tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post2350804739432351646..comments2024-02-15T04:40:19.945+02:00Comments on Β Ι Β Λ Ι Ο Κ Α Φ Ε: Καφές με μαστίχα: Γιάννης ΜακριδάκηςΠάπισσα Ιωάνναhttp://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-11404621303652330952008-12-19T12:38:00.000+02:002008-12-19T12:38:00.000+02:00Νομίζω πως αδικείτε το βιβλίο του κυρίου Μακριδάκη...Νομίζω πως αδικείτε το βιβλίο του κυρίου Μακριδάκη. Προσωπικά την αφήγηση της αρχής την βρήκα συναρπαστική και ολοζώντανη, αλλά και όλο το βιβλίο μου φάνηκε συναρπαστικό.<BR/>Νομίζω πως δεν μπορεί να συγκριθεί με τα όντως ηθογραφικά μυθιστορήματα της τριάδας που αναφέρθηκαν.<BR/>Η αφήγηση του μύθου, η αναζήτηση στη σύγχρονη εποχή για την εξακρίβωση της αλήθειας και η εκπληκτική γλώσσα του συγγραφέα μας προσφέρουν -αν μου επιτρέπεται η έκφραση- ένα αυθεντικό έργο τέχνης.<BR/>Η αναζήτηση στις ρίζες του μύθου ούτε οπισθοδρομική, ούτε συντηρητική είναι, όταν γίνεται με τον τρόπο του Μακριδάκη.<BR/>Παράλληλα αποτελεί την καλύτερη απάντηση σε ψευδοϊστορικά best seller που παρουσιάζουν ένα παρελθόν ωραιοποιημένο και ψευδεπίγραφο...kostassthttps://www.blogger.com/profile/12609730851663410299noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-52037510532802097672008-12-04T11:36:00.000+02:002008-12-04T11:36:00.000+02:00Καλημέρα και περαστικά σε όλους. Τι θα πει a limin...Καλημέρα και περαστικά σε όλους. Τι θα πει a limine;Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-51737971295165467372008-12-04T10:56:00.000+02:002008-12-04T10:56:00.000+02:00Μύρωναπολύ ερεθιστικά τα ερωτήματά σου. θα καταθέσ...Μύρωνα<BR/>πολύ ερεθιστικά τα ερωτήματά σου. θα καταθέσω κάποιες σκέψεις αλλά μάλλον θα σου κρατήσω το ίσο στο βήχα...<BR/>Αν η ηθογραφία ορίστηκε με την προκήρυξη της Εστίας του 1883 «Η υπόθεσις του διηγήματος έσται ελληνική, τουτέστι θα συνίσταται εις περιγραφήν σκηνών του βίου του ελληνικού λαού», τότε μπορώ να πω ότι σήμερα έχουμε τουλάχιστον δύο είδη νεο-ηθογραφίας (αγροτικής): 1. την ανάπλαση του βίου παλαιότερων εποχών όπως κάνει ο Μακριδάκης και 2) την ανάπλαση της σημερινής ζωής της υπαίθρου (το 2ο μού φαντάζει προβληματικό ως προς το αν μπορούμε να ξεχωρίσουμε αστικό και χωριάτικο βίο).<BR/>Άρα όντως σε κάποια κρητόθεμα κείμενα της 3άδας που ανέφερες βλέπω μια νεο-ηθογραφική τάση.<BR/>Γκουχ, γκουχ, γκουχ... με κόλλησες το βήχα σου.<BR/>Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-2515548293315120422008-12-04T01:05:00.000+02:002008-12-04T01:05:00.000+02:00To ζήτημα μου, ερίτιμέ μου Πατριάρχα, είναι πώς ορ...To ζήτημα μου, ερίτιμέ μου Πατριάρχα, είναι πώς ορίζεται η νεο-ηθογραφία και εάν αυτή κουβαλά όλες της αρνητικές συμπαραδηλώσεις της μαμάς της ηθογραφίας. Ακόμη αντηχεί στ'αυτιά μου η μομφή του Θεοτοκά στο Ελεύθερο Πνεύμα περί φωτογραφικής σχολής.