tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post4800312005162805701..comments2024-02-15T04:40:19.945+02:00Comments on Β Ι Β Λ Ι Ο Κ Α Φ Ε: ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ του Σπύρου ΠλασκοβίτηΠάπισσα Ιωάνναhttp://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-5267547637941291492012-12-19T18:51:53.430+02:002012-12-19T18:51:53.430+02:00Σπουδαίο βιβλίο, η ταινία όχι πολλά πράγματα. Το φ...Σπουδαίο βιβλίο, η ταινία όχι πολλά πράγματα. Το φινάλε είναι στάση ζωής:<br />"Να κάνεις αυτα τα πράγματα που μπορείς να ελέγχεις"kineasnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-20889838666103943402010-11-03T09:47:37.370+02:002010-11-03T09:47:37.370+02:00Νιόβη,
προφανώς πρέπει να ξαναδούμε τα αρχαία κείμ...Νιόβη,<br />προφανώς πρέπει να ξαναδούμε τα αρχαία κείμενα με νέες οπτικές (δεν ξέρω αν η εκπαίδευση είναι ο κατάλληλος χώρος). Πολλές βέβαια σκηνοθετικές απόπειρες δεν μπορώ να πω ότι ερμήνευσαν τα κείμενα ή απλώς πειραματίστηκαν μ' αυτά χωρίς να δώσουν κάτι ουσιαστικό.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-26110684029354579972010-11-02T14:36:20.814+02:002010-11-02T14:36:20.814+02:00Γεια. Δεν εχει γράψει κι ένα ακόμα μυθιστόρημα (&q...Γεια. Δεν εχει γράψει κι ένα ακόμα μυθιστόρημα ("Η άλλη καρδιά"), σε μεγάλη ηλικία; Και μια νουβέλα, "Το μοντέλο";<br /><br />Για αρχαίο δράμα θα έλεγα ότι συμφωνω, αλλά είναι νωρίς: η αρχαιολατρία-προγονολατρία μάς εχει εμποδίσει να μελετήσουμε/απολαύσουμε νεότερες/νεοτερικές ερμηνείες του, έχοντας μείνει, ειδικά στην εκπαίδευση, σε ένα είδος "χριστιανικού" μεγαλοϊδεατισμού και ηθικολογίας. Πριν πολάααα χρόνια (πριν ακόμα την κάνω με ελαφρά από τα Γενικά), σε μια τάξη Β Γενικού Λυκείου έκανα Αντιγόνη (στο πρωτότυπο), και τους είχα παρουσιάσει μια ερμηνεία ενός γάλλου (δεν θυμάμαι ποιου) που έλεγε, ψυχαναλυτικά προσεγγίζοντας, ότι η στάση της Αντιγόνης είναι η "υστερία της παρθένου". Οι μαθήτριες ειδικά είχαν φρίξει! Κι όμως..η δύναμη της αρχαίας τραγωδίας, όπως και του Σέξπιρ, βρίσκεται στο ανεξάντλητο πολυεπίπεδο, στηριζόμενο και από την πολύ συνθετική γλώσσα. Κατάλλα, βεβαίως και δεν είναι εξ ορισμού "αριστουργήματα"<br /><br />Για Κούρο-Τζιακομέτι συμφωνώ απολύτως, Τι να σε συγκινήσει από τον Κούρο. Μια λατρευτική (;) πρωτογονη χοντροκοπιά, ό,τι σάλτσα και να βάλουμε.(Σε συγκινεί 'ομως το σταδιακό περασμα στο κλασικό. Είναι νομίζω μια αφήγηση για την εκλέπτυνση του ανθρωπινου μυαλού)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-22064256122738693062010-11-02T11:52:14.327+02:002010-11-02T11:52:14.327+02:00Johnny,
θα συμφωνούσα χωρίς ενδοιασμούς με όσα λες...Johnny,<br />θα συμφωνούσα χωρίς ενδοιασμούς με όσα λες, χωρίς ωστόσο να φτάνουμε (ούτε εσύ νομίζω το κάνεις) στο άλλο άκρο, ότι η αρχαία κληρονομιά δεν έχει κορυφές που μένουν ακόμα ισχυρά μνημεία πολιτισμού τα οποία μιλάνε ακόμα στον καθημερινό άνθρωπο.<br />Δίπλα στα έργα που έχουν μόνο ιστορική αξία, υπάρχουν διαχρονικές τραγωδίες, κωμωδίες, λόγοι κ.ο.κ.<br />Αλλά ας γυρίσουμε στο Φράγμα...<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-34599358805117680152010-11-02T11:21:53.878+02:002010-11-02T11:21:53.878+02:00Πατριάρχη,η θέση του φίλου σου δε μου φαίνεται καθ...Πατριάρχη,η θέση του φίλου σου δε μου φαίνεται καθόλου ακραία.