tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post8813512207232454466..comments2024-02-15T04:40:19.945+02:00Comments on Β Ι Β Λ Ι Ο Κ Α Φ Ε: “Υπογείωση” του Γιώργου ΛαμπράκουΠάπισσα Ιωάνναhttp://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-29909708346089849622012-09-30T23:08:08.245+03:002012-09-30T23:08:08.245+03:00Καλά.
Τι ομως ορίζουμε ως συναίσθημα;
Αν το τραβηξ...Καλά.<br />Τι ομως ορίζουμε ως συναίσθημα;<br />Αν το τραβηξω λίγο θα αυτοαναιρεθώ: δεν υπάρχει λογοτεχνια χωρις συμμετοχή συναισθηματος,και τελικα,και ο στοχασμός κυριαρχείται από αυτο-απλωςκρυβεται.Γιατι συναισθημα δεν είναι μονο το ανεπεξέργαστο.<br />Ειναι λιγο φαυλος κυκλος η κουβεντα. Μηπως η ουσία ειναι σε κατι άλλο,στο ο,τι υπάρχει ποιότητα ή μέγεθος συναισθημάτων; Η ιδεολογική/πολιτική μονόπλευρη τοποθετηση δεν είναι κι αυτή ενα ειδος συναισθήματος; Συναίσθημα ειναι ο απλός θυμός, συναίσθημα ο φοβος του θανατου,συναισθημα ειναι και η απόλαυση οταν πετυχαινεις να δωσεις μια "ωραια" μορφή<br />Μηπως θα έπρεπε να αφηνουμε τα συναιθηματα να προκαλουνται μονα τους από απλες περιγραφές δρασης;ενα ειδος επιστροφής στο έπος/μυθοδηλαδή;Γινεται ομως αυτο; διαθετουμε τετοιας απόστασης και συνθεσης μυαλο; οι αιωνες πουπέρσαν, μηπως μας"εξειδίκευσαν" ως συνειδησεις,αντι να μας διευρυνουν;<br />Κι πολλά άλλα-είπε η "σοφή":)Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-78305953391666052912012-09-30T16:48:07.689+03:002012-09-30T16:48:07.689+03:00Pellegrina,
με αφήνεις έκθετο. Σοφός είναι αυτός π...Pellegrina,<br />με αφήνεις έκθετο. Σοφός είναι αυτός που καταθέτει ώριμες σκέψεις, όχι αυτός που πείθει.<br />Σοφία λοιπόν εκπέμπει όλος ο διάλογος.<br />Και φυσικά εσύ που θέτεις τον δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων.<br />Ας λείπουν επομένως οι φιλοφρονήσεις.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-92093515558991433832012-09-30T16:23:00.603+03:002012-09-30T16:23:00.603+03:00Εσύ εισαι ο σοφός της παρέας. Εγω λεω απλώς ο,τι μ...Εσύ εισαι ο σοφός της παρέας. Εγω λεω απλώς ο,τι μου κατεβαίνει:)Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-38658567364125605592012-09-30T09:56:26.173+03:002012-09-30T09:56:26.173+03:00Κάθε έργο φυσικά ενέχει συναίσθημα και στοχασμό. Α...Κάθε έργο φυσικά ενέχει συναίσθημα και στοχασμό. Αυτονόητο. Αλλιώς θα μιλούσαμε για αυτόματη γραφή, που πηγάζει από το θυμικό.<br />Το ζητούμενο είναι να βρεις κείμενα που κερδίζουν περισσότερο με το συναίσθημα και άλλα περισσότερο με τον στοχασμό.<br />Έτσι όμως, όπως θέτει το ζήτημα η Pellegrina, όλα απορρέουν από μια έλλογη διευθέτηση ακόμα και των αισθημάτων, με αποτέλεσμα ο αναγνώστης μπορεί να μη νιώσει το ίδιο, πιθανόν ωστόσο να αντιληφθεί το νόημα πίσω από το συναίσθημα.<br /><br />Έτσι, Pellegrina, με απαλλάσσεις από το ψάξιμο, αφού υπό τέτοιους όρους πάντα το συναίσθημα θα είναι δουλεμένο, θα είναι συνυφασμένο με μια πανανθρώπινη εμπειρία (άρα λιγότερο υποκειμενική από το αρχικό-του ανάβλυσμα), πάντα θα χρησιμοποιεί τον λυρισμό ως την κορύφωση μιας έλλογης αποτύπωσης.<br />Καλημέρα<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-62702068311413541162012-09-29T16:47:05.696+03:002012-09-29T16:47:05.696+03:00Συμφωνω με Ροβίνα.Αλλα το θεωρω αυτονοητο: η αληθι...Συμφωνω με Ροβίνα.Αλλα το θεωρω αυτονοητο: η αληθινή τεχνη στηρίζεται στη γνησια έκφραση,άρα το γνησιο στοχασμό.(Ως γνησιο οριζω ο,τι πηγαζει απο την υποσταση μας,και οχι μια εικονα που προσπαθούμε να επιδιωξουμε για εξωτερικούς λογους).Δεν υπαρχει λοιπόν γνησιος στοχασμός χωρίς συναισθημα,ήδη στη γεννησή του.