<BR/>Η τριάς Γαλανάκη-Δούκα-Καρυστιάνη ηθογραφεί όταν γράφει κρητόθεμα μυθιστορήματα; <BR/>Με άλλα λόγια, η εγγραφή της πλοκής σε ένα ορισμένο τόπο και σε έναν ορισμένο χρόνο περιορίζει το αισθητικό αποτέλεσμα; Ή το ερώτημα είναι a limine παραπληνητικό;<BR/>Απορίαι ψάλτου:βήξ.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-37633808170362227012008-12-03T14:17:00.000+02:002008-12-03T14:17:00.000+02:00η γη που με γεννησε. ένα νησί στο αρχιπέλαγος της ...η γη που με γεννησε. ένα νησί στο αρχιπέλαγος της γαιοθάλασσας. :)<BR/>Μαρκος 2Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-59712383804734035252008-12-03T11:40:00.000+02:002008-12-03T11:40:00.000+02:00καλημέρα. Ποια είναι η μητριά πατρίδα;καλημέρα. Ποια είναι η μητριά πατρίδα;Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-3784256657918019722008-12-03T07:10:00.000+02:002008-12-03T07:10:00.000+02:00σ' ευχαριστώ πελλεγκρινα για το ενδιαφερον. Επεστρ...σ' ευχαριστώ πελλεγκρινα για το ενδιαφερον. Επεστρεψε πρόσφατα στην δικια μου μητρια πατριδα και χθες η νυχτα ήταν δύσκολη και εκανα το προσευχηταριο του πατριαρχη ημερολογιο. Παντα εντός θέματος ομως. Καλημέρα.<BR/>Μαρκος ΙΙAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-33948238797308036162008-12-02T23:07:00.000+02:002008-12-02T23:07:00.000+02:00λοιπόν μάρκο θα σου πω μια μικρή ιστορία: τώρα μόλ...λοιπόν μάρκο θα σου πω μια μικρή ιστορία: τώρα μόλις γυρνώντας στο σπίτι έπιασα κουβέντα με την ψιλικατζού απένατί μου. Η κυρία είναι Μολδαβή, μεσήλικας, μετανάστρια εδώ 9 χρόνια και μου λέει καμιά φορά ότι μερικοί συμπατριώτες μας της λένε γιατί με τόσα χρόνια δουλειά στην ξενιτιά δεν έχει παρει σπίτι (στην πατρίδα της) ή αυτοκίνητο ή δεν εχει λεφτά στην τράπεζα. Με τα σπαστά ελληνικά και το πρόσωπο να λάμπει μου λέει (ξέει ΄ποσο συμφωνώ!) ότι οι μόνες τράπεζες που πιστεύει είναι τα παιδιά της. ΤΑ ΟΠΟΙΑ: με τα λεφτά της μετανάστριας μαμάς ("Ρωσίδας" που λένε εδώ οι καφροι ιθαγενείς) σπούδασαν ως εξής: η κόρη ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ οικονομικά με ντοκτορά και από εκεί πίσω στη Μολδαβία (οι Ελβετοί τους διώχνουν μετά τις σπουδές) όπου στελεχώνει βρετανική τράπεζα και μελετά το εκέι χρηματιστήριο κλπ για να συμβουλεύσει για συμφέρουσες βρετανικές επενδύσεις στη Μολδαβία. Ο γιος στη Γαλλία κομπιούτερ (στο πανεπιστήμιο εννοώ) και εχει τωρα δύο επιλογές για συνέχεια, Βέλγιο και γαλλόφωνο Καναδά. Το "πρόβλημα΄" της (σύγκρινε με ελληνίδες μαμάδες) είναι ότι ο μικρός προτιμά την Ευρώπη για να είναι κοντά και η Μολδαβή μου προσπαθεί να τον πείσει πως όπου και να πάει, αν είναι καλά, γι αυτήν και για όλους το ίδιο είναι, να πάει όπου θα είναι καλύτερα. Να σημειώσω ότι τις προαλλες η γυνάικα με ρώταγε αν ξερω καμιά δουλειά οποιαδήποτε γιατί η΄θελε να φύγει από το ψιλικατζίδικο. Το αναφέρω σαν νοοτροπία: σαν μικρό κοριτσάκι, δεν είχε πρόβλημα ανά πάσα στιγμή να δουλέψει οπουδήποτε, να ξεκινήσει από την αρχή. Τι θέλω να πω: η ζωή μάρκο αγάπη μου δεν είναι καθόλου χαμένη υπόθεση. Είναι για μας που ονειρευόμαστε κούφια και εύκολα "μεγαλεία" πανω σε ασήμαντα σκατά. Αυτή η γυναίκα έκανε ΑΠΟ ΤΑ ΕΡΕΙΠΙΑ δυο παιδιά μορφωμένα, αξιοπρεπή και ανεξάρτητα, τράπεζες με αξία για την ανθρωπότητα (το ότι δουλέυουν για τον καπιταλισμό δεν λέει τίποτα, αύριο μπορεί να κάνουν κα΄τι άλλο). Γι αυτή τη γυναίκα η ζωή είναι κερδισμένη υπόθεση.<BR/>(περιεργως, για τελείως άλλους λόγους, και για μένα είναι. Εσύ πουλάκι μου, τι έχεις;)Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-37863574862698838432008-12-02T20:40:00.000+02:002008-12-02T20:40:00.000+02:00Η αναζήτηση ταυτότητας, ρίζας , παρελθόντος, ακόμα...Η αναζήτηση ταυτότητας, ρίζας , παρελθόντος, ακόμα ακόμα και πεπρωμενου για να νοηματοδοτησουμε και να βάλουμε ταξη στο χάος...ολα το ιδιο. Μια απονενοημενη προσπαθεια να ξορκίσουμε τον πυρήνα και την κατάληξη κάθε αναζητησης, την ματαιοτητα. Η ζωή είναι μια χαμένη υποθεση απλά καμια φορά διαβαζω Λειβαδίτη και τραγουδά την ήττα μας αυτή τόσο όμορφα που της δίνει κάποιο νόημα. Στην μνήμη του μεγαλύτερου ελληνα ποιητή που δίνει νοημα και μελωδία στις δικές μου αναζητήσεις. <BR/>Μαρκος 2Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-16031225742513613442008-12-01T15:41:00.000+02:002008-12-01T15:41:00.000+02:00Εγώ πατριάρχη εχω αναπτύξει μια διαστροφική σχέση ...Εγώ πατριάρχη εχω αναπτύξει μια διαστροφική σχέση με τα διαφορα μερη της Ελλαδας που εχω επισκεφτεί(και που είναι όλη σχεδόν η ηπειρωτική ελλάδα και αρκετά νησιά -καθότι υπήρξα "οικολόγος" πριν γίνει της μόδας ο όρος): αν δεν μου αρέσουν δεν λέω σε κανέναν να πάει για τον ευνόητο λόγο, αλλά αν μου αρεσουν προσεχω ακόμα πιο πολύ να μην πω! Φοβάμαι ότι θα πλακώσουν κάφροι τουρίστες! Έτσι τελικά δεν μοιράζομαι την πατρίδα μου με κανέναν! κάτι δεν πάει καθόλου καλά σίγουρα!Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-63154969056768988012008-12-01T15:32:00.000+02:002008-12-01T15:32:00.000+02:00Από μια άποψη Μάρκο είναι ..οικονομικό! τι να πληρ...Από μια άποψη Μάρκο είναι ..οικονομικό! τι να πληρώνουμε για Πράγες και Βιένες τα χριστούγεννα, κι η Αθήνα εξωτερικό είναι! όσο για το σπίτι, άαλλη ιστορία, επίσης ιδιορρύθμως ελληνική. Οι έλληνες έχουν καταπληκτική ικανότητα να ζουν ..συνωστισμένοι! <BR/><BR/>υγ "ανάμισης" θα πει "ενάμισης";Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-87356944596915268132008-12-01T14:21:00.000+02:002008-12-01T14:21:00.000+02:00Μάρκο, πρόσεχε τους σεισμούς. Καταστρέφουν τις ιδι...Μάρκο, πρόσεχε τους σεισμούς. Καταστρέφουν τις ιδιαίτερες πατρίδες...