τις προτιμήσεις σου. Φυσικά θα καταθέσω κι εγώ τις δικές μου...
Πατριάρχης Φώτιος

βαγγελης ιντζιδης said...

Πατριάρχη ο αρχικός μου και τούτος εδώ ο σχολιασμός (ο τελευταίος) δεν σου λέει κάτι;
Είναι εμφανές ότι λέει πως δεν πρόκειται να ψηφίσω ή να πω τις προτιμήσεις μου...
φαντάζομαι πως κοτζαμ Πατριάρχης και θα το συγχωρέσεις και ...θα μεταμεληθείς περί αυτού που...έκανες εδώ!!!
βαγγέλης ι.

Πάπισσα Ιωάννα said...

Βαγγέλη, ξαναδιαβάζοντας τους χρησμούς (τόσο τους πρώτους όσο και τους τελευταίους) του σεβαστού σου μαντείου, δεν μπόρεσα να δω το αυτονόητο που δηλώνεις, δηλαδή την αποχή σου από την ψηφοφορία. Η συγχώρεση -βασική αρχή των Χριστιανών- φυσικά δεν θα στερηθεί από σένα ...παρά το βαρύτατο αμάρτημά σου.
Τουλάχιστον βλέπω να σε οιστρηλατεί η περιέργεια και να (λοξο)κοιτάς τα σχόλια που αφήνουν οι άλλοι κι έτσι έμμεσα να συμμετέχεις στα όποια συμπεράσματα.
Σ' ευχαριστώ
Πατριάρχης Φώτιος

Πάπισσα Ιωάννα said...

Καταθέτω κι εγώ τις δικές μου επιλογές:
1. Κ. Καβάφης
2. Οδ. Ελύτης
3. Ν. Καζαντζάκης
4. Μ. Καραγάτσης
5. Β. Κορνάρος
6. Γ. Ρίτσος
7. Αλ. Παπαδιαμάντης
8. Κ. Δημουλά
9. Κ. Μόντης
10. Εμμ. Ροΐδης
11. Κ. Καρυωτάκης
12. Ν. Βρεττάκος
13. Αλ. Κοτζιάς
14. Ρ. Γαλανάκη
15. Ν. Πεντζίκης
16. Θ. Βαλτινός

Πατριάρχης Φώτιος

Anonymous said...

1. Σολωμός
2. Παπαδιαμάντης
3. Κορνάρος
4. Παλαμάς
5. Σικελιανός
6. Ελύτης
7. Σεφέρης
8. Καζαντζάκης
9. Κάλβος
10. Βιζυηνός
11. Καρυωτάκης
12. Καρκαβίτσας
13. Χορτάτσης
14. Κοραής
15. Πολίτης Κοσμάς
16. Εγγονόπουλος
17. Ρίτσος
18. Αναγνωστάκης
19. Σινόπουλος
20. Σαχτούρης

Πάπισσα Ιωάννα said...

Anonyme,
θα παρακαλούσα να δηλώσεις ένα κάποιο ψευδώνυμο
Πατριάρχης Φώτιος

Βαγγέλης Μπέκας said...

Πω, πω αισθάνομαι τύψεις που ανέφερα τόσους λίγους.
Αισθάνομαι ήδη τις σκιές όσων λησμόνησα, να με πολιορκούν.
Το άκουσες αυτό; Κάποιος βρίσκεται στο διπλανό δωμάτιο...
;)
Δίκιο έχουν, αλλά για άλλη μια φορά ήμουν αυθόρμητος...

Anonymous said...

Ο ως άνω ανώνυμος.

anagnostria said...

Σας παρακολουθώ πάντα. Συγχωρέστε με που δεν μπορώ να συμμετάσχω. Μου είναι όλοι τόσο μα τόσο αγαπημένοι...

Πάπισσα Ιωάννα said...

Σ' ευχαριστώ, Ιουλιανέ,
σ' ευχαριστώ, Αναγνώστρια.
Φυσικά δε ζητά κανείς τίποτα από κανένα, παρά μόνο καλή θέληση.
Πατριάρχης Φώτιος

βαγγελης ιντζιδης said...

ναι πατριάρχα μου δεν λοξοκοιτάζω - κοιτάζω κανονικότατα γιατί με ενδιαφέρει να κατανοήσω το σκεπτικό με το οποίο συγκροτούνται οι λογοτεχνικές "κανονικότητες" και η αδιαφοροποίητη ανάγνωση έργων (όταν επιλέγω Ελύτη εννοώ όλο τον Ελύτη; για παράδειγμα) όταν επιλέγω Καζαντζάκη εννοώ το σύνολο του έργου του γιατί μπορεί να εννοώ μόνον τα ταξιδιωτικά του και άλλα πάρα πολλά...
Από την άλλη έχει ενδιαφέρον η διάκριση αντρικείας και γυναικείας γραφής αλλά δεν θέλω να επεκταθώ επί αυτού...
σε κάθε περίπτωση έχει ενδιαφέρον πώς κατασκευάζεται η ιερότητα στο χρόνο...
εσύ ο Πατριάρχης θα γνωρίζεις καλύτερα αφού έχεις ασχοληθεί μέχρι και την ιερότητα των αγελάδων
:)
έχει ενδιαφέρον πολύ
τις ευλογίες σου
Πατριάρχη
βαγγέλης ι.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ said...

Κανένα exit poll "παίζει";

Anonymous said...

agapiti pelegrina, i "Remington" tou Gianni Panou ine an oxi to kalitero olon ton epoxon alla toulaxiston to kalitero elliniko mithistorima ton telefteon 20 eton. kata tin tapeini mou panta gnomi. Axizei an to diabaseis pragmatika.
filika
hamlet

Πάπισσα Ιωάννα said...

Παναγιώτη, τα αποτελέσματα είναι ανοιχτά σε όλους. Αύριο μεθαύριο (Σάββατο ή Κυριακή) θα ανακοινώσω τα συνολικά αποτελέσματα.
Μπορείτε να στοιχηματίσετε από τώρα...
Πατριάρχης Φώτιος

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ said...

Τι να στοιχηματίσω, τα "πουλέν" μου είναι πολύ ψηλά. Εκκλησίες να κλέβω;

Υ.Γ. Ελπίζω τα φτηνά (τι φτηνά, τζάμπα!) αστειάκια μου να εκλαμβάνονται ως χιούμορ και να μη δεχτώ καμιά επίθεση για τη βαρβαρότητα και χυδαιότητά μου!

βαγγελης ιντζιδης said...

Φίλη Πατριάρχη
μετά από ολονύκτια βάσανο
Αγαπητές και αγαπητοί
φίλες και φίλοι του Πατριάρχη
σας προσκαλώ στο ποιητικό ξόρκι για προστασία από τη μαύρη γούνα της αντιποίησης

"Ding an sich: το ποίημα που διάβασε τον εαυτό του στο δωμάτιο του Ιμμάνουελ Καντ"
Είσοδος από το metissage [http://vintzidis.blogspot.com] δεξιά στήλη στο [substratum]κλικάρετε επάνω
Βαγγέλης Ιντζίδης