Είναι μια απλή και λογική σκέψη που λίγοι τολμούν να κάνουν(και ακόμα λιγότεροι να εκφράσουν) υποκινούμενοι από μια γενικευμένη αντίληψη καθαγιασμού της Αρχαίας Ελληνικής γραμματείας.Το αυτονόητο για μένα είναι ότι οι αρχαίοι ημών(;) δε δώσανε μόνο αριστουργήματα,αλλά και έργα μέτρια ή εν πάση περιπτώσει αδιάφορα εν πολλοίς για την εποχή μας.Ειδικά το αρχαίο δράμα,ας είμαστε ειλικρινείς,μας συγκινεί όσο λέμε ή όσο θα θέλαμε; Εγώ πιστεύω ότι η αισθητική απόκλιση είναι τόσο μεγάλη που όχι,δεν μας συγκινεί παρά ελάχιστα,αλλά -σουτ!- μην το πει κανείς,Έλληνες είμαστε! Και δεν είναι μόνο τα Γράμματα...Ακόμα θυμάμαι την απαρέσκεια που προκάλεσα σε μια φιλότεχνη συντροφιά όταν αυθορμήτως δήλωσα πως ένα γλυπτό του Τζακομέτι με συνταράζει δέκα φορές περισσότερα απ'ό,τι ένας κούρος.Τζιζ κακά!!!Johnny Panichttps://www.blogger.com/profile/16277659541170207943noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-56443965546233826192010-11-02T09:49:22.735+02:002010-11-02T09:49:22.735+02:00Αναγνώστρια,
πολλά είναι θέμα καθηγητή. Και πολλά ...Αναγνώστρια,<br />πολλά είναι θέμα καθηγητή. Και πολλά είναι επίσης θέμα παιδαγωγικής, αφού μερικά έργα μπορεί να είναι εξαιρετικά αλλά να μην κάνουν για τη διδασκαλία ή για την παιδική/εφηβική ηλικία.<br />Το Φράγμα από την άλλη "αντέχει" ακόμα, τουλάχιστον στους ενήλικους.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-43896747321399942442010-11-02T09:45:10.515+02:002010-11-02T09:45:10.515+02:00Mike,
Κανείς δεν πρέπει να υποστηρίζει ότι υπάρχου...Mike,<br />Κανείς δεν πρέπει να υποστηρίζει ότι υπάρχουν διαχρονικά βιβλία τα οποία δεν θα ξεπέσουν ποτέ από τον Κανόνα. Οι εποχές αλλάζουν και κανένα έργο δεν είναι σίγουρο ότι θα τα βγάλει πέρα στις αναγνωστικές προσδοκίες του μέλλοντος. Ένας φίλος-μου μάλιστα εκφράζει μια ακραία θέση, λέγοντας ότι κάποια αρχαία έργα (π.χ. κάποιες τραγωδίες) αντέχουν επειδή είναι μόδα, επειδή είναι ο αρχαιολατρικός αέρας πρόσφορος... Ας το αφήσουμε αυτό. Ας δούμε όμως ότι η αξία του βιβλίου δεν εξαρτάται μόνο από τη δική-του ποιότητα, αλλά και από την πρόσληψή-του.<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-89143967155168221322010-11-01T14:10:35.070+02:002010-11-01T14:10:35.070+02:00Εξαιρετικό βιβλίο με διαχρονικούς συμβολισμούς. Κά...Εξαιρετικό βιβλίο με διαχρονικούς συμβολισμούς. Κάποτε οι μαθητές μας το είχαν ως επιλογή για εργασία σε λογοτεχνικό βιβλίο. Άλλες εποχές...anagnostriahttps://www.blogger.com/profile/01544585524637638740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-2799719649429965732010-11-01T13:59:56.543+02:002010-11-01T13:59:56.543+02:00Ενδιαφέρονατες οι απόψεις αγαπητέ Πατριάρχη, τόσο ...Ενδιαφέρονατες οι απόψεις αγαπητέ Πατριάρχη, τόσο οι δικές σου όσο και των άλλων σχολιαστών. Προβληματίζομαι, όταν ακούω - διαβάζω όλως διόλου αντιφατικές κρίσεις για κάποιο βιβλίο. Σκέφτομαι πως ο κάθε αναγνώστης προσλαμβάνει εντελώς διαφορετικά τα μηνύματα του κάθε βιβλίου, τα επεξεργάζεται ανάλογα με τις γνώσεις του, το χαρακτήρα του, τις εμπειρίες του γενικά στη ζωή και ειδικά στις αναγνώσεις, και τελικά διαμορφώνει την άποψη του για κάποιο βιβλίο. Δεν υπάρχει αμφιβολία βέβαια πως υπάρχουν βιβλία που χαρακτηρίζονται "αριστουργήματα" διαχρονικά, όπως και αντίθετα υπάρχουν βιβλία που "αντικειμενικά" δεν διαβάζονται.maxforeignerhttps://www.blogger.com/profile/07051868897347517218noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-76483166220866328082010-11-01T13:21:55.782+02:002010-11-01T13:21:55.782+02:00Φίλε Johnny,