<BR/>Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-44418342524417724192008-12-01T14:20:00.000+02:002008-12-01T14:20:00.000+02:00Pellegrina,πολύ μου άρεσε η αναζήτηση ταυτότητας ω...Pellegrina,<BR/>πολύ μου άρεσε η αναζήτηση ταυτότητας ως αιτία της επιστροφής στη λαογραφία της γενέτειρας. Κι εγώ ταυτίζιναι μερικές φορές με συγγραφείς της Ηπείρου ("καλή ν' η μαύρη πέτρα της και το ξερό χορτάρι" που λέει κι ο Σολωμός), αλλά προσπαθώ να ακούσω και τις φωνές των άλλων (της Χίου, της Κρήτης, της Μακεδονίας...).<BR/>Μέσω αυτών επαγωγικά ξαναβρίσκω την Ελλάδα αλλά πρώτιστα το είναι μας.<BR/>Πατριάρχης ΦώτιοςΠάπισσα Ιωάνναhttps://www.blogger.com/profile/00701590398929263275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-41719494370860626552008-12-01T14:15:00.000+02:002008-12-01T14:15:00.000+02:00Ιδιαιτερη πατρίδα μου είναι μονο το σπίτι μου όλα ...Ιδιαιτερη πατρίδα μου είναι μονο το σπίτι μου όλα τ' άλλα είναι εξωτερικο :))))<BR/>Μαρκος 2Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29997125.post-13349625677172839312008-12-01T12:57:00.000+02:002008-12-01T12:57:00.000+02:00Καλημέρα. Λοπόν, το βιβλίο αυτό έτσι όπως το παρου...Καλημέρα. Λοπόν, το βιβλίο αυτό έτσι όπως το παρουσιάζετε (ναι, σωστά, δεν το εχω διαβασει!) μου γεννά την εξής σκέψη: μήπως αυτή η αναζήτηση για ρίζες, η έρευνα της μικροϊστορίας, είναι μια άλλη μορφή της "αναζήτησης του εαυτού" στη νέα γενιά. Κι αν ναι, μήπως και τα δυο ενισχύονται από το γεγονός ότι καμιάς μορφής εκπαίδευση στη σύγχρονη Ελλάδα δεν προσφέρει αίσθηση αυτογνωσίας ή συλλογικότητας με σύγχρονους όρους. Με άλλα λόγια, όπως καταλάβατε, το συνδέω με το προηγούμενο θέμα: σημερινό πρόβλημα (αίσθηση μοναξιάς, μετέωρη ταυτότητα), λύση στο παρελθόν. Γιατί ο συγγραφέας είναι νέος και κάτι δυναμικό στη νεανική του ψυχοσύνθεση θα πρέπει να τον υποκινεί σε τέτοια ενδιαφέροντα. <BR/>Αυτό που λέτε για τους μη Χιώτες δεν ξερω αν ειναι ελάττωμα του βιβλίου ή ελάττωμα της ελληνικής κοινωνίας γενικά: ο Χιώτης ως Χιώτης δεν ενδιαφερεται για τον πχ Κρητικό και η προταση θα μπορούσε να γραφτεί σε όλους τους μαθηματικούς συνδυασμούς, με όλα τα ελληνικά τοπωνύμια! Αν πεις σε έναν έλληνα ότι πρέπει να βάζει την Ελλάδα πάνω από την ιδιαίτερη πατρίδα του θα σε κοιτάξει παράξενα!<BR/>Τέλος, αν ισχύει ο,τιδήποτε από τα παραπάνω (είπαμε, καφέ πίνουμε!), τότε εγώ, ας πούμε, είμαι θλιβερά ριγμένη: η ιδιαίτερη πατρίδα μου είναι η Αθήνα! ( η πατρική καταγωγή σημαίνει ελάχιστα στις μνήμες μου, την ανατροφή, τη ζωή μου όλη) Τι έρευνα να κάνω στην Αθήνα και πώς να βρω "τον εαυτό" μου σε μια πόλη που περιφρονεί το παρελθόν της;(και το παρόν της άλλωστε, μαζί πάνε!) Είμαι τουρίστρια και μετανάστρια ταυτόχρονα στην ίδια την πατρίδα μου, από την οποία δνε εφυγα ποτέ!Από αυτή την άποψη η υπαρξιακή κατάσταση του κ. Μακριδάκη είναι, σε σχέση με τη δική μου, προνομιούχα!Pellegrinahttps://www.blogger.com/profile/03055128533498883584noreply@blogger.com