Κι αυτο αντανακλάται στο αποτέλεσμα.Επειδή το συναισθημα ειναι πιο κοινό(οι λειτουργιες του εγκεφαλου που το στηριζουν ειναι πιο πρωτογονες)οι αναγνωστες συχνά "πιανουν" αυτο το στοιχειο και τους διαφευγει το νημα του στοχασμού (που ειναι πιο υποκειμενικό,καθοτι δεν μιλαω βεβαια για συλλογισμούς τυπικής λογικής!) Αλλα στη γεννηση του το (γνησιο)εργο απαιτει οπωσδηποτε στοχασμο: το συναισθημα ειναι δεδομενοPellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-31202893636878662592012-09-29T16:39:59.863+03:002012-09-29T16:39:59.863+03:00Ψαξτο.Η δικη μουαισθηση:ΔΕΝ υπάρχουν.Και μην ελπίζ...Ψαξτο.Η δικη μουαισθηση:ΔΕΝ υπάρχουν.Και μην ελπίζεις στη σημαντικη γυ ν α ι κ ε ι α λογοτεχνία:ακομα και η "ρομαντική" Εμιλυ Μπροντέ,εχει στηριξει τα Ανεμοδαρμένα Υψη στο σ τ ο χ α σ μ ό,στην αναλυση των συναισθηματων.Ποσο μαλλον η Βιρτζινια Γουλφ(απλως ειναι αλλου ειδους στοχασμός,πολυ υποκειμενικός),η Τζειν Ωστεν,η Σαρλοτ η.. (πηγαινω στις θεωρουμενες πρωτοπόρες της "γυναικειας"γραφης:τα εργα τους ειναι σαφεστατα προιον στοχασμού,αποστασιοποίησης.(Δενεχει παντα σχεση με την "πλοκη" αυτό.Η πλοκη ειναι ενα τεχνικο κατασκευασμα,που-αφου άπαξ κατασκευαστει- μπορει ανετα να γεμισει με συναισθηματικες αερολογίες.Μιλαω για στοχασμό σε καθε στοιχειο του εργου.Η Γουλφ πχ δεν εχει πλοκη,αλλα βριθει στοχασμού,συμβολων κατασκευασμενων από τη διανοηση.Το ιδιο και ο Προυστ-παω επιτηδες στους μοντερνους) Η εκφραση συναισθηματων δεν γεννησε ποτεμεγαλη τεχνη<br />(περιμενω τη διαψευση!)Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-88396179719484816452012-09-29T16:31:25.787+03:002012-09-29T16:31:25.787+03:00Δεν πιστεύω πως υπάρχει απόλυτος διαχωρισμός ανάμε...Δεν πιστεύω πως υπάρχει απόλυτος διαχωρισμός ανάμεσα στα συναισθήματα και στον στοχασμό. Μπορούν να συνυπάρχουν και τα δύο με τον καλύτερο τρόπο. ο τρόπος που μέσα από το συναίσθημα αντιλαμβάνεσαι τη ζωή, ο τρόπος που την βιώνεις , οι σκέψεις που κάνεις για σένα και τους άλλους δεν εκφράζουν συγχρόνως και το στοχασμό σου πάνω σε όλα αυτά;Κάθε κατάσταση ζωής εμπεριέχει συναίσθημα και στοχασμό για όλα τα επίπεδα . Ροβίνα Άλμπαnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-64974397914479912492012-09-29T16:13:19.415+03:002012-09-29T16:13:19.415+03:00Pellegrina,
ωραίος προβληματισμός.
Η αλήθεια είναι...Pellegrina,<br />ωραίος προβληματισμός.<br />Η αλήθεια είναι ότι προτιμώ τα μυθιστορήματα με πλοκή (δράση) και με στοχασμό (αναγνωστικό τσίγκλισμα), αλλά δεν καταδικάζω εκ των προτέρων τα λυρικά έργα.<br /><br />Μεγάλο σε αξία πεζό που να κερδίζει τον αναγνώστη με τη συναισθηματική έγερση; <br />Δεν ξέρω. Θα το ψάξω και θα επανέλθω.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-9575005295293991812012-09-29T15:18:05.591+03:002012-09-29T15:18:05.591+03:00Η λογοτεχνία(και μάλιστα η πεζογραφία) ειναι για ν...Η λογοτεχνία(και μάλιστα η πεζογραφία) ειναι για να εκφράζει συναισθήματα;Γνωριζουμε καποιο θεωρουμενο"μεγάλο" εργο πεζογραφίας (παγκοσμίως)που δεν στηριζεται κυρίως στο σ τ ο χ α σ μ ό (ακόμα καιτο στοχασμό ΓΙΑ τα συναισθηματα),καιοχισεαυτη καθεαυτη την εκφραση των συναισθημάτων;<br />(αυτο γενικα,δενξερω τι κανει το συγκεκριμένο βιβλιο.Πηρα αφορμη από την τελευταια σου παραγραφο)Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-16958869861442878222012-09-29T12:51:27.505+03:002012-09-29T12:51:27.505+03:00Πατριάρχη Φώτιε,
έχετε την απάντησή μου, στο προηγ...Πατριάρχη Φώτιε,<br />έχετε την απάντησή μου, στο προηγούμενο ποστ.<br /><br />Ελ,ΕλAnonymousnoreply@blogger.com