tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post8635834602287296339..comments2024-02-15T04:40:19.945+02:00Comments on Β Ι Β Λ Ι Ο Κ Α Φ Ε: Πικρός ελληνικός διπλός: Μαρίνα ΚαραγάτσηΠάπισσα Ιωάνναhttp://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-81955126812457942342009-06-03T16:12:39.283+03:002009-06-03T16:12:39.283+03:00Vivi,
προς το παρόν δες τις προηγούμενες αναρτήσει...Vivi,<br />προς το παρόν δες τις προηγούμενες αναρτήσεις. Όσο για τα προσεχή, κάνε υπομονή μέχρι να τα αναρτήσω σταδιακά...<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-45915501644640703202009-06-03T14:46:57.916+03:002009-06-03T14:46:57.916+03:00Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΜΑΙ ΧΑΙΡΟΜΑΙ.
ΔΙΑΒΑΖΩ-ΞΑΝΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙ...Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΜΑΙ ΧΑΙΡΟΜΑΙ.<br />ΔΙΑΒΑΖΩ-ΞΑΝΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ- ΒΕΝΕΖΗ,"ΤΟ ΝΟΥΜΕΡΟ 31328".<br />ΑΝΑΡΡΩΝΩ ΑΠΟ "ΒΙΛΑ ΚΟΜΠΡΕ","ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΠΟΛΑΡΟΙΝΤ","ΔΙΑΙΤΑ ΤΗΣ ΥΑΙΝΑΣ" ,"ΠΑΡΤΑΛΙ" KAI ΜΠΟΛΙΚΟ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ (ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΡΗ ΤΟΥ).ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΗΓΗΘΕΙ Η "ΑΓΑΠΗ" ΤΗΣ TONI MORRISON,ΤΟ "ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ " ΤΟΥ ΒΑRRY UNSWORTH KAI "O ΦΥΛΑΚΑΣ ΣΤΗΝ ΣΙΚΑΛΗ" ΤΟΥ SALINGER(ΑΥΤΟ ΤΟ ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΣΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΧΡΟΝΙΑ.ΝΑ ΟΜΟΛΟΓΗΣΩ ΒΕΒΑΙΑ ΟΤΙ ΔΙΑΒΑΖΑ ΣΤΑ ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΑΚΥΡΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ "ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΤΑΔΕ Η ΤΟΥ ΔΕΙΝΑ",ΚΑΛΑ ΝΑ ΠΑΘΩ...<br />ΞΑΝΑΓΥΡΙΖΩ ΠΧ ΣΤΟΝ ΒΕΝΕΖΗ Η ΣΕ ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΠΑΛΙΟΥΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΑΡΙΕΜΑΙ,ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΖΟΜΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΚΙ ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΥΘΟΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΕΝΙΕΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΕΣ ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΠΛΕΞΕΙ ΓΥΡΩ ΤΟΥΣ Η ΕΙΝΑΙ ΟΝΤΩΣ ΤΟΣΟ ΜΑ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟΙ.<br />ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΝΑ΄ΝΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΩ.<br />ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ;Vivi G.https://www.blogger.com/profile/07947313842164081399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-18464132035339710292009-06-03T14:06:10.021+03:002009-06-03T14:06:10.021+03:00Vivi,
υπάρχουν όντως πολλά ωραία και
έγ-κυρα ονόμ...Vivi,<br />υπάρχουν όντως πολλά ωραία και <br />έγ-κυρα ονόματα για να κατοχυρώσει κανείς:<br />λ.χ. κάτι σε -νδρης για να μοιάζει με εφοπλιστικό.<br />Το Κόντογλου έχει όντως μέσα Βυζάντιο, Μικρά Ασία και λογοτεχνία. <br />Θα το σκεφτώ...<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-59623504743568366142009-06-03T14:00:40.312+03:002009-06-03T14:00:40.312+03:00ΚΑΛΕ ΜΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΜΑΣΤΕ!ΚΑΝΕ ΤΟ ΚΟΝ...ΚΑΛΕ ΜΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΜΑΣΤΕ!ΚΑΝΕ ΤΟ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ ΝΑ ΔΕΙΣ ΕΞΤΡΑ ΚΥΡΟΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ... ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ!ΔΥΟ ΣΕ ΕΝΑ...Vivi G.https://www.blogger.com/profile/07947313842164081399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-60761078940467210922009-06-03T00:01:55.958+03:002009-06-03T00:01:55.958+03:00Εννοω απλώς ότι αν δηλώσεις real ονοματεπώνυμο, ίσ...Εννοω απλώς ότι αν δηλώσεις real ονοματεπώνυμο, ίσως πρέπει και να την κάνεις, σαν τον καραβέλα. Οχι για λόγους οικονομικούς βεβαια! απλώς για να εχεις την ησυχία σου!Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-90413849736679973632009-06-02T23:01:55.268+03:002009-06-02T23:01:55.268+03:00Pellegrina,
δεν κατάλαβα το υπονοούμενο με το "πάμ...Pellegrina,<br />δεν κατάλαβα το υπονοούμενο με το "πάμε κάαπου που δεν έχουμε πάαει.. έλα πάαμε, στην ουουρου-γουάααη!".<br />Αν θες, ξαναρίχ' το πιο άμεσα.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-41788469599913283412009-06-02T23:00:53.823+03:002009-06-02T23:00:53.823+03:00Τσάκα,
είναι μεγάλη βαβούρα να γράψω τις ψήφους. Ο...Τσάκα,<br />είναι μεγάλη βαβούρα να γράψω τις ψήφους. Ούτως ή άλλως είναι χωρίς ονόματα κριτών.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-34049106337731057642009-06-02T18:02:06.844+03:002009-06-02T18:02:06.844+03:00οχι απλώς το ύφος συνταιριάζεται με το νόημα, αλλά...οχι απλώς το ύφος συνταιριάζεται με το νόημα, αλλά σε μεγάλο βαθμό το ύφος ΕΙΝΑΙ το νόημα (κατά το "το πώς είναι το τι")Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-24225980304118269022009-06-02T17:49:54.306+03:002009-06-02T17:49:54.306+03:00Ωραίο επίθετο το Πατριάρχης!!
(είμαι μαλλον σίγου...Ωραίο επίθετο το Πατριάρχης!!<br /><br />(είμαι μαλλον σίγουρη οτι ποτέ δεν θα το δηλώσεις. Εκτός αν ...<br /><br />πάμε κάαπου που δεν έχουμε πάαει..<br /><br />έλα πάαμε, στην ουουρου-γουάααη!Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-64028006389311010632009-06-02T17:47:00.327+03:002009-06-02T17:47:00.327+03:00Παιδιά, για μας που δεν έχουμε πάρει το ΔΙΑΒΑΖΩ μπ...Παιδιά, για μας που δεν έχουμε πάρει το ΔΙΑΒΑΖΩ μπορείτε να γράψετε τις φήφους που πήρε κάθε βιβλίο;Τσάκαςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-77511536169455769332009-06-02T17:23:47.830+03:002009-06-02T17:23:47.830+03:00Pellegrina,
καταλαβαίνω ότι σκέτο ύφος είναι απλώς...Pellegrina,<br />καταλαβαίνω ότι σκέτο ύφος είναι απλώς φιγούρα και αποδέχομαι τις επιφυλάξεις σου. Το πρωτότυπο όμως φυσικά δεν είναι το ά-υφο, αλλά το ύφος που συνταιριάζεται με το νόημα.<br />Το "Καραγάτση" δεν είναι λογοτεχνικό ψευδώνυμο αλλά κατοχυρωμένο ληξιαρχικά. Άρα η Μαρίνα λέγεται νόμιμα Καραγάτση. Κι εγώ μεθαύριο από Πετρίδης θα δηλώσω στο ληξιαρχείο Πατριάρχης (πώς υπάρχει Πατριαρχέας;) και θα αποκτήσω έξτρα κύρος!!! Με φαντάζεσαι; Από ιστολογική περσόνα κύριος!<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-65282868849208636532009-06-02T15:36:09.701+03:002009-06-02T15:36:09.701+03:00Δεν διαφωνώ με αυτά που λες (όπως τα λες!), αλλά τ...