σε μένα πάλι συνέβη το αντίθετο: όταν...Φίλε Johnny,<br />σε μένα πάλι συνέβη το αντίθετο: όταν πρωτοδιάβασα το Κιβώτιο είδα ένα έξυπνο κόλπο με πολλά όμως ερωτηματικά. Αργότερα άλλαξα γνώμη και το ανέβασα στη συνείδησή-μου. Αντίθετα, το Φράγμα φαίνεται παλιομοδίτικο, αλλά είναι ερεθιστικά καίριο, αν κανείς καταλάβει από νωρίς το συμβολικό πεδίο πάνω στο οποίο στηρίζεται.<br />Καλή ιδέα για την άλλη φορά "Το κιβώτιο"!<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-5511873058036199782010-11-01T13:18:41.335+02:002010-11-01T13:18:41.335+02:00Σε ένα μάθημα της σχολής είχαμε ως...ύλη: Φράγμα,Κ...Σε ένα μάθημα της σχολής είχαμε ως...ύλη: Φράγμα,Κιβώτιο,Ακυβέρνητες πολιτείες.<br />Έτσι λοιπόν διάβασα αυτό το μυθιστόρημα και θυμάμαι ότι κατά την ανάγνωση αισθανόμουν το φάντασμα του Κάφκα να σεργιανίζει στις σελίδες του Πλασκοβίτη.Επίσης θυμάμαι τους συμφοιτητές μου να βρίζουν και να λένε "τι μ****ία είναι αυτή!!!". Εμένα τότε μου είχε αρέσει,αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι θα μου αρέσει αν επιχειρήσω να το ξαναδιαβάσω.(αντίθετα,για το Κιβώτιο είμαι σιγουρότατος!)Johnny Panichttps://www.blogger.com/profile/16277659541170207943noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-59204765381925218452010-11-01T13:09:51.486+02:002010-11-01T13:09:51.486+02:00Αγαπητέ Ναυτίλε,
πολύ γόνιμοι οι προβληματισμοί-σο...Αγαπητέ Ναυτίλε,<br />πολύ γόνιμοι οι προβληματισμοί-σου. Όντως πολλά βιβλία δεν αντέχουν στον χρόνο κι αυτό δείχνει ή ότι η πρώτη πρόσληψή-τους έγινε με κριτήρια της στιγμής ή ότι το μήνυμά-τους δεν μπορεί να διαρκέσει σε διαφορετικές αναγνωστικές γενιές.<br />Εγώ είμαι γενικά αρνητικός στα σύγχρονα βιβλία, κυρίως επειδή προσπαθώ να κρίνω με γνώμονα τη διαχρονικότητα, με κριτήριο δηλαδή το κατά πόσο σε 20 χρόνια, όπως λες, θα μπορούν να "μιλήσουν" σε μένα ή στους άλλους.<br />"Το Φράγμα" μιλάει ακόμα!<br />Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-49552736167938783772010-11-01T12:51:30.132+02:002010-11-01T12:51:30.132+02:00Αγαπητέ Πατριάρχη, χαίρομαι πολύ για την νέα σειρά...Αγαπητέ Πατριάρχη, χαίρομαι πολύ για την νέα σειρά που εγκαινιάζεις. Επιτέλους να διαβάσουμε και για μερικά κλασικά έργα... και μάλιστα να τα ξαναδιαβάσουμε, αν αξίζουν. Ευκαιρία να δούμε τις αντοχές τους στο χρόνο.<br />Πάντοτε θαύμαζα το κουράγιο σου να διαβάζεις το μεγαλύτερο μέρος της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνικής παραγωγής. Όχι ότι δεν υπάρχουν και διαμαντάκια αλλά και πόσοι άνθρακες! Αναρωτιέμαι τι απ' όλα αυτά θα επιβιώσει σε 10 ή σε 20 ή σε 50 χρόνια. Πολλές φορές κάτι που μου άρεσε πριν από 20 χρόνια, όταν δοκίμασα να το ξαναδιαβάσω, το παράτησα στις πρώτες σελίδες. Βέβαια θέλω να πιστεύω ότι είμαι εγώ που άλλαξα, αλλά είναι έτσι;<br />Από την άλλη πλευρά γιατί πρέπει ένα έργο να αντέχει στο χρόνο. Δεν μας αρκεί που το χαιρόμαστε την εποχή που το διαβάζουμε; <br />Τέλος πάντων, το Φράγμα δεν το έχω διαβάσει. Βρίσκεται στη βιβλιοθήκη τουλάχιστον 25 χρόνια. Ευκαιρία λοιπόν να το ξεκινήσω...ναυτίλοςhttps://www.blogger.com/profile/09899080956999128572noreply@blogger.com