Δεν διαφωνώ με αυτά που λες (όπως τα λες!), αλλά τότε εχω ένα άλλο ερώτημα: και ποια, λοιπόν, είναι η "γλώσσα του συγγραφέα", δηλαδή το ύφος του; δεν λέμε ότι αυτή είναι κυρίως το "αποτύπωμά" του κι εκεί κυρίως φαίνεται το "ταλέντο" του; Αν, ως συγγραφείς, μιμούμαστε απλώς διάφορα είδη λόγου, σαν να στήνουμε ένα θέατρο, που φαίνεται τότε το δικό μας, προσωπικό γλωσσικό ύφος;<br /><br />Απαντάω μόνη μου: φυσικά και το ύφος του συγγραφέα φαίνεται, και πολύ μάλιστα, Σε Ολες τις επιμέρους "γλώσσες" των ηρώων του, που είναι έτσι κι αλλιώς πλαστές, και, με κάποιο μοναδικό τροπο και ρυθμό, δικό του, ενοποιούνται από το δημιουργό σε ένα συνολικό έργο. Τελικά ναι, μάλλον θα πρέπει να το συνεχίσουμε το κόλπο (άτιμε Μπαχτίν!) Και μάλλον η κ. Πανταλέων, ως ψύχραιμη κριτικός, είχε δίκιο κι εγώ, ως ενθουσιωδης αναγνώστρια, αδικο! Μόνο που σε μερικά βιβλία το κόλπο είναι ανιαρό, βρε παιδί μου. Εξαρτάται και από το συνολικό επίπεδο. Έχω βαρεθεί αυτά τα σύγχρονα ελληνικά βιβλία με τις εξυπναδίτσες, που μοιάζουν να μιμούνται το λόγο ενός νεαρού τσαχπινούλη ήρωα, αλλά το μόνο που κάνουν είναι να εκθέτουν το ρηχό ναρκισσισμό του (όχι απαραίτητα νεαρούλη) συγγραφέα. Διάβασα πρόσφατα ένα τέτοιο βιβλίο, ενδιαφέρον κατά τα άλλα (και από τα υποψήφια!)και πολύυυ κουράστηκα από το υφάκι! <br />Τεσπά, ίσως είναι και υποκειμενικό Απλώς δεν μου αρέσουν τα βιβλία, που δεν Αίρουν τη ματιά, πολυγλωσσική η μη, σε κάποιο ύψος, κάποια απόσταση από τα τεκταινόμενα, που να ρετουσάρει, σαν σπάτουλα, όλα τα επιμερους ιδιόλεκτα. Που δεν θυμαται δηλαδή, κάθε στιγμή, ότι φτιάχνει, πρωτίστως, ένα εργο τέχνης, κατι που ΔΕν αντιγράφει με ακρίβεια την πραγματικότητα.<br /><br /><br />Οι συγγραφείς πάνε -ελπίζω- για μπάνιο! Σιγά μην κάθονται να μιλάνε με μένα! Να περνάνε καλά οι άνθρωποι!<br />(εξαιρείται ο Κονιδάρης που εχει πολύ πιο ενδιαφέρουσες σκοτούρες. είδες στο μπλογκ του τα δίδυμα;)<br /><br />Η Μαρίνα Καραγάτση (ό,τι όνομα γουστάρει χρησιμοποιεί ο καθένας στην τελική) έπρεπε προφανώς να τιμηθεί. Μπορεί να ήταν και μια λύση για να μη φαγωθούν οι άλλοι, απ ό,τι μαθαίνω (εδώ μέσα με τις κακές συναναστροφές) όλο φαγώνονται. Και περσι το είχαν δώσει σε ένα "αουτσάιντερ". Τεσπά, δεν ξερω από αυτά. Κάπως αστεία μου φαίνονται. Τι χρειάζεται το βραβείο ένας δημιουργός; Αν οι βραβεύσεις "ενθαρρύνουν", τότε εγώ (που ούτε εκδότη δεν έχω, όχι υποψηφιότητες για βραβεία!), θα έπρεπε από καιρό να εχω παψει να σχολούμαι. Είναι όμως αυτό μέτρο ζωής; τεσπά, δεν ξερω, περί ορέξεως...<br />Αυτά!Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-13112235784451982722009-06-02T14:59:26.090+03:002009-06-02T14:59:26.090+03:00Βιβή,
σέβομαι την επιτροπή και την απόφασή της, γι...Βιβή,<br />σέβομαι την επιτροπή και την απόφασή της, γιατί γνωρίζω ότι αν μια άλλη, εξίσου αμερόληπτη, επιτροπή αποφάσιζε ίσως επέλεγε ένα άλλο -καλό- βιβλίο. Αυτό δεν μειώνει την κριτική μας σε ένα βιβλίο-μαρτυρία, το οποίο κέρδισε όχι για τις μυθιστορηματικές του αρετές (πολλά προβλήματα και αμφιβολίες γεννά), αλλά για το θέμα του και το πρόσωπο του Καραγάτση που δεσπόζει. <br />Αυτή η άποψη, που δεν με καλύπτει απόλυτα, εκφράζει την αίσθηση των αναγνωστών που δεν βρήκαν κάτι ιδιαίτερο να βραβευτεί σ' αυτό το βιβλίο. Θα πως απλώς: πολύ συντηρητική και συμβατική η επιτροπή.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-21965581973370742732009-06-02T13:20:46.933+03:002009-06-02T13:20:46.933+03:00ΦΙΛΟΙ ΚΑΛΗΜΕΡΑ,ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ.
ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚ...ΦΙΛΟΙ ΚΑΛΗΜΕΡΑ,ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ.<br />ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ,ΤΑ ΥΦΗ,ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ,ΤΟΥΣ ΟΡΙΣΜΟΥΣ- ΑΝ ΑΝΗΚΕΙ ΕΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΑΛΦΑ Η ΣΤΟ ΒΗΤΑ ΕΙΔΟΣ- ΕΠΙΤΡΕΨΤΕ ΜΟΥ, ΝΑ ΠΩ ΑΠΛΑ,ΠΟΛΥ ΑΠΛΑ,ΑΠΛΟΙΚΑ, ΟΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ ΑΡΚΕΤΑ ΑΛΛΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΟΥ "ΔΙΑΒΑΖΩ".ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ-ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΠΟΙΑ ΑΥΘΕΝΤΙΑ,ΠΟΙΟΣ ΜΕΤΕΜΨΥΧΩΜΕΝΟΣ ΤΟΛΣΤΟΙ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΝΑ ΤΟ ΟΡΙΣΕΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΟΛΥΠΟΘΗΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ;- ΤΗΣ κ.ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ ΚΑΙ ΘΑΡΡΩ ΤΟ ΞΕΡΟΥΜΕ ΟΛΟΙ.<br />ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΚΡΑΤΗΣΕ ΤΟ...ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ,ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΡΙΣΚΑΡΕ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙ ΓΙ ΑΥΤΟΝ ΜΕ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ( ΠΟΥ ΠΑΛΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ)...<br />ΤΗΝ ΣΥΜΠΑΘΩ,ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΤΟ ΓΡΑΨΙΜΟ ΤΗΣ,Ε,ΚΑΙ ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΔΗΛΑΔΗ;ΞΕΡΕΤΕ ΠΟΣΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΓΡΑΦΟΥΝ ΕΤΣΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ;ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΟΡΗ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΟΤΑΝ Σ΄ΑΥΤΟΝ ΘΑ ΕΦΤΑΝΕ ΣΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ,ΣΤΗΝ ΑΠΟΔΟΧΗ,ΣΤΟ ΝΑ ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΣΤΕ;ΔΕΝ ΤΟ ΝΟΜΙΖΩ..<br />ΦΙΛΟΙ,Ο ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ ΠΕΘΑΝΕ,ΖΗΤΩ Ο ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ!<br />ΤΕΛΙΚΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΟΣ ΤΟ ΕΧΕΙ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΑΣ ΑΥΤΟΣ ΤΙΣ "ΠΑΙΖΕΙ" ΣΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΧΕΡΙΟΥ ΤΟΥ,ΑΥΤΟΣ ΑΝ ΜΑΣ ΒΛΕΠΕΙ ΘΑ "ΠΕΘΑΙΝΕΙ" ΣΤΑ ΓΕΛΙΑ ΜΕ ΤΟ ΕΤΟΣ ΚΑΡΑΓΑΤΣΗ,ΤΙΣ ΛΕΣΧΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΠΟΥ ΞΕΣΚΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ,ΜΕ ΤΗΝ ΘΥΓΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΟΙΔΙΠΟΔΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΥ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΚΤΛ ΚΤΛ<br />ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΤΟΝ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΚΙ ΑΣ ΜΗΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΙΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΣ ΜΟΥ.<br /><br />ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ<br /><br />BIBH ΓΕΩΡΓΑVivi G.https://www.blogger.com/profile/07947313842164081399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-6756735610154741112009-06-02T13:07:37.779+03:002009-06-02T13:07:37.779+03:00Είδα κι απόειδα κι είπα να καταθέσω εγώ τη γνώμη μ...Είδα κι απόειδα κι είπα να καταθέσω εγώ τη γνώμη μου, ελλείψει συγγραφέα.<br />Η γλωσσική αληθοφάνεια ίσως είναι αυτή που θα εγκαταλειφθεί τελευταία, γιατί αντικατοπτρίζει τον ίδιο τον χαρακτήρα. Ο Μπαχτίν είχε αναγάγει τον πολυγλωσσισμό σε πρώτιστη αρχή του μυθιστορήματος. Από την άλλη, τα περισσότερα σημερινά (και παλαιότερα) μυθιστορήματα που δεν διαφοροποιούνται γλωσσικά φαίνονται ισοπεδωμένα, φαίνονται να χειραγωγούνται απόλυτα από την πένα και τη συνείδηση του συγγραφέα και δεν αφήνουν περιθώρια για λεκτική διαλεκτικότητα και κατ' επέκταση για ιδεολογικές αντιθέσεις και συγκρούσεις.<br />Το ύφος από την άλλη φυσικά διαφοροποιείται από άνθρωπο σε άνθρωπο, αλλά κυρίως διαφοροποιείται, όπως λες, από περίσταση σε περίσταση κι από είδος λόγου σε είδος λόγου. Αυτό δείχνει ότι ο πολυγλωσσισμός διευρύνεται παρά περιορίζεται. Δηλαδή η γλώσσα δείχνει παιδεία, ψυχολογία, κοινωνικό ρόλο, ταμπεραμέντο κοκ. [Πιστεύω ότι υπάρχουν γλωσσικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων, διαφορές προσωπικότητας αλλά και διαφορές ιδιολέκτου: νεανική αργκό, επαγγελματικές ιδιόλεκτοι, υφολογικές διαφοροποίσεις κοκ.].<br />Το μόνο που με προβληματίζει είναι αν ένα μυθιστόρημα μοντέρνο οφείλει αισθητικά να επιδιώξει κάτι τέτοιο, αλλά σ' αυτό η πρώτη μου απάντηση είναι ό,τι είπα στην αρχή: η γλώσσα, για να μην είναι ισοπεδωτική και μονοφωνικά ομοιόμορφη, καλό είναι να ποικίλει.<br />Αυτά... από πολλά που έπρεπε να θιχτούν.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-79746721976997181912009-06-01T17:20:46.912+03:002009-06-01T17:20:46.912+03:00Φίλη Pellegrina,
μεγάλο θέμα κι, αφού περιμένεις κ...Φίλη Pellegrina,<br />μεγάλο θέμα κι, αφού περιμένεις κάποιον συγγραφέα που θα έχει ίσως πειραματιστεί μ' αυτό, αποφεύγω προσώρας να εκφράσω τη γνώμη μου. Θα ήθελα κι εγώ να ακούσω τις εμπειρίες σας.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-10543631936478035862009-06-01T16:43:04.883+03:002009-06-01T16:43:04.883+03:00Δεν εχω διαβάσει το βιβλίο, γράφω για να κάνω μια ...Δεν εχω διαβάσει το βιβλίο, γράφω για να κάνω μια ερώτηση (πραγματική ερώτηση, ζητάω γνώμη, από όποιον θέλει να πει) με αφορμή την τελευταία, "αρνητική" κριτική: Αυτό το "διαφορετικό ύφος" των ομιλητών, πόσο είναι κάτι σημαντικό;<br /><br />Εκθέτω τον προβληματισμό μου: μου φαίνεται ότι παλιότερα, όταν επικρατούσε στο μυθιστόρημα ένας συμβατικός, προ μοντερνισμού, ρεαλισμός, αυτό ήταν μια σύμβαση, κριτήριο της ικανότητας και γνώσης του συγγραφέα, που στηριζόταν στο γεγονός ότι οι άνθρωποι τότε μιλούσαν πολύ διαφορετικά ανάλογα με τη μόρφωση, την κοινωνική τάξη και τον τόπο καταγωγής τους. Είναι άπειρα τα παραδείγματα τόσο στην ελληνική όσο και στην ξένη λογοτεχνία (πρόσφατα διάβασα τον Dracula του Στόκερ στο πρωτότυπο και δεν καταλάβαινα σχεδόν τίποτα από το λόγο των λαικής καταγωγής ομιλητών -νεκροθάφτες, φύλακες ζωολογικών κήπων κλπ! Καμιά φορά δεν καταλαβαίνω ούτε και από τους αντιστοιχους έλληνες!)<br />Σήμερα όμως, πόσο διαφορετικά μιλάνε οι άνθρωποι, αν εξαιρέσεις κάποιες διαλέκτους όπως πχ τη "νεανική αργκό" κλπ;<br />Εκτός αυτού, σήμερα το γράψιμο έχει πια "κλείσει το μάτι" στον αναγνώστη. Όλοι ξέρουμε ότι ένας -και μόνο- συγγραφέας γράφει το βιβλίο και η μίμηση "προσωπικού ύφους"΄με επιμονή, λες και αυτό είναι κανένα ξεχωριστό ταλέντο, μου φαίνεται κάπως αστεία, μια χαζοσύμβαση χωρίς ιδιαίτερο νόημα, που οδηγεί σε ξεπερασμένες καταστάσεις.<br />Ο προβληματισμός μου δεν είναι μόνο θεωρητικός. Πρόσφατα τον αντιμετώπισα έντονα δύο φορές, μία ως αναγνώστρια και μία ως συγγραφέας. Στην πρώτη περίπτωση, ήταν όταν διάβασα μια κριτική της Λίνας Πανταλέων για τη "Γυναίκα του Λωτ" Η κριτικός είχε εντοπίσει ως μειονέκτημα του βιβλίου ακριβώς την έλλειψη διαφορετικού ύφους στις "επιστολές". των ηρώων. Πέραν του ότι ένα ελαφρό διαφορετικό ύφος, ένα "hint", νομίζω πως υπήρχε, εγώ φαντάστηκα αυτό το βιβλίο (καθαρά μεταμοντέρνο, τοποθετημένο συνολικά σε ένα επίπεδο άλλο από τον παραδοσιακό ρεαλισμό) γραμμένο με έντονες "διαφορές ύφους" (πχ ο στατιωτικός με κοφτή γλώσσα "καραβανάδικη", η γυναίκα με "θηλυκά" τσαλίμια κλπ) και με έπιασε σύγκρυο! Καταστροφή θα ήταν! Ένα τσίρκο! Όλη αυτή η ομογενοποιημένη μαγεία, που δεν σε άφηνε να βγεις από το όνειρο όυτε στιγμή, θα ήταν κατεστραμμένη! Με άλλα λόγια, η ικανότητα του συγγραφέα να φτιάχνει ύφος πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο όταν εξυπηρετεί την όλη ατμόσφαιρα. Και να σας πω, σιγά την ικανότητα! λέτε να μη μπορούσε η Μπουραζοπούλου; Ήξερε πως δεν ταίριαζε στο βιβλίο της!<br />β) Ως συγγραφέας τώρα, ε΄γραψα πρόσφατα μια νουβελίτσα, τη Χρυσή βροχή -που μπορείτε όσοι θέλετε να τη διαβάσετε στην ιστοσελίδα μου. Εκεί αντιμετώπισα το ίδιο πρόβλημα, και βρήκα πολύ γελοίο να κάνω να μιλάνε διαφορετικά μια σχεδιάστρια κόμικ, ένας μποέμ εφοπλιστής και ο σωφέρ του (οι σωφέρ των εφοπλιστών σήμερα δεν είναι ορεσίβιοι αγράμματοι, είναι άνθρωποι "του κόσμου") Ελυσα το προβλημα κάνοντας διαφορετικά ε ί δ η λ ό γ ο υ (μια απομαγνητοφώνηση,ένα σενάριο κόμικ, ένα ...μπλογκ). Οι άνθρωποι σήμερα μιλάνε διαφορετικά σε διαφορετικές περιστάσεις, δεν εχουν "ατομικά" ιδιόλεκτα. Και πάλι, το έκανα συμβατικά, νιώθοντας λογοτεχνικα΄ότι "πρέπει" να δείξω μια διαφορά. Κατά βάθος όλα αυτά μου φίανονται μάλλον ασήμαντα. Ποιος συγγραφέας δεν μπορεί να το κάνει; Εδώ παιδάκια στο σχολείο "μιμουνται" ύφος, καταπληκτικά! <br /><br />Ζητώ συγνώμη για τη φλυαρία. θα ήθελα ειλικρινά μια γνώμη. ΚΑΙ από συγγραφείς, έστω ανώνυμα